torest Skrevet 30. september 2019 Del Skrevet 30. september 2019 DNV GL: Maritim sektor vil trenge 18.000 tonn hydrogen i 2023 [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 30. september 2019 Del Skrevet 30. september 2019 Tar vi for lett på sikkerheten knyttet til hydrogen? Artikkelen har ingen ting om metanol som energibærer, men brenselceller bruker metanol i dag, men hvor stor er prisforskjellen mellom hydrogen direkte og alternativet med metanol? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 30. september 2019 Del Skrevet 30. september 2019 18000 tonn er ikke mye. Vil kreve ca 1TWh strøm ved elektrolyse og gi energi nok til et par danskebåter. Bruk heller metanol. Mye mere kompakt lagring ombord i båt. En kubikk veier ca 700kg og inneholder 5MW energi. Lenke til kommentar
UBWB96K9 Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Det er lett å være visjonær når andre betaler, f.eks skattebetalerne. Med all mulig respekt , jeg får ikke dette til å gå opp økonomisk av følgende årsaker : . Det kreves 5-6 kwh strøm å produsere en kwh hydrogen. Det kreves ytterligere et påslag på rundt 25-30% for å gjøre hydrogenet egnet for transportformål, enten ved kompresjon eller kondensasjon ned til minus 263 grader C ved atmosfæretrykk. Dette er 100 grader Celsius lavere enn flytende metan , naturgas, og representererer en stor utfordring i et skip. Komprimert hydrogen holder opp til 400 bar trykk, det dobbelte av trykkflasker for dykkeformål. Hydrogen er en heftig nesten eksplosiv energibærerer som i tillegg skaper utfordringer med hensyn til materialvalg. Det etableres havvindskontrakter i dag med priser ned mot 50 øre pr kwh levert i havet.. Tillater meg å be om en beregning basert på ovenstående som får dette til å gå opp økonomisk.. Personlig vil jeg ikke sette mine ben ombord i et fartøy med hydrogentanker ombord. Ref. hydrogenstasjonen i Sandvika som eksploderte , Uno X vurderer realismen i gjenopptasgelse av driften. Sier som i reklamsnutten " Doffen har daua", enkleste svaret er ofte det beste. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 2. oktober 2019 Del Skrevet 2. oktober 2019 Som artikkelen selv sier. Rapporter som ble skrevet i sommer 2019 er allerede utdaterte, for teknologien utvikles såpass kjapt nå om dagene. Det å påstå at man krever 5-6 ganger energien for å lage 1 x energi tilbake er selvfølgelig bare tøys og tull. Det er mulig det stemte på 80 tallet, men det er langt unna hva man kan forvente ved nymoderne løsninger nå idag. Alkaliske elektrolysører fra NEL genererer hydrogen ved 200 bar. Dette kan man fint transportere slik det er, uten de 25-30% ekstra påslaget. Alt beror jo på økonomien her. Er det behov for mer, så er det billigere å bruke litt energi for å transportere mer under salg av energien. Det etableres havvindskontrakter i dag med priser ned mot 50 øre pr kwh levert i havet.. I snitt. NEL bruker 40 øre pr kWh som området hvor hydrogenet er direkte i konkurranse med salg av diesel, der man kan selge hydrogenet for 50kr/kg. Et havvinsprosjekt med snittpris på 50 øre per kWh gjør det bedre om de kan sende overskuddet av strøm inn til produksjon av hydrogen, kontra å selge strømmen for 30 øre per kWh når det blåser litt ekstra. 1 Lenke til kommentar
anders2030 Skrevet 4. januar 2020 Del Skrevet 4. januar 2020 Ingen bryr seg om norges hydrogen, japan er 15 år framfør norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå