inside_997084 Skrevet 30. september 2019 Del Skrevet 30. september 2019 Disse solcellene kan revolusjonere solenergibransjen [Ekstra] Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. september 2019 Del Skrevet 30. september 2019 Multi-junction-celler er vel mye dyrere per watt enn vanlige single junction. Det vil nok begrense anvendeslen til de stedene der det er stor knapphet på tilgjengelig areal. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 30. september 2019 Del Skrevet 30. september 2019 Det spørs hvor mye dyrere det er. Etter som solceller har falt i pris har andre kostnader(arbeid, montasje, kabling osv) blitt en større del av totalkostnaden. Dette vil gi flere Watt per m2 uten å øke øvrige kostnader. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 30. september 2019 Del Skrevet 30. september 2019 Multi-junction-celler er vel mye dyrere per watt enn vanlige single junction. Det vil nok begrense anvendeslen til de stedene der det er stor knapphet på tilgjengelig areal.Poenget her er vel å kunne doble verknadsgrada utan å doble prisen? Areal er aldri gratis. Om du får det "gratis", som eit hustak, er det ikkje uendeleg mykje av det. Lenke til kommentar
Mikkel_E_S Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 30 kWp på taket i stede for 15 kWp hadde jo vært artig. Med et passe stort batteri i kjeller'n/garasjen så burde det være mulig å forlenge "overskuds-sesongen" litt. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 30 kWp på taket i stede for 15 kWp hadde jo vært artig. Med et passe stort batteri i kjeller'n/garasjen så burde det være mulig å forlenge "overskuds-sesongen" litt. The ID. family as part of the power grid Hvorfor ha powerwall, om bilene kan gjøre det samme? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 30 kWp på taket i stede for 15 kWp hadde jo vært artig. Med et passe stort batteri i kjeller'n/garasjen så burde det være mulig å forlenge "overskuds-sesongen" litt. Jeg skjønner ikke helt hva du skriver her. Hvis man øker toppeffekten uten å øke batteristørrelsen så får man raskere opplading og dermed fullt batteri etter kortere tid, ikke lengre. Batteriet øker jo ikke så man får jo like mye ut av det etter at sola har gått ned. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 The ID. family as part of the power grid Hvorfor ha powerwall, om bilene kan gjøre det samme? Tja, en powerwall holder seg hjemme hele dagen. I motsetning til bilen din som antagelig står parkert utenfor jobben din mens solcellene hjemme må levere strømmen et annet sted. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Tja, en powerwall holder seg hjemme hele dagen. I motsetning til bilen din som antagelig står parkert utenfor jobben din mens solcellene hjemme må levere strømmen et annet sted. På tide å installere et svømmebasseng, da isåfall - fremfor kostnader på batterier. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 På tide å installere et svømmebasseng, da isåfall - fremfor kostnader på batterier. Kanskje ikke så dumt. Om solcellene driver varmepumper som igjen varmer opp bassenget kan du få mye billig energi. Om du har et svømmebasseng du skal varme opp da og det har ikke jeg. Når du inkluderer kostnad for svømmebasseng bli kanskje ikke batteri så ille allikevel? Nå er dette fortsatt dyr teknologi men jeg tror at batterier til stasjonær lagring på sikt blir billige nok til at det lønner seg for folk flest. Som i sin tur vil føre til at nettselskaper vil tilby solcelleeiere tariffer som gjør det enklere/billigere å bruke nettet som batteri.. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Kanskje ikke så dumt. Om solcellene driver varmepumper som igjen varmer opp bassenget kan du få mye billig energi. Om du har et svømmebasseng du skal varme opp da og det har ikke jeg. Når du inkluderer kostnad for svømmebasseng bli kanskje ikke batteri så ille allikevel? Nå er dette fortsatt dyr teknologi men jeg tror at batterier til stasjonær lagring på sikt blir billige nok til at det lønner seg for folk flest. Som i sin tur vil føre til at nettselskaper vil tilby solcelleeiere tariffer som gjør det enklere/billigere å bruke nettet som batteri.. Kostnadene linket til en "power-wall" hadde jeg heller brukt til elbilkjøp, eller oppgradering av isolasjon i hjemmet. Til og med bytte fra varmekabler til vannbåren-varme hadde jo vært bedre, om utgangspunktet er at man ønsker seg solceller på taket. Da kan du jo få varme rimelig billig når bilen ikke kan fungere som buffer. Og varmtvann i en godt isolert tank, holder jo på energien lenge nok den til å gjøre "power-wall" saken litt dødfødt imo. Produserer du allikevel for mye energi ved dette tidspunktet, så er det på tide med en ute-stamp som holder 40 grader hele året. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Øker neppe energien som er tilgjengelig per kvadratmeter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. oktober 2019 Del Skrevet 3. oktober 2019 Svømmebasseng er ikke noen dum idé for energilagring i godt isolerte hus, men det krever ganske mye plass om man skal lagre varme fra hele sommersesongen for bruk gjennom hele vintersesongen. I størrelseorden 10-20% av husets volum for godt isolerte hus og 20-50% for eldre hus. Skal man lagre samme energi. Svømmebasseng som enegilagring er en dårlig idé, fordi svømmebaseng bør ha svømbare temperaturer og det begrenser jo energipotensialet voldsomt. Sier vi heller isolerte vanntanker med temperaturspenn fra 5-95ºC så får man et stort energilager veldig billig. Til kanskje 5-10% av prisen på batterier med samme kapasitet. Pris og fysisk størrelse kommer jo veldig an på energibehov. Har man bare ambisjoner om å lagre solenergi fra dagen til bruk om natta så krever det lite volum. Har man ambisjoner om å lagre nok energi til å holde huset varmt hele vinteren så blir det veldig voluminøst. Li-baserte battericeller har en volumetrisk energitetthet på ca 400 Wh/liter Vann som med temperaturspenn fra 5-95°C har en energitetthet på ca 100 Wh/liter Innkapsling og støttesystemer kommer i tillegg i begge tilfeller. Prismessig koster Li-batterier i størrelseorden 3000 kr/kWh, mens store vanntanker koster i størrelseorden 200 kr/kWh. Støttesystemer kommer i tillegg. Lenke til kommentar
Mikkel_E_S Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 30 kWp på taket i stede for 15 kWp hadde jo vært artig. Med et passe stort batteri i kjeller'n/garasjen så burde det være mulig å forlenge "overskuds-sesongen" litt.Jeg skjønner ikke helt hva du skriver her. Hvis man øker toppeffekten uten å øke batteristørrelsen så får man raskere opplading og dermed fullt batteri etter kortere tid, ikke lengre. Batteriet øker jo ikke så man får jo like mye ut av det etter at sola har gått ned. Det er jo i mine øyne implisitt at et "passe stort batteri" skalerer med installert effekt og forbruk. Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 11. desember 2019 Del Skrevet 11. desember 2019 oophus3do skrev (På 3.10.2019 den 12.11): The ID. family as part of the power grid Hvorfor ha powerwall, om bilene kan gjøre det samme? Kanskje fordi bilen er borte de delene av dagen der det er overskudd fra solcellene? Gjerne på dagtid? Dyrt å kjøpe en ekstra bil til å lagre strømmen når du bare tenger batteriene. Og de batteriene kan gjerne være utrangerte bilbatterier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå