Gå til innhold

Ny rapport foreslår å fjerne bompenger, fergebilletter og bilavgifter


Anbefalte innlegg

Kø-målinger har vi allerede tilgang på gjennom populære navigasjonssystemer. Ellers så er det veikvalitet som bør være styrende for behovet for vedlikehold og utbedringer, ikke antall biler. Veikvalitet har vært målt med målebiler i mange år. Disse bilene måler blant annet jevnhet, asfalttykkelse (m radar tror jeg), veibredde og mange andre ting. Det er liten sjans for at vanlige personbiler får slike måleinstrumenter så det er uansett ikke aktuelt å måle via veiprisings-brikke. I tillegg har vi ulykkesstatistikker og risikoanalyser (f.eks mot ras) som også er en input til hvor vi trenger oppgraderinger. Dette kan heller ikke veiprisings-brikke gjøre noe med.

 

Veiprisingsbrikkene skal altså kun være et faktureringsapparat, ikke et måleapparat for oppgraderingsbehov.

Det høres fornuftig ut.

Hva med prosjekter som f.eks broer der prinsippet er bruk = betaling? Hvordan «nedbetales» slikt ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres fornuftig ut.

Hva med prosjekter som f.eks broer der prinsippet er bruk = betaling? Hvordan «nedbetales» slikt ?

Folk har en tendens til å tenke at veiprosjekter må betales per prosjekt. (Er det bompengebransjen som har skapt enn sånn oppfatning?) Det mener jeg er lite hensiktsmessig ettersom veiprosjekter uansett vurderes etter analyser av samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Betaling bør altså skje via en felles pott, samferdselsbudsjettet, og ikke ørten prosjekt-spesifikke små-potter.

Lenke til kommentar

Du tar feil: dieselavgift for noen få årtier siden gikk på antall km kjørt.

Ok. Men det gjaldt kun diesel (ikke bensin) og ble avskaffet i 1993. Var ikke mye personbiler med dieselmotor den perioden (1959-1993) så det gjaldt i stor grad nyttekjøretøyer (lastebiler) og transport.

Var ikke øremerkede inntekter disse heller.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

 

Dårlig idè. Er bare en måte for bompengeselskapene og beholde sitt marked på og gjøre det mindre irriterende for oss.

 

Lukter lobbisme lang vei. Lurer på og mye dem betalte dem for og vurdere denne løsningen..

Jeg ser det helt motsatt. Disse brikkene må utstedes av SVV, akkurat som kjennemerke og kommunisere via 4G. Dette betyr døden for bompengeselskapene og det applauderer jeg!

 

Bompengeselskapene representerer en hel yrkesgruppe av telefonsupport, inkassobehandlere, montører og ikke minst ledere og eiere som sitter på toppen og skummer fløten av de pengene som egentlig burde gått til bygging og vedlikehold av vei. Bompengeselskapene sysselsetter kanskje 1000 stillinger nå, derav noen veldig godt betate. Utdeling av veiprisingsbrikker krever så lite ekstra i forhold til utlevering av kjennemerker at det kan inkluderes i de eksisterende stillingsbeskrivelsene hos SVV. Legg på kanskje 10 moderat lønnede stillinger på landsbasis for design, tekniske utfordringer, avtaler med mobilleverandører, informasjon etc så har vi redusert lønnsutgiftene med mer enn 99%. Disse 99% er penger vi i dag ikke ser noen praktisk nytte av.

Er det så mange montører i bomselskaper da?

Trodde montering av slike anlegg ble utlyst på anbud til selvststendige montørfirma og ikke til de som skal drifte selve anlegget. rett meg om jeg tar feil.

Bomselskaper etter min mening er i dag overbetalte stillinger med svært liten nytteverdi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...