Gå til innhold

Vegvesenet avlyser planen om ferjefri E39

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+45613274

Du glemmer villfanget fisk for 35 milliarder. Norge eksporterte sjømat for 99 milliarder i 2018, en økning på 5% fra 2017. Oppdrettslaks står for 68% av eksporten. Nasjonalt forbruk kommer i tillegg. Regjeringa har som mål at oppdrettsnæringa skal fortsette å vokse. Fiskeriministeren har tro på at det år an å femdoble oppdretten innen 2050. Klarer de det og prisnivået er det samme kommer eksporten av sjømat opp i 370 milliarder kroner. Norge produserer olje for ca 500 milliarder i året, et tall som er forventet å synke vesentlig fram mot 2050.

Fisk er den nye oljen! (igjen - fisk dominerte norsk eksport i over 400 år fram til utpå 1900-tallet)

De store samferdselsprosjektene må selvsagt dimmensjoneres for framtida.

Greit nok at tallet er høyt, men at det aller meste kommer fra Nord-Norge kjøper jeg ikke. Over 50 % kanskje, men det er mye langs vestlandet og i trøndelagsfylkene også. 

At fisk blir den nye olja er greit nok, men det blir en utrivelig fremtid for oss som har vokst opp med olja.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sjekket og fasiten er at per utgangen av august var 47% av biomassen i lakseoppdrett er registrert i Nord-Norge.

For fiske sjekket jeg denne tabellen og fant ut at Nord-Norge står for 55% av fisket målt i verdi, riktignok målt per ilandføringskommune og ikke hvor fisket foregikk. Det er jo velkjent at mange fartøy særlig fra mørekysten reiser nordover på tokt, men ilandfører fisken lengre sør. Uansett, hvis vi regner etter ilandføringskommone og korrelerer dette med omsetningstallene så får vi:

47% av lakseoppdretten med en omsetning på 67,5 milliarder = 31,7 milliarder

55% av fisket med en omsetning på 31,5 milliarder = 17,3 milliarder

Sum: Fisk for 49 milliarder eksporteres fra Nord-Norge årlig.

Merk at disse tallene fremstiller Nord-Norge som dårligere enn det er siden en del fartøy fisker i nord og ilandfører fisken sør for NordNorge. Tallene er riktignok ferske, men er ikke representative for framtida. I framtida vil fisken trives lengre nord pga klimaendringer og krav til kvalitet vil tvinge fram ilandføring lengre nord. Det er nettopp derfor de største investeringene i fiskeindustrien kommer i Nord-Norge. Både veinett og bane må opprustes for å møte framtida. Etterslepet er allerede alt for stort for dagens forhold.

Jeg tror det blir en trivelig framtid. Bedre kosthold og helse, bedre for miljøet og klimaet, bedre for Norges omdømme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Jeg sjekket og fasiten er at per utgangen av august var 47% av biomassen i lakseoppdrett er registrert i Nord-Norge.

For fiske sjekket jeg denne tabellen og fant ut at Nord-Norge står for 55% av fisket målt i verdi, riktignok målt per ilandføringskommune og ikke hvor fisket foregikk. Det er jo velkjent at mange fartøy særlig fra mørekysten reiser nordover på tokt, men ilandfører fisken lengre sør. Uansett, hvis vi regner etter ilandføringskommone og korrelerer dette med omsetningstallene så får vi:

47% av lakseoppdretten med en omsetning på 67,5 milliarder = 31,7 milliarder

55% av fisket med en omsetning på 31,5 milliarder = 17,3 milliarder

Sum: Fisk for 49 milliarder eksporteres fra Nord-Norge årlig.

Merk at disse tallene fremstiller Nord-Norge som dårligere enn det er siden en del fartøy fisker i nord og ilandfører fisken sør for NordNorge. Tallene er riktignok ferske, men er ikke representative for framtida. I framtida vil fisken trives lengre nord pga klimaendringer og krav til kvalitet vil tvinge fram ilandføring lengre nord. Det er nettopp derfor de største investeringene i fiskeindustrien kommer i Nord-Norge. Både veinett og bane må opprustes for å møte framtida. Etterslepet er allerede alt for stort for dagens forhold.

Jeg tror det blir en trivelig framtid. Bedre kosthold og helse, bedre for miljøet og klimaet, bedre for Norges omdømme.

Da vil jeg si jeg traff rimelig godt.

Miljøet og klimaet er det selvsagt ingen tvil om, men at vi får det godt skjer nok ikke. Det er bare å se på omsetning og _overskudd_ fra fisk og olje... Det blir trange tider og dårlige kår. Sånn ca. slik det var frem til 70-tallet i Norge. Spør besteforeldrene dine hvor gøy det var.

Lenke til kommentar

Det er store overskudd fra fisk, akkurat som for olje. Fisk har også stor sysselsettingseffekt og et vidtrekkende nettverk av støttenæringer. Jeg levde selv på 70-tallet og vet godt hvordan forholdene var da og hva som endret seg når oljeboomen tok av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...