Simen1 Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Å ikke få lov til å flytte inn møbler, klær og bagasje går jo alvorlig ut over hva en bolig brukes til. Å ikke få ta inn pappesker går ikke ut over bofunksjonen. Vil huseier forby innflytting av møbler, klær og bagasje kan han jo bare la være å legge den ut på leiemarkedet. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Er du villig til å erstatte det som måtte lagres i karantene ute som følge av forbudet ditt, Simen1? Hva med en TV til 30 000 som må stå ute i regnværet i noen dager fordi du er redd for insekter? Eller en sofa til 15 000? Hva med klærne til den nye leieboeren din? Vet aldri som følger med i pappeskene der. 2 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 La oss si at jeg tar meg en tur til Ikea. Tar tre timer en vei. Der handler jeg møbler for et femsifret beløp. På vei hjem skyer det over og når jeg kommer hjem regner det til tross for at værmeldingen sa null regn den dagen. Hva skal jeg gjøre da? 1 Lenke til kommentar
vara Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 (endret) La oss si at jeg tar meg en tur til Ikea. Tar tre timer en vei. Der handler jeg møbler for et femsifret beløp. På vei hjem skyer det over og når jeg kommer hjem regner det til tross for at værmeldingen sa null regn den dagen. Hva skal jeg gjøre da? Dekke til møblene og vente til det er bedre vær eller ta tiltak for å hindre spredning av kre inne. For å karantene møbler/papp så setter du av en område inne i huset og dekker område rundt med dobbelsidig teip/klebemateriale mens du fjerner emballasje. Man kan sette inngangsparti som karantenesone for sko/klær/sekk med klebemateriale hvis man jobber/studerer i bygninger med påvist skjeggkre men tviler at dette er noe som utleier kan pålegge (med mindre de tar på seg all arbeid med å opprettholde karantenesone). Er det forøvrig lov å forby kjøp av bruktmøbler hvis dette er kontraktfestet (etter innflytting)? Endret 6. oktober 2019 av vara 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Tja. Jeg kjører sjeldent eller aldri møbler på tilhenger uten å dekke det til. Men jeg har lite interesse i å la det stå ute mens det blir bedre vær selv om det er tildekket. Bor på Vestlandet. Bedre vær kan være noen dager unna Og dette med å klargjøre et område inne med klisterteip kan være en god løsning - men avtalen forbyr meg å ta pappen inn. Punktum. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Det blir uansett eit problem å bevise årsakssamanheng. Så den dagen det blir påvist skjeggkre i leiligheita og utleiger har personleg bevitna at leigetakaren tross leigeavtalen har tatt med bølgepapp inn, kva då? Skal leigetakaren bære alt ansvar fordi skjeggkret kanskje kan ha følgt med bølgepappen og komt inn i huset på den måten? Eller må utleigaren bevise at det er ein samanheng mellom bølgepappen og skjeggkreet før leigetakaren har ansvaret? Så sjølv om dette gir litt mindre risiko for skjeggkre, så gir ikkje ein slik avtale utleiger større tryggheit enn å ikkje ha det i avtalen. Dette er mest en ulempe for leigetakaren med liten praktisk nytte. Den einaste fordelen for utleiger med å ha dette i leigeavtalen er at gjentakande brudd på avtalen om å ta med bølgepapp inn kan danne grunnlaget for oppsigelse frå utleigers side. Skal dette tiltaket ha effekt så er det kommunikasjon og opplæring som er tingen. Huseiger må forklare leigetakaren kvifor ein ikkje skal ta med bølgepapp inn i huset, og leigetakaren må forstå kvifor det er fornuftig. I tillegg må begge partar være med å legge til rette for at dette ikkje blir eit problem. Dersom utleiger er svært bekymra for å få skjeggkre på denne måten så kostar det forholdsvis lite å lage til eit område utandørs under tak der det passar å pakke ut og kaste pappen før ein tek det inn i huset. Det å dra stor embalasje inn i huset er ingen stor fordel for leigetakaren heller, då det lagar rot og støv samt at det er arbeidssomt å skjære i småbitar for å bære ut for å kaste i ettertid. Grunnen til at leigetakaren gjer det er fordi det er enda meir tungvindt å stå på gata i regnværet å pakke ut den nye TV'en. Dersom det er f.eks. ei garasje tilgjengeleg der det er tørt og med pappdunken rett ved sidan av (og kanskje også eit sekkehjul for enkel transport av store ting) så vil dei fleste velge å bruke dei fasilitetane. Ved å legge dette i leigeavtalen så risikerer ein det motsatte, nemmeleg at leigetakaren til tross for forbodet smuglar inn papp. Og fordi ein veit at det eigentleg ikkje er lov med papp i leiligheita så blir pappen gøymt unna inne i leiligheita til eit passande tidspunkt i framtida for å smugle pappen ut av huset utan at huseigaren oppdagar det. Og det er eit langt større problem enn å ha ei pappkasse inne i leiligheita i 20 min før den blir tatt med ut. 2 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Både skjeggkre og veggdyr overlever nedfrysing siden de bare går i dvale. Jeg tror høye temperaturer tar knekken på begge deler, men er usikker på hvor høyt. Feil. Frysing eller varmebehandling dreper veggedyrene. Gjenstander/tekstiler må vaskes på minst 60 grader eller fryses ned(helst over et døgn)i minimum -18 grader. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Er du villig til å erstatte det som måtte lagres i karantene ute som følge av forbudet ditt, Simen1? Hva med en TV til 30 000 som må stå ute i regnværet i noen dager fordi du er redd for insekter? Eller en sofa til 15 000? Hva med klærne til den nye leieboeren din? Vet aldri som følger med i pappeskene der. Det står ingenting i leiekontrakten om at leietaker må oppbevare ting utendørs. Om leietaker velger å gjøre det er det jo lurt å enten velge ting som tåler å stå ute (som f.eks en sykkel) eller dekke det nok til. Ingenting av dette er utleiers ansvar. Lenke til kommentar
G Skrevet 6. oktober 2019 Del Skrevet 6. oktober 2019 Det blir uansett eit problem å bevise årsakssamanheng Ja og når veggedyrene kommer så kan leietaker si som svar til utleier, hvorfor tok du selv inn bølgepapp i huset.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå