Mortensen Skrevet 30. september 2019 Del Skrevet 30. september 2019 Gjelder en Honda CRV ( 2001 ) Clutchen fungerer helt fint inntil den pluttselig virker å "henge seg opp", særlig under kjøring. Merk at pedalen i seg selv IKKE henger seg opp ( slik jeg leser mange andre beskriver, at pedalen sitter fast i bunn slik at man manuelt må hente den tilbake for å klare å gire f.eks ) .. så altså klarer jeg helt fint å gire, både før dette skjer, når dette skjer, og etter dette skjer. Problemet blir at selv om jeg får den i gir, så kommer jeg ingen steder, for clutchen "tar ikke" når jeg gasser på. Et eksempel er at jeg er ute å kjører som normalt, å pluttselig kjenner at bilen ikke trekker ved gasspådrag. Hvis jeg i dette øyeblikk er på vei opp en bakke, med stor eller minimal helling, kommer jeg meg aldri opp den bakken, for jeg er uten drakraft. Kjører jeg derimot på et langstrekke på flatmark og har grei fart når dette skjer, klarer jeg alltid å holde farten, slik at clutchen får litt tid til å "trekke seg tilbake", slik at bilen etterhvert trekker som normalt igjen mems jeg enda er i fart. Er jeg ikke i fart fra før når dette problemet oppstår, kommer jeg meg ingen steder i det hele tatt, og må bare smøre meg med tålmod til clutchen blir normal av seg selv, og jeg videre kan kjøre som om ingenting var et problem. Ved ett tilfelle, skulle jeg ut av en parkeringsplass, og like etterpå oppsto problemet. Jeg kom inn på en liten motbakke etter utkjørselen, og hadde null sjangs til å komme meg opp bakken, som var en sval liten bakke på knappe 7 meter og med maks 5 % helling opp. Det endte med at jeg måtte ringe Falk for å få dem til å "bære" meg opp på planet å kjøre meg og bilen opp til nærmeste lange bakketopp / nedoverbakke. De slapp meg av, jeg trillet nedover, og til slutt så langt nedover at clutchen kom tilbake og trakk bilen som normalt igjen. Falk la seg både over og under bilen på stedet for å undersøke clutch litt nærmere, men konkluderte med at alt både så, hørtes og kjentes normalt ut.. Clutchen som normalt kunne være bra i en lengre periode mellom tilfellene, ble en dag i sommer pluttselig mye værre med hyppigere tilfeller av dette problemet på én kjøretur etter at jeg kjørte et stort hengerlass med skrot til dynga. Samme dagen valgte jeg å ha den parkert, men nå med ønsker om å få den på veien igjen ( uten risiko for å måtte betale i dyredommer på veihjelp annenhver dag ) Jeg har NULL MEKANISK PEILING, så til dere som kanskje har noen tips til hva som er problemet og hva som burde undersøkes å eventuelt repareres, vennligst formuler det på et språk jeg kan forstå ?? Ca kostnader på deler / arbeid som jeg kan forvente å få på et eventuelt verksted hadde også vært flott! Det samme gjelder tips til rimelige / anbefalte verksteder i Trøndelag ( helst Trondheim eller Fosen ) Takk på forhånd for alle innspill ? Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 30. september 2019 Del Skrevet 30. september 2019 (endret) Gjelder en Honda CRV ( 2001 ) Clutchen fungerer helt fint inntil den pluttselig virker å "henge seg opp", særlig under kjøring. Merk at pedalen i seg selv IKKE henger seg opp ( slik jeg leser mange andre beskriver, at pedalen sitter fast i bunn slik at man manuelt må hente den tilbake for å klare å gire f.eks ) .. så altså klarer jeg helt fint å gire, både før dette skjer, når dette skjer, og etter dette skjer. Problemet blir at selv om jeg får den i gir, så kommer jeg ingen steder, for clutchen "tar ikke" når jeg gasser på. Et eksempel er at jeg er ute å kjører som normalt, å pluttselig kjenner at bilen ikke trekker ved gasspådrag. Hvis jeg i dette øyeblikk er på vei opp en bakke, med stor eller minimal helling, kommer jeg meg aldri opp den bakken, for jeg er uten drakraft. Kjører jeg derimot på et langstrekke på flatmark og har grei fart når dette skjer, klarer jeg alltid å holde farten, slik at clutchen får litt tid til å "trekke seg tilbake", slik at bilen etterhvert trekker som normalt igjen mems jeg enda er i fart. Er jeg ikke i fart fra før når dette problemet oppstår, kommer jeg meg ingen steder i det hele tatt, og må bare smøre meg med tålmod til clutchen blir normal av seg selv, og jeg videre kan kjøre som om ingenting var et problem. Ved ett tilfelle, skulle jeg ut av en parkeringsplass, og like etterpå oppsto problemet. Jeg kom inn på en liten motbakke etter utkjørselen, og hadde null sjangs til å komme meg opp bakken, som var en sval liten bakke på knappe 7 meter og med maks 5 % helling opp. Det endte med at jeg måtte ringe Falk for å få dem til å "bære" meg opp på planet å kjøre meg og bilen opp til nærmeste lange bakketopp / nedoverbakke. De slapp meg av, jeg trillet nedover, og til slutt så langt nedover at clutchen kom tilbake og trakk bilen som normalt igjen. Falk la seg både over og under bilen på stedet for å undersøke clutch litt nærmere, men konkluderte med at alt både så, hørtes og kjentes normalt ut.. Clutchen som normalt kunne være bra i en lengre periode mellom tilfellene, ble en dag i sommer pluttselig mye værre med hyppigere tilfeller av dette problemet på én kjøretur etter at jeg kjørte et stort hengerlass med skrot til dynga. Samme dagen valgte jeg å ha den parkert, men nå med ønsker om å få den på veien igjen ( uten risiko for å måtte betale i dyredommer på veihjelp annenhver dag ) Jeg har NULL MEKANISK PEILING, så til dere som kanskje har noen tips til hva som er problemet og hva som burde undersøkes å eventuelt repareres, vennligst formuler det på et språk jeg kan forstå Ca kostnader på deler / arbeid som jeg kan forvente å få på et eventuelt verksted hadde også vært flott! Det samme gjelder tips til rimelige / anbefalte verksteder i Trøndelag ( helst Trondheim eller Fosen ) Takk på forhånd for alle innspill Høres ut som vaieren som henger seg opp. Ville sjekket vaieren for skader/knekk, evt bare byttet den da det ikke koster stort og utelukker det problemet. Og bytte den er ikke veldig komplisert og noe du antageligvis klarer med 0 mekanisk peil Siden og få verksted til og gjøre noe så lite blir litt dyrt for min gjerrighet Endret 30. september 2019 av DirekteDemokrati Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. september 2019 Del Skrevet 30. september 2019 Sikker på at det er wire og ikke hydraulisk? Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 30. september 2019 Del Skrevet 30. september 2019 Sikker på at det er wire og ikke hydraulisk? Aldri skrudd på en CRV så ingen aning Bare beskrivelsen som minner meg på da min cluchwire var skadet. Oppførte seg noe det samme. Verd og sjekke siden det er så enkelt. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. september 2019 Del Skrevet 30. september 2019 Hydrauliske systemer bruker å feile litt motsatt, slik at man må pumpe på pedalen for å få clutchen til å slippe. Men første prioritet til trådstarter er vel å se om det er vaierclutch eller ikke. Sjekk under panseret om det er ett reservoar til clutch fluid f.eks. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. september 2019 Del Skrevet 30. september 2019 Mange biler tar væske fra bremsevæskebeholderen så det er ikke alltid like lett å se. 1 Lenke til kommentar
Mortensen Skrevet 30. september 2019 Forfatter Del Skrevet 30. september 2019 Vil denne "clutch fluid" beholderen være like synlig som f.eks bremseveskebeholderen? Skal åpne panseret å se i morgen. Og om jeg forstår det riktig, hvis jeg kun ser bremseveskebeholder, så er det ikke hydraulisk men wire? Hva enn dette videre betyr ? hvordan sjekker jeg da denne waieren for skader/ knekk? Må jeg under bilen å fikle med ting, eller under panseret? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. september 2019 Del Skrevet 30. september 2019 Som jeg skrev så bruker mange biler samme væska til bremser og clutch. Du vil da kun ha én beholder. Du må nesten se om du har wire eller slange. Evt. se etter en slange ut fra bremsevæskebeholderen. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Om du ser en egen beholder så er du sikker iallefall, er det ikke det så er du like uvitende. Prøvde å google litt kjapt og i andre land har denne bilen separat tank til clutchvesken virker det som. Om det er vaier så kommer du ikke til å se mye. Den er inni en hylse og du må bytte hele greia. Heldigvis billig og enkelt da (på de fleste biler iallefall) 1 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Er nok hydraulisk clutch på denne. Ganske sikkert at det er slavesylinderen som er dårlig. Denne pleier å sitte utenpå girkassa på asiatiske biler. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå