Gå til innhold

Agder-kommuner sier nei til vindkraft

Anbefalte innlegg

Selve den tekniske løsningen er "moden" nok. Hywind karmøy lever i beste velgående (noe som er uvanlig for slike piloter) og Hywind Scotland har allerede stått en liten stund.

Det som er umodent er det økonomiske grunnlaget. Hywind Tampen koster over 4x så mye per produsert kwh som for eksempel fosen vind. Da er ikke eventuell forskjell i drift, vedlikehold eller løpende kapitalkostnader tatt med.

Doggerbank som Equinor nettopp fikk tilslag på koster til sammenligning 1,85x fosen vind.

Det billigste offshore vindkraftverket jeg vet om er Walney extension som bare koster 1,51x fosen vind.

Joda, men har vi råd til og sitte på gjerde og vente på at noen skal gjøre det billigere for oss. Eller bare brette opp arma og sette i gang? Hvor mye vil det koste oss i nødhjelp osv til verdens folk som tørker og sulter ihjel fordi det kostet litt mer enn det smakte.

Det var da litt vel dramatisk da Norge er en dråpe i havet. Men prinsippet står.

Men igjen spørs, trenger den norske befolkning mer strøm asap? Eller er det bare for og tjene penger på og fore andre land.

Om det er bare for og fore andre land kan vi vente. Trenger vi det snart så sett i gang. Har ikke nok kontroll på den norske energien til og si noe fornuftig der. Har ikke lyst og betale dyre dommer for at Tyskland skal få ren energi, da får de bli med og spleise i tilfelle om vi ikke kan vente.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, men har vi råd til og sitte på gjerde og vente på at noen skal gjøre det billigere for oss. Eller bare brette opp arma og sette i gang? Hvor mye vil det koste oss i nødhjelp osv til verdens folk som tørker og sulter ihjel fordi det kostet litt mer enn det smakte.

Det var da litt vel dramatisk da Norge er en dråpe i havet. Men prinsippet står.

Men igjen spørs, trenger den norske befolkning mer strøm asap? Eller er det bare for og tjene penger på og fore andre land.

Om det er bare for og fore andre land kan vi vente. Trenger vi det snart så sett i gang. Har ikke nok kontroll på den norske energien til og si noe fornuftig der. Har ikke lyst og betale dyre dommer for at Tyskland skal få ren energi, da får de bli med og spleise i tilfelle om vi ikke kan vente.

I Norge brukes omtrent 95TWh med fossil energi i året. Der har du behovet ditt. Omtrent halvparten kan elektrifiseres med dagens teknologi og det er egentlig bare å sette i gang. Om produksjonen av ny fornybar energi skulle komme litt i forkant av behovet skal vi nok klare å få solgt overskuddet til våre naboland. Den andre halvdelen finner vi forhåpentligvis utav etter hvert.
Lenke til kommentar

Vi må ha folk på kommentarfeltet med en annen holdning til industrien enn den du legger for dagen.

Da vindkraft var i sin spede begynnelse, og vindturbinene var på 750 kW var det en ingeniør som viste til hvor mange vindturbiner vi måtte ha for å få samme produksjonen som norsk vannkraft.

Konklusjonen var at vindkraft er bare for løer og uthus, og samme feilen gjør du.

Noen med penger må nødvendigvis satse på flytende vindkraft, og hvorfor ikke satse på et samarbeid med Nordlaks i stedet for å bygge flere Hywind?

Mener du det er fornuft i å bygge ut havvind i stor skala allerede nå eller skal vi kanskje ta det pent i begynnelsen og skalere opp etter hvert som prisen faller?
Lenke til kommentar

95TW, med 20% ish virkningsgrad. Er en 20TW.

Og hvilken tid trenger du disse, og hva har vi til overs nå? Dessverre jeg har ikke tall for og komme med en bra andbefaling. Om du har alle tallene så kan jeg fint regne ut hvor mye vi trenger og bygge ut.  Hvor mye mer til kan vi hente ut av vannkraft ved og oppgradere/effektivisere er også av interesse, da jeg heller ville gjort dette først og så ty til dyrere måter om jeg må.

20TW er bare 14% økning i kraftproduksjon. Normalen er vel en økning på rundt 2.5% energibruk per år.

Så 14% tilsvarer bare 6 år med normal ekspansjon.

Relativt liten utfordring vi har kontra resten av verden som må legge om hele sin elektriske kraftproduksjon.

Samt skalere opp for og dekke elbilene.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Jeg synes vi burde brette opp ermene, og dermed ble jeg fornøyd når Equinor fikk støtte fra Enova til å realisere Hywind Tampen. Når det kommer til klima ser jeg ikke hvordan det er relevant om strømmen produseres i Norge eller andre steder så lenge overføringstapet ikke er for høyt. Siden Norge egner seg til kraftproduksjon virker det fornuftig for meg at vi produserer mer enn vi trenger selv.

Lenke til kommentar

Jeg synes vi burde brette opp ermene, og dermed ble jeg fornøyd når Equinor fikk støtte fra Enova til å realisere Hywind Tampen. Når det kommer til klima ser jeg ikke hvordan det er relevant om strømmen produseres i Norge eller andre steder så lenge overføringstapet ikke er for høyt. Siden Norge egner seg til kraftproduksjon virker det fornuftig for meg at vi produserer mer enn vi trenger selv.

Joda, men liten vits og bruke masse penger på noe som ikke vil tjene seg inn eller tjene det norske folket. Da er det bare og vente.

Men et lite tap nå kan gi inntekter på sikt om vi kan komme tidlig inn på markedet og kanskje bli lendende innen dette. Vi må jo også tenke på norsk fremtid etter oljen, vi trenger noe og gjøre. Og lage flyende havvind for verden kunne vært en fin erstatter, siden flytende havvind er det mest aktuelle for de fleste land. Da ikke kan/har grunne plasser og sette dette opp på. Og gjennomsnitts dybde på havet er på svimlende 3688 meter dypt.

Lenke til kommentar

Mener du det er fornuft i å bygge ut havvind i stor skala allerede nå eller skal vi kanskje ta det pent i begynnelsen og skalere opp etter hvert som prisen faller?

Velferdsstaten må ha inntekter, så sunn fornuft tilsier at en må satse når det er mest penger å tjene.

Når det er sagt vil mat og energi alltid ha et stort marked, og dersom både tyskere og engelskmenn satser på varmepumper i stedet for gass åpner det seg et enormt marked.

Lenke til kommentar

95TW, med 20% ish virkningsgrad. Er en 20TW.

Og hvilken tid trenger du disse, og hva har vi til overs nå? Dessverre jeg har ikke tall for og komme med en bra andbefaling. Om du har alle tallene så kan jeg fint regne ut hvor mye vi trenger og bygge ut.  Hvor mye mer til kan vi hente ut av vannkraft ved og oppgradere/effektivisere er også av interesse, da jeg heller ville gjort dette først og så ty til dyrere måter om jeg må.

20TW er bare 14% økning i kraftproduksjon. Normalen er vel en økning på rundt 2.5% energibruk per år.

Så 14% tilsvarer bare 6 år med normal ekspansjon.

Relativt liten utfordring vi har kontra resten av verden som må legge om hele sin elektriske kraftproduksjon.

Samt skalere opp for og dekke elbilene.

Du har rett i at elektrisitet har bedre virkningsgrad enn bruk av fossil energi men du er nok litt optimistisk med tallene dine. Statnett har i en rapport anslått at 40TWh med elektrisitet kan erstatte 95TEh med fossil energi.

https://www.statnett.no/om-statnett/nyheter-og-pressemeldinger/nyhetsarkiv-2019/slik-kan-norge-bli-et-elektrisk-samfunn/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...