dan992 Skrevet 30. september 2019 Del Skrevet 30. september 2019 hei. har nylig kjøpt en BMW 1-serie 116 D 2.0-116 D 2009. 116 Hk , Sylindervolum 2L. Den drar greit når jeg kjører alene, men kunne tenkt meg litt mer da den gjerne skulle dratt litt bedre ved forbikjøring eller evt når vi er 5 i bilen. sjekket statens vegvesen om evt ombygging. Oppsummert på slutten: på statens vegvesen sin side: Skal du bygge om et kjøretøy som har vært registrert i Norge under 10 år, må du melde fra om endringene. den passerte 10 år for over en måned siden. Betyr dette at jeg kun trenger å si ifra til forsikringsselskapet? På skatteetaten: (fant senere) Når du bygger om en bil som er over 10 år, må du fortsatt få bilen godkjent hos Statens vegvesen, men du trenger ikke å betale noe tillegg. Du trenger derfor ikke å melde ombyggingen til Skatteetaten. Husk det er bilens registreringsdato som er gjeldende. Fikk høre fra en bekjent at andre modeller fra 1 serien har samme motor/spesifikasjoner og at den egentlig er strupet ned, at evt bremser o.l skal tåle dette. bør jeg styre unna tuning pga mye arbeid eller er dette en bil det er lett å få igjennom? Hvilke kostnader må jeg regne med? forsikring/vognkort etc? Lenke til kommentar
handprint Skrevet 30. september 2019 Del Skrevet 30. september 2019 Å få dette godkjent skal du egentlig bare legge på is av den enkle grunn at ingen av tuningleverandørene i norge er TüV-godkjent (noen påstår det, men har fortsatt ikke sett dokumentasjon som underbygger dette). Optimalisering av moderne kjøretøy er ikke noe som SVV kan finne ut av, uten å ta på seg jobben og kostnaden med å plukke motor og motorstyring ut av bilen, for så å få en nøytral tredjepart til å kjøre effektmåling på denne. Dette er kostbart og tidkrevende. Forsikringsselskapet må vel gjerne utover enhver tvil bevise at grunnen til at du kjørte i grøften var at du hadde mer effekt enn da bilen ble levert fra fabrikk. 116d / 118d / 120d har mange likheter, men mekanisk sett er de ikke helt like. På en 116d 116hk henter vi (ja, jeg er en tuningleverandør) enten 150hk / 350nm (Steg 1) eller 180hk / 400nm (Steg 2), opp fra originale 116hk / 260nm. 118d er 136hk / 300nm originalt og optimaliseres til hhv. 180hk/400nm (Steg 1) og 190hk/430nm (Steg 2). Bremser er definitivt dimensjonert for mer enn original effekt på 116d. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 30. september 2019 Del Skrevet 30. september 2019 Å få dette godkjent skal du egentlig bare legge på is av den enkle grunn at ingen av tuningleverandørene i norge er TüV-godkjent (noen påstår det, men har fortsatt ikke sett dokumentasjon som underbygger dette). Se vedlegg. Før i tiden var det mye fokus på chip trim pga avgiftene var basert på hestekrefter i bilen. Nå er det kun Co2 utslipp som gjelder og de chip tuningene som tilbyr TÜV papirer, dokumenterer at bilen ikke har endret utslipp etter endret programvare. Lenke til kommentar
handprint Skrevet 30. september 2019 Del Skrevet 30. september 2019 Se vedlegg. Før i tiden var det mye fokus på chip trim pga avgiftene var basert på hestekrefter i bilen. Nå er det kun Co2 utslipp som gjelder og de chip tuningene som tilbyr TÜV papirer, dokumenterer at bilen ikke har endret utslipp etter endret programvare. OCT har til en del eldre Audi ja, blandt annet 1.8T-motoren, men de har ikke til så veldig mye annet. Lenke til kommentar
dan992 Skrevet 1. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2019 Å få dette godkjent skal du egentlig bare legge på is av den enkle grunn at ingen av tuningleverandørene i norge er TüV-godkjent (noen påstår det, men har fortsatt ikke sett dokumentasjon som underbygger dette). Optimalisering av moderne kjøretøy er ikke noe som SVV kan finne ut av, uten å ta på seg jobben og kostnaden med å plukke motor og motorstyring ut av bilen, for så å få en nøytral tredjepart til å kjøre effektmåling på denne. Dette er kostbart og tidkrevende. Forsikringsselskapet må vel gjerne utover enhver tvil bevise at grunnen til at du kjørte i grøften var at du hadde mer effekt enn da bilen ble levert fra fabrikk. 116d / 118d / 120d har mange likheter, men mekanisk sett er de ikke helt like. På en 116d 116hk henter vi (ja, jeg er en tuningleverandør) enten 150hk / 350nm (Steg 1) eller 180hk / 400nm (Steg 2), opp fra originale 116hk / 260nm. 118d er 136hk / 300nm originalt og optimaliseres til hhv. 180hk/400nm (Steg 1) og 190hk/430nm (Steg 2). Bremser er definitivt dimensjonert for mer enn original effekt på 116d. ser selskapene lover forskjellige resultater. bergen tuning: steg 1: 4490kr steg 2: 500 kr i tillegg. steg 1 = 156hk 390nm, steg 2 186hk 420nm Fikk svar fra bilpower " Der kan du få 190hk / 400nm for 3900kr". fant enda flere eksempler der NM og hk er forskjellig i bergensområdet. Ble fortalt av en bekjent at motoren kan ryke. setter pris på tips/forslag Lenke til kommentar
handprint Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Jeg bruker stort sett å anbefale folk å velge steg 1, det er en merkbar forskjell uten at man trenger å bekymre seg for noen ting.Når det er sagt så har vi benket 116d til 184hk/412nm (på hjul) som utgjør ~205hk/458nm i motor. Denne bilen lever i beste velstand i dag og kjøres som om den er stjålet på daglig basis. Jeg vil ha vært skeptisk til noen som mener de leverer 190hk/400nm som en "steg 1" da dette er en temmelig heftig økning fra originale 116hk. Lar det være opp til deg å velge leverandør, jeg er ikke her for å drive med reklame. Et tips kan være å ikke nødvendigvis henge deg opp i pris. Det billigste er som oftest ikke det beste. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Kjør på. Vegvesenet har ikke godkjent utstyr til hk måling uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå