sedsberg Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Men man kan vel risikere regress hvis man havner oppi noe? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Men man kan vel risikere regress hvis man havner oppi noe? Ja, hvis det er feil ved bilen som hindrer/hindret godkjenning som er årsak til ulykken. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Man har bare lov til å ta én hoved-kontroll. Men den har vel begrenset gyldighetstid? Før var det vel 5 eller 6 måneder? vet ikke om det er samme fortsatt? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Men den har vel begrenset gyldighetstid? Før var det vel 5 eller 6 måneder? vet ikke om det er samme fortsatt? Nei, nå er det kun kov å ta en hovedkontroll - før det igjen er to måneder igjen til fristen. Etter hovedkontroll er det kun tillatt med etterkontroller. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Nei, nå er det kun kov å ta en hovedkontroll - før det igjen er to måneder igjen til fristen. Etter hovedkontroll er det kun tillatt med etterkontroller. vet ikke om jeg fikk tydelig nok frem hva jeg mener, så illustrere med et tenkt eksempel: bil med regnr. xx xxxx0 tar hovedkontroll denne uka, men avskiltes i slutten av måneden, i stedet for rep/etterkontroll. "Per" vil ha det som prosjekt og tenker å bruke ferien neste år til å rusle med denne, og planlegger å registrere bilen igjen i august/september neste år. Kan han ikke da "kreve" (eller evt. må) ta ny hovedkontroll? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 vet ikke om jeg fikk tydelig nok frem hva jeg mener, så illustrere med et tenkt eksempel: bil med regnr. xx xxxx0 tar hovedkontroll denne uka, men avskiltes i slutten av måneden, i stedet for rep/etterkontroll. "Per" vil ha det som prosjekt og tenker å bruke ferien neste år til å rusle med denne, og planlegger å registrere bilen igjen i august/september neste år. Kan han ikke da "kreve" (eller evt. må) ta ny hovedkontroll? Som sagt. Det er ikke tillatt å ta ny hovedkontroll før 2 mnd før frist. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Synes det er bra at det har blitt strengere. Hvorfor skal trege folk få dratt kontrollen og godkjenning over et helt halvår. Er man bileier, så får man følge med på fristene selv. Det finnes plenty av varslinger som man kan melde seg på. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Fryktelig tungvindt isåfall. Da må man jo planlegge EU kontrollen god tid i forveien, og blir bilen godkjent så flyttes vel datoen for neste år. Så Kontrollen blir tidligere og tidligere for hver gang. Merkelig system... Det er absolutt ikke tungvint. Du skal ta EU kontroll 2 måneder før fristen, så blir den ikke flyttet. Fristen er ytterlig. Du får ikke mer enn fristen for å fikse. Tar du kontroll 1 uke før fristen, har du en uke for å fikse ting og ta etterkontroll. Har man derimot frist opprinnelig 31-01-20 og tar kontroll idag, 02-10-19, så får du til 02-12-19 for å fikse eventuelle feil. Dersom du retter feil innen denne dato blir ny frist uansett 02-10-21, fra første kontroll. Det er veldig greit for oss som selger bil, sa jeg alltid kan selge biler godkjent i 2 år. Leverer biler til EU ukentlig nå så knallsikker på disse reglene. Ellers SKAL man bli begjært avregistrert dagen etter fristen, men en kamerat av meg var enda ikke begjært avregistrert noen uker etter fristen selv med nye regler når jeg sjekket AutoSys. Er forhandler så kan se vognkort og begjæringen på regnr. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Det er absolutt ikke tungvint. Du skal ta EU kontroll 2 måneder før fristen, så blir den ikke flyttet. Fristen er ytterlig. Du får ikke mer enn fristen for å fikse. Tar du kontroll 1 uke før fristen, har du en uke for å fikse ting og ta etterkontroll. Har man derimot frist opprinnelig 31-01-20 og tar kontroll idag, 02-10-19, så får du til 02-12-19 for å fikse eventuelle feil. Dersom du retter feil innen denne dato blir ny frist uansett 02-10-21, fra første kontroll. Det er veldig greit for oss som selger bil, sa jeg alltid kan selge biler godkjent i 2 år. Leverer biler til EU ukentlig nå så knallsikker på disse reglene. Ellers SKAL man bli begjært avregistrert dagen etter fristen, men en kamerat av meg var enda ikke begjært avregistrert noen uker etter fristen selv med nye regler når jeg sjekket AutoSys. Er forhandler så kan se vognkort og begjæringen på regnr. Det er jo litt tungvindt at det ikke er "noe slack" lenger da. Kan fort ta flere uker å få tilsendt bildeler fra USA f.eks, og veldig mange bestiller derifra da det ofte er 1\3 av prisen i forhold til norge. Jeg har alltid fått godkjent bilene mine innen fristen men vet om mange som virkelig har hatt bruk for disse 2 ekstra månedene. Spesielt etter at de sluttet å varsle folk om EU kontroll. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Det er jo litt tungvindt at det ikke er "noe slack" lenger da. Kan fort ta flere uker å få tilsendt bildeler fra USA f.eks, og veldig mange bestiller derifra da det ofte er 1\3 av prisen i forhold til norge. Jeg har alltid fått godkjent bilene mine innen fristen men vet om mange som virkelig har hatt bruk for disse 2 ekstra månedene. Spesielt etter at de sluttet å varsle folk om EU kontroll. Du har jo fortsatt 2 måneder. Har du frist 31 desember så drar du på kontroll 31 oktober selvfølgelig. Så endrer du ikke på EU dato, og har 2 måneder. Folk må kunne planlegge litt når man er voksen nok til å kjøre bil. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Hadde folk kunnet planlegge så hadde ikke inkasso og forbrukslån vært så populære som de er. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Hadde folk kunnet planlegge så hadde ikke inkasso og forbrukslån vært så populære som de er. Nei, men så synes jeg ikke synd på folk som ikke klarer overholde regninger, EU, parkeringsbøter osv. Jeg har selv selvfølgelig feilet på alle, men til syvende og sist er det bare meg selv som har ansvaret for slikt, går ikke i barnehagen lenger ?♀️? Lenke til kommentar
ozone Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Det er jo litt tungvindt at det ikke er "noe slack" lenger da. Jeg synes nå 2 måneder er bra "slack" jeg da... Så kan folk velge selv om de vil sitte med tommelen opp i rævva i 7 uker og peise på aller siste uken, eller om de vil ta kontrollen første uken i "slack'en" så de har god tid til å bestille deler fra USA... Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Så lenge folk får beskjed to måneder før ja. Sjekker man bare regnummeret på nettet så får man jo bare avskiltningsdatoen, og her er folk vandt til at man har 1-2 måneder på seg ekstra. Har akkurat kjøpt meg ny bil så er vel 4 år til jeg trenger å tenke på dette, kansje alt er endret igjen til da. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Så lenge folk får beskjed to måneder før ja. Sjekker man bare regnummeret på nettet så får man jo bare avskiltningsdatoen, og her er folk vandt til at man har 1-2 måneder på seg ekstra. Har akkurat kjøpt meg ny bil så er vel 4 år til jeg trenger å tenke på dette, kansje alt er endret igjen til da. Teknisk sett har man aldri hatt 2 måneder ekstra, annet enn at det gikk minst 2 måneder før man ble begjært avregistrert. Ellers er man jo over 18 når man har bil, og voksne mennesker bør kunne tenke litt selv og ikke trenge påminnelser for alt. Man klarer fint å huske man skal på jobb og imorgen, eller at man skal til legen om noen uker. Akkurat som man kan selv skjønne man trenger EU kontroll. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Teknisk sett har man aldri hatt 2 måneder ekstra, annet enn at det gikk minst 2 måneder før man ble begjært avregistrert. Ellers er man jo over 18 når man har bil, og voksne mennesker bør kunne tenke litt selv og ikke trenge påminnelser for alt. Man klarer fint å huske man skal på jobb og imorgen, eller at man skal til legen om noen uker. Akkurat som man kan selv skjønne man trenger EU kontroll. Nå er det forsjell på noe som skal skje om noen uker og noe som skal skje om 2 år da. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Nå er det forsjell på noe som skal skje om noen uker og noe som skal skje om 2 år da. Man kan få gratis beskjed fra verkstedet sitt, NAF osv. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Man kan få gratis beskjed fra verkstedet sitt, NAF osv. Ja nemlig, og isåfall er det greit. Men ikke sikkert Ola Nordman som har henta seg bil husker å melde den på noe slikt før det plutselig er tid for kontroll. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Ja nemlig, og isåfall er det greit. Men ikke sikkert Ola Nordman som har henta seg bil husker å melde den på noe slikt før det plutselig er tid for kontroll. Neinei, men når man tar førerkort bekrefter man jo iht lovverk man skal ha kontroll over slike ting selv. Det er jo heller ingen som påpeker du begynner å få slitte dekk under lovlig mønsterdybde, men når du tok førerkort så aksepterte du at det er ditt ansvar og det må du kunne og vite. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 EU-kontroll er ikke noe som kom i fjor. ALLE vet at man må til EU-kontroll ved gitte intervaller. Enhver idiot burde klare å enten søke på google, vegvesen.no eller spørre et verksted om når neste kontroll er. Mange har også egne varslingstjenester som nevt tidligere. Man kan selvsagt glemme men dette er ens egen feil. Ikke noe man kan skylde på andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå