Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Helseskadelig å puste inn damp fra etanol og 2-propanol?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Sliter sånn med angst for smittsomme sykdommer og mikroorgansimer så jeg bruker så mye etanol og 2-propanol til desinfjeksojn av alt mulig. (Det har eskalert så voldsomt, det virker som om det blir bare blir værre, bruker sikkert over en liter i uka.) I hvert fall så blir jeg bekymret for om det er helseskadelig å puste inn så mye av dette når det fordamper. Står ikke noe spesielt på flaskene om at det er helseskadelig utover at det kan gi døsighet og svimmelhet og selvfølgelig er brannfarlig. Men lukten av særlig 2-propanol (som er billigere) er jo veldig markant. Bor i en liten leilighet uten så veldig god ventilasjon og noen ganger så slår den lukten imot meg når jeg kommer inn utenifra. Tror kanskje jeg venner meg til den når jeg er i nærheten av den i lang tid. Men er det helseskadelig?

Anonymous poster hash: 0f5eb...811
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angst eller OCD? Har du blitt diagnosert? 

Hvis du har ett problem og ikke tar tak i det nå så vil det bare bli verre eller begynne å påvirke andre deler av livet ditt også.

Hadde det bare vært mulig å få hjelp, men det virker desverre vanskelig her jeg bor. Er ikke lett å finne noen privat om en har dårlig råd heller.

Lenke til kommentar

"ved overdreven bruk av håndsprit kan danne resistens mot stoffet triklosan som du kan finne i noen desinfeksjonsmidler. Dette er et giftstoff som bryter ned den naturlige bakteriefloraen i kroppen. Det kan dermed svekke immunforsvaret ditt og gjøre deg syk."

"Fungerende smittevernoverlege i Bergen kommune, Ola Jøsendal, sier at Antibac ikke nødvendigvis tar knekken på noroviruset –Noroviruset er standhaftig overfor alkohol, som Antibac inneholder. Vann og såpe i rikelig mengder er det beste, sier han."

Ser ut som du bør vurdere å revurdere bruken av all antibac. Ikke virker den mot alt, og det ser ut til at overdreven bruk kan virke mot sin hensikt. Såpe og vann er mye bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde det bare vært mulig å få hjelp, men det virker desverre vanskelig her jeg bor. Er ikke lett å finne noen privat om en har dårlig råd heller.

Hvor bor du? Gå til fastlegen din og be om henvisning til DPS eller å hjelpe deg med å finne en psykolog som har avtale med staten så du kan få bruke frikortet når du har betalt opp til grensa (tror den ligger på ca 2500 i året nå). 

Du har krav på hjelp og det høres ut som om det allerede går utover livet ditt. 

Lenke til kommentar

Etanol er eit løysemiddel, så faren for å bli løysemiddelskada er nok absolutt til stades.

Etanol er nok ikkje det hissigaste løysemiddelet, men å sniffe ein liter i veka ligg nok på eit slikt nivå at dersom dette hadde skjedd i yrkessamanheng så hadde det vært krav om bruk av verneutstyr.

Den største faren ved å puste inn etanol er vel å bli full, med tanke på at dette er snakk om helt vanlig alkohol. Du klarer aldri å puste inn mer etanol i løpet av en uke enn du får i deg på én enkelt kveld på byen.

Lenke til kommentar

Den største faren ved å puste inn etanol er vel å bli full, med tanke på at dette er snakk om helt vanlig alkohol. Du klarer aldri å puste inn mer etanol i løpet av en uke enn du får i deg på én enkelt kveld på byen.

Jo, men da drikker jeg det - tenkte at det kanskje var en forskjell på å drikke det og puste det inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...