Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Finne motstand for å redusere spenning?

AndersT2

Anbefalte innlegg

Ikke sikker på om det er riktig sted å putte, men fant ikke noe bedre

Brodern har bestilt Nest Video ringeklokken.

Skal bytte trafoen til en 24V, og da gjenstår den eksisterende ringeklokken.

Micromatic Dovre på 8V.

Tenkte det enkle ville være å finne en motstand å legge i serie på denne for å redusere spenningen. Micromatic nevner den kan driftes på 8-12V, og bruker 0,5A, som da tilsier at klokken bruker 4w når den trekker strøm

Det er litt for lenge siden jeg har regnet på slikt.

Den kjappeste måten (og sikkert rareste) jeg kom på å finne mostands verdien var å bruke Holte industrier sin spenningsfall kalkulator. For å få ett spenningsfall på 16v (ved 24v spenning, og 0,5A trekk, så trenger en 2,5mm kobber kabel å være 2300m.

Jeg mente å huske at 2,5mm hadde 0,0175ohm pr meter, men en jeg fant på Trainor sier 7,41 mOhm, som da er 0,00741 ohm pr meter. Sistnevnte gir meg da at jeg trenger en motstand på 17 ohm (førstnevnte gir 40ohm).

Blir det korrekt. De trenger vel også å være 4W?

Eller er det bare på slenge på en hvilkensom helst motstand nesten?

Det står jo ikke akkurat på motstanden hvor mye strøm den tåler. Har vært borti motstander på 1W som har hatt litt størrelse.

Har en del motstander liggende som jeg kjøpte en gang som jeg tenkte å bruke hvis de har riktig verdi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke bytte til en 12 V trafo?

Sånn kjapt i hodet så vil løsningen din kreve at motstanden tåler 8 W, det er faktisk en god del. Da må du bruke en effektmotstand for at motstanden ikke brenner opp etter ett ring.

Nest Hello krever 16-24v, og har 24v trafo.

Ser det er noen som har fått til å fungere på 12V, og det er det der ifra før når jeg kobler om trafoen, så mulig jeg tester og se om den har nok guffe til å drifte.

Lenke til kommentar

Man får kjøpt integrerte speningsregulatorer. Små "dingser" med 3 pinner. Ligner på transistorer. Koster ikke så mye og er enkle å koble opp. Trenger ofte en form for kjøleribbe i tillegg.

post-18544-0-60057200-1570086866_thumb.jpg

Edit: Disse er for DC.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Det var ikke det foreslo,jeg foreslo EN trafo som har BÅDE 12 V og 24 V. Det er en vesentlig forskjell. Noe som den her https://www.elfadistrelec.no/en/lighting-transformer-230-vac-2x-12-vac-block-sim-100/p/15600060?track=true

Jeg skjønte det. Men får ikke benyttet begge spenninger samtidig mot utstyret, derfor mitt svar at det ikke er noe vits å kjøpe noe man allerede har separat. Siden man uansett må inn i sikringsskapet, så er det da like enkelt å dytte inn begge hvis man kunne brukt begge spenningene samtidig.

Lenke til kommentar

Jeg skjønte det. Men får ikke benyttet begge spenninger samtidig mot utstyret, derfor mitt svar at det ikke er noe vits å kjøpe noe man allerede har separat. Siden man uansett må inn i sikringsskapet, så er det da like enkelt å dytte inn begge hvis man kunne brukt begge spenningene samtidig.

Kan du forklare hvorfor du ikke kan bruke begge spenningene samtidig?

Lenke til kommentar

Man skal bruke 2 ringeklokker samtidig, gammel og ny (hvorfor)?

Den nye ringeklokken kommer med egne ringeknapper?

Hvis man fortsatt trenger den gamle strømforsyningen, er det ikke lettere å bare beholde den gamle i tillegg til å sette opp en ny trafo?

Lyspærer i serie er et alternativ til resistor, gir også optisk varsling.

Lenke til kommentar

Kan du forklare hvorfor du ikke kan bruke begge spenningene samtidig?

Du har ikke vært borti Nest Hello tipper jeg.

Den er påskrevet at skal ha 16-24V. Den har en egen duppedings som tar over styringen av eksisterende ringeklokke, slik at man kan skru av ringeklokken om man ønsker det, men fortsatt får varsler opp på telefon når det ringer på. Det er ingen måte å benytte 2 spenninger på, uten å måtte legge inn rele.

Lenke til kommentar

Problemet er løst. Nest Hello fungerer fint på 12V. Google har ikke oppdatert spesifikasjonene enda, da de har gjort det slik at den fungerer på 12V siden det er det som er normalt her i Europa.

Det er sterkt anbefalt å ikke kjøpe ringeklokken de nevner i sitt underlag ett sted, da denne trekker 16W. Mange av de normale ringe trafoene på 8 og 12V gir ikke mer enn 15VA. Det ble for lite, og den slår ikke riktig med Hello koblet inn. Funker helt fint med Micro Matic sin 8V ringeklokke (som tåler 8 til 12V)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...