NTB - digi Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Vestland-kommuner sier nei til vindkraft Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Grunnen til at vi er kommet i denne situasjonen er stortingspolitikerne sitt ønske om å legge til rette for oljeproduksjon så lenge som mulig. Derfor har pengene gått til forsøksprosjekt for fangst og lagring av CO2. Flytende havvind har ikke vært utredet, og vi er kommet i en tvangssituasjon da el-sertifikatene skal opphøre i 2021. Resultatet er at norsk natur blir skadelidende, fordi den mest naturlige løsningen med vindturbiner på havmerder av typen Nordlaks bygger ikke er vurdert av stortingspolitikerne. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 *Hvorfor* sier vestlandskommunene nei til vindkraft? Sånn bortsett fra at nei til vindkraft har blitt en motesak som gjør at ingen lokalpolitiker med ambisjon om gjenvalg tør reise seg mot mobben og si 'Ja'. Lenke til kommentar
joakimb Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Er det i det hele tatt en eneste kommune NVE har definert som godt egnet for vindkraft som er positive? 1 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Grunnen til at vi er kommet i denne situasjonen er stortingspolitikerne sitt ønske om å legge til rette for oljeproduksjon så lenge som mulig. Derfor har pengene gått til forsøksprosjekt for fangst og lagring av CO2. Flytende havvind har ikke vært utredet, og vi er kommet i en tvangssituasjon da el-sertifikatene skal opphøre i 2021. Resultatet er at norsk natur blir skadelidende, fordi den mest naturlige løsningen med vindturbiner på havmerder av typen Nordlaks bygger ikke er vurdert av stortingspolitikerne. Lærte nettopp via førstehåndskunnskap om hvordan vindlobbyen og utbyggere på motbydeligvis holder lokalbefolkningen for narr gjennom hemmelighets kremmeri og informasjonskontroll på Haramsøy. Kun tilfeldige bisetninger har avslørt for almenheten hva som forgår bare uker før første turbin skulle bygges, men uten den slags tilfedigheter hadde de startet uten at folk ordentlig ville visst hva som forgår. Har fått utsatt byggestart en uke foreløpig men håpet er å få stoppet det helt. Her vet jo tross alt befolkningen godt hva slags hummbugg slike vindparker er fra før. I tillegg er allt solgt til Finske aktører. Her snakker vi om 8 monster turbiner på, tror det var ca135m eller deromkring på ett fjell som er 315 til 330 meter ish høyt. Det er en formidabel inngrepen i naturen og disse monstrøse turbinene vil dominere landskapet og befolkningen totalt. Ingen konsekvensutredning er forelagt om hva som skjer ved ett havari og området er delvis vernet og de mange har lokalt grunnvann som eneste vannkilde. Hvor mange liter olje sa dere en slik turbin inneholdt? He he.... Når jeg ser hvordan denne gjengen holder på får jeg virkelig godfølelse for miljøet aktså... NOT! For en løgnaktig gjeng. 1 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 *Hvorfor* sier vestlandskommunene nei til vindkraft? Sånn bortsett fra at nei til vindkraft har blitt en motesak som gjør at ingen lokalpolitiker med ambisjon om gjenvalg tør reise seg mot mobben og si 'Ja'. Du stemmer for diktatur ser jeg. Og du bør være forsiktig med hvem du kaller en mobb. Når lokalbefolkningen holdes for narr er det bare rett og rimeligt at de reagerer. Tannløse nordmenn har godt av å lære seg å sette foten ned for slike vind-turbin lobbyister . Å begynne å kalle folk for en mobb fordi de er glad i lokalmiljøet sitt er drøyt. Drøyt er og løgnaktigheten til turbinutbyggere. Det siste de tenker på er miljø 2 Lenke til kommentar
Tallak Tveide Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Vi ser ikke det store bildet her desverre. Vi må velge mellom pest og kolera, og jeg tror det er dumt at vi ikke klarer å få til noe vindutbygging her til lands. For utbygging til havs er fortsatt noen år frem i tid. Jeg fremmer forslag om å bytte en vindpark i alle hyttebyer i fjellheimen. Det er mange fordeler med dette: - Små inngrep i naturen (den er allerede ødelagt) - Nær fjelltoppene hvor det er vind - Infrastruktur på plass, både vei og strøm - Naboene er bare tilstede noen få dager i året Det er en tragedie at vi i årevis har bygd ned norsk natur for hytteutbygging, og at vi nå setter ned foten når det gjelder vindkraft. Dette er dobbeltmoral på veldig høyt nivå. Enig i at hvis myndighetene var litt mer fremoverlent i stedet for å satse på mer olje med CO2 deponering, hadde vi neppe vært så ille ute å kjøre nå. Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 (endret) Vi ser ikke det store bildet her desverre. Vi må velge mellom pest og kolera, og jeg tror det er dumt at vi ikke klarer å få til noe vindutbygging her til lands. For utbygging til havs er fortsatt noen år frem i tid. Jeg fremmer forslag om å bytte en vindpark i alle hyttebyer i fjellheimen. Det er mange fordeler med dette: - Små inngrep i naturen (den er allerede ødelagt) - Nær fjelltoppene hvor det er vind - Infrastruktur på plass, både vei og strøm - Naboene er bare tilstede noen få dager i året Det er en tragedie at vi i årevis har bygd ned norsk natur for hytteutbygging, og at vi nå setter ned foten når det gjelder vindkraft. Dette er dobbeltmoral på veldig høyt nivå. Enig i at hvis myndighetene var litt mer fremoverlent i stedet for å satse på mer olje med CO2 deponering, hadde vi neppe vært så ille ute å kjøre nå. Å sammmenlikne hyttefelt med vindturbiner som er langt over 100m høye er en smule søkt. Hytter står der, stillt og fredelig og settes sjelden opp mitt i utsynet til folk. Og hyttefelt generelt gjør ofte naturen mer tilgjengelig for mange, selv om akkurat det nok kan debateres. Vindturbiner imidlertid gjør kun naturen mindre tilgjengelig uansett hvordan man enn snur og vender på det. Bør man begrense hyttebygging???, kanskje det, men å bruke hyttebygging som argument for vindturbiner ble litt rart for meg. Endret 1. oktober 2019 av EremittPåTur 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Du stemmer for diktatur ser jeg. Og du bør være forsiktig med hvem du kaller en mobb. Når lokalbefolkningen holdes for narr er det bare rett og rimeligt at de reagerer. Tannløse nordmenn har godt av å lære seg å sette foten ned for slike vind-turbin lobbyister . Å begynne å kalle folk for en mobb fordi de er glad i lokalmiljøet sitt er drøyt. Drøyt er og løgnaktigheten til turbinutbyggere. Det siste de tenker på er miljø Så jeg må være forsiktig med hvem jeg kaller mobb sier du? Skal jeg tolke det som en trussel? Når du snakker om løgnaktighet kan du kanskje ta med etterretteligheten til vindkraftmotstanderne i samme slengen. Jeg ser det i dette forumet og jeg ser det på facebook-grupper. Vindkraftmotstanden er full av følelser og retorikk men fattig på fakta og refleksjon. Hytter er på mange måter et vesentlig verre inngrep enn vindmøller siden de besøkes støtt. Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Så jeg må være forsiktig med hvem jeg kaller mobb sier du? Skal jeg tolke det som en trussel?Når du snakker om løgnaktighet kan du kanskje ta med etterretteligheten til vindkraftmotstanderne i samme slengen. Jeg ser det i dette forumet og jeg ser det på facebook-grupper. Vindkraftmotstanden er full av følelser og retorikk men fattig på fakta og refleksjon.Hytter er på mange måter et vesentlig verre inngrep enn vindmøller siden de besøkes støtt. Nei.. du kan tolke det som en vennlig påminnelse om at det er forskjell på en mobb og på protester mot å få uønskede vindturbiner inn i lokalområdet tredd nedover hodet på en mot sin vilje.. , Men må få si at det ikke er så rent lite følelser og ikke minst mangel på etterettelighet bland de som kjemper FOR vindturbiner heller. Når lokalbefolkningen bevisst holdes utenfor i beslutninger som anngår deres lokalområde fordi noen er kåte på vindturbiner. Så kåte at de vil sette demokratiet til sides, ja da er det ikke rart at det blir en del frustrasjon og følelser. Du har helt rett i en ting, de sies og gjøres en del blandt motstanderene som ikke er helt bra, men om du ikke klarer å innrømme at det samme skjer i like stor grad og vel så det blant tilhengerne, ja da er man sellektiv i sitt syn. Hva skal man forresten kalle de som demonstrere mot atomkraft. Greenpeace eller andre protestanter som bryter seg inn og lenker seg fast og slikt . Er de en mobb eller noe annet...? 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Jeg tror ikke det er bare på Vestlandet kommuner ikke vil ha vindmøller. Jeg forstår dem godt. Skal de plasseres på land må det settes krav til at området alle rede er i bruk eller at vei eksisterer. Helt andre kriterier enn maksimal profitt må ligge til grund. Vestlands natur er skjendet nok med vannkraft. Nå får sentrale østlandsområdet ta sin del. At det blåser litt mindre i Vestfold får man kompensere med flere turbiner. Montér den på industriområder som havneanlegg, fabrikkområdet, langs motorveier osv. Ikke ta inngrepsfri natur. Ellers bygg noen kjemper langt til havs. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 ... Når lokalbefolkningen bevisst holdes utenfor i beslutninger som anngår deres lokalområde fordi noen er kåte på vindturbiner. Så kåte at de vil sette demokratiet til sides, ja da er det ikke rart at det blir en del frustrasjon og følelser. Holdes de faktisk utenfor, eller ble de bare nedstemt? Eller kanskje ikke de fulgte med da saken var til behandling? Demokratiet maler sakte og lager ofte ikke noe stort vesen av hva som foregår men det er lite som egentlig er skjult, det bare taper i kampen om vår daglige oppmerksomhet mot sport, reality og dramatiske hendelser fra inn- og utland. Du har helt rett i en ting, de sies og gjøres en del blandt motstanderene som ikke er helt bra, men om du ikke klarer å innrømme at det samme skjer i like stor grad og vel så det blant tilhengerne, ja da er man sellektiv i sitt syn. ... Jeg ser ikke noen 'folkeaksjon FOR vindkraft' noe sted, hadde den funnets så hadde de kanskje vært like lettbeint i omgang med fakta der som i 'folkeaksjonen MOT vindkraft'. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Vindkraft, industri- skandalen ingen klarer å innrømme. Fornybar energi vokser ekstremt raskt, men stanser ikke økte klimagassutslipp, viser en ny forskningsrapport. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Ein av hovedgrunnane til at mange kommunar seier nei er at det er lite fordelar med vindkraft på lokalt nivå. Det er lett å sitte i sin del av landet og ønske at det blir gjort viktige miljøtiltak alle andre plassar. Når vindmøllene medfører store miljøinngrep, visuell forsøpling, støy, osv. Og i tillegg ikkje medfører nevneverdig med arbeidsplassar eller lokale inntekter, så er det vanskeleg å melde seg frivillig til å ta alle ulempene. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 (endret) Ein av hovedgrunnane til at mange kommunar seier nei er at det er lite fordelar med vindkraft på lokalt nivå. Det er lett å sitte i sin del av landet og ønske at det blir gjort viktige miljøtiltak alle andre plassar. Når vindmøllene medfører store miljøinngrep, visuell forsøpling, støy, osv. Og i tillegg ikkje medfører nevneverdig med arbeidsplassar eller lokale inntekter, så er det vanskeleg å melde seg frivillig til å ta alle ulempene. Gigantparken på fitjar gikk konk første året i drift. Lite penger å hente der. Nå er det tyske eiere og bilene som kjører rundt å vedlikeholder har østeuropeiske skilt. Fitjar sitter igjen med en stengt vei til et område som kunne vert et rekreasjonsområde. Parken som har 50 150m høye vindmøller lager omtrent energi nok til å forsyne ferjene som går halgjem sandvikvåg. Disse bruker ikke strømmen fordi liggetiden er for kort til å lade batteriene. Begynner å lure på om noen leser det som skrives her inne. Fant dette i nettavisen. Esmark i Naturvernforbundet sier til DN at hun forstår kritikken, men at de kun er imot vindkraft i urørt natur, og mener man bør kunne tenke både natur og klima. - Mange av de utbygde vindkraftverkene i Norge er i konflikt med naturverdier. Vi mener de heller burde vært lagt til industri- og havneområder, sier hun. Endret 7. oktober 2019 av Trestein 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå