AnonymDiskusjon Skrevet 29. september 2019 Del Skrevet 29. september 2019 Jeg har nylig flyttet i en ny bolig, og jeg ser først nå i ettertid at det ikke er lov å ta med papp inn i boligen fordi utleier er redd for skjeggkre. Er dette et rimelig vilkår som utleier kan stille? Det er ikke noe takoverbygg foran ytterdøra og jeg har ikke lyst at enkelte ting skal bli gjennomvåte. Anonymous poster hash: 87f0d...b9b Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 29. september 2019 Del Skrevet 29. september 2019 Så når du kjøper en frossenpizza så må du kaste innpakningen på veien hjem? 2 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 29. september 2019 Del Skrevet 29. september 2019 Fullstendig urimelig. 8 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. september 2019 Forfatter Del Skrevet 29. september 2019 Det er spesifisert til bølgepapp, så jeg kan ta med eska til Grandiosaen i det minste. Anonymous poster hash: 87f0d...b9b Lenke til kommentar
bas Skrevet 29. september 2019 Del Skrevet 29. september 2019 Helt rimelig spør du meg hvis du har signert på noe du ikke har lest godt nok, da er vel det strengt tatt din egen feil? Er også enkelt å løse, billige presenninger får man kjøpt over alt hvis man er redd for regn. Synes du f.eks det ville vært hyggelig å dra skjeggkre i hus? Du skal jo tross alt bo der selv. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 29. september 2019 Del Skrevet 29. september 2019 Helt rimelig spør du meg hvis du har signert på noe du ikke har lest godt nok, da er vel det strengt tatt din egen feil? Er også enkelt å løse, billige presenninger får man kjøpt over alt hvis man er redd for regn. Synes du f.eks det ville vært hyggelig å dra skjeggkre i hus? Du skal jo tross alt bo der selv. En kan ikke avtale ting som er mindre rimelig enn husleieloven. Uansett så har utleier ingenting med hva du gjør i din bolig, den rettigheten sa han fra seg når han valgte å leie ut boligen. Hilsen en utleier. 4 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 29. september 2019 Del Skrevet 29. september 2019 (endret) En kan ikke avtale ting som er mindre rimelig enn husleieloven. Uansett så har utleier ingenting med hva du gjør i din bolig, den rettigheten sa han fra seg når han valgte å leie ut boligen. Hilsen en utleier. Hvordan er det et urimelig krav? Det er vel heller ikke uvanlig med ordensregler som forbyr dyrhold, røyk og annen oppførsel som kan og ofte vil føre til betydelig verdiforringelse. Skjeggkre forringer verdien av boligen betydelig har vi sett i det siste. Endret 29. september 2019 av tigerdyr Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 29. september 2019 Del Skrevet 29. september 2019 Skjeggkre kan også komme inn i boligen gjennom et åpent vindu. Mener du at det er rimelig av utleier å nekte lufting? Den kan også komme inn i boligen ved å haike på klærne dine. Mener du at det er rimelig av utleier å nekte deg adgang til ditt eget hjem etter å ha vært ute? Skjeggkre kan også haike i andre hule ting. Som for eksempel en TV. Eller en sofa. Eller en seng. Mener du at det er rimelig av utleier å nekte innførsel av disse tingene? 2 Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 29. september 2019 Del Skrevet 29. september 2019 (endret) Røyk og dyr er jo direkte skyld i eventuell verdiforringelse. Pappesker forårsaker ikke verdiforringelse — det er noe som de eventuelt medfølgende skjeggkreene gjør. Og i de aller fleste tilfeller er det ikke skjeggkre med på lasset. Det neste er vel at det ikke er lov å ta med kofferter inn i leiligheten fordi det kan være veggedyr i dem. Når det kommer til jussen kan det jo nevnes at urimelige og uvanlige ordensregler og påbud kan neglisjeres av leietaker, jf. husleieloven § 5-2. Så blir det et vurderingsspørsmål om pappforbud er urimelig, for vanlig er det i alle fall ikke. Endret 29. september 2019 av Star Fox 3 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 29. september 2019 Del Skrevet 29. september 2019 Syntes det er litt rart. Har du med så fryktelig mye papp at det blir et problem? For min del hadde jeg godtatt det. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 30. september 2019 Del Skrevet 30. september 2019 Hvordan er det et urimelig krav? Det er vel heller ikke uvanlig med ordensregler som forbyr dyrhold, røyk og annen oppførsel som kan og ofte vil føre til betydelig verdiforringelse. Skjeggkre forringer verdien av boligen betydelig har vi sett i det siste. Husdyr kan også være regulert av husleieloven til et punkt at man kan trosse et slikt forbud. Å si man ikke kan ta papp inn i boligen man leier vil jeg påstå er ganske urimelig. Kanskje utleier kan skrive regler at det er alkoholforbud mellom kl06-22 også? En kan ikke avtale masse ting som er mindre gunstig enn husleieloven tillater. Å bo i et hus man leier vil naturligvis innebære man må få lov å pakke inn og ut ting hjemme, så det vil være ganske urimelig. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. september 2019 Del Skrevet 30. september 2019 Reint praktisk så er det stor forskjell på om du pakkar ut inne i leiligheita med ein gong og deretter kaster pappen ute, kontra at du lagrar pappen innendørs med tanke på skjeggkre. Reint juridisk så er nok ikkje dette så urimeleg at det er ulovleg å avtale, men det er vanskeleg for utleigar å bruke avtalen til anna enn eventuelt grunnlag for å seie opp leigeavtalen. Sjølv om leiligheita får skjeggkre og du har hatt papp inne så må huseigar vise til årsakssamanheng for å kunne halde deg erstatningsansvarleg. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 30. september 2019 Del Skrevet 30. september 2019 Hvordan er det et urimelig krav? Det er vel heller ikke uvanlig med ordensregler som forbyr dyrhold, røyk og annen oppførsel som kan og ofte vil føre til betydelig verdiforringelse. Skjeggkre forringer verdien av boligen betydelig har vi sett i det siste. Vil det ikke med samme logikk være rimelig å forby bruk av vann i leiligheten, da vannskader forringer verdien av bolig betydelig? 2 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 30. september 2019 Del Skrevet 30. september 2019 Reint praktisk så er det stor forskjell på om du pakkar ut inne i leiligheita med ein gong og deretter kaster pappen ute, kontra at du lagrar pappen innendørs med tanke på skjeggkre. Reint juridisk så er nok ikkje dette så urimeleg at det er ulovleg å avtale, men det er vanskeleg for utleigar å bruke avtalen til anna enn eventuelt grunnlag for å seie opp leigeavtalen. Sjølv om leiligheita får skjeggkre og du har hatt papp inne så må huseigar vise til årsakssamanheng for å kunne halde deg erstatningsansvarleg. Jeg skulle gjerne sett hvordan en slik sak utspiller seg at leietager får oppsigelse for å ta med papp inn i boligen han leier. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. september 2019 Del Skrevet 30. september 2019 Jeg skulle gjerne sett hvordan en slik sak utspiller seg at leietager får oppsigelse for å ta med papp inn i boligen han leier. Ein eventuell rettssak vil då dreie seg om korvidt dette er brot på husleigelova § 5-2: "leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden". Dette kravet er utvilsomt uvanleg, spørsmålet er om det er eit rimeleg krav totalt sett. Brudd på fastsatte ordensreglar er sakleg oppsigelsesgrunn, forutsatt sjølvsagt at retten kjem fram til at dette er husordensreglar som leigetakaren pliktar å følge. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 30. september 2019 Del Skrevet 30. september 2019 Ein eventuell rettssak vil då dreie seg om korvidt dette er brot på husleigelova § 5-2: "leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden". Dette kravet er utvilsomt uvanleg, spørsmålet er om det er eit rimeleg krav totalt sett. Brudd på fastsatte ordensreglar er sakleg oppsigelsesgrunn, forutsatt sjølvsagt at retten kjem fram til at dette er husordensreglar som leigetakaren pliktar å følge. Ja, det er jo sistnevnte som vil være problemstillingen. Jeg mener selv det er veldig urimelig å kreve at ting pakkes opp ute. Hva om man kjøper seg en tv og det er regnvær eller vinter? Jeg vil helst ikke pakke opp en tv i -25 og snø og så bære tven inn, ta av seg sko mens man holder tven osvosv. Jeg tror de fleste vil si seg enig at dette er en sær og urimelig regel. Lenke til kommentar
toth Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Uansett så har utleier ingenting med hva du gjør i din bolig Det var da høyst overgeneralisert. Det er plenty av ting utleier har noe med ifht vedlikehold, dyr, røyk, støy etc. Akkurat å ta inn pappesker tviler jeg man kan nekte uten å evt stille til disp en garasje e.l., men det er en legitim risiko i disse dager at skjeggkre kommer i papp, f.eks fra møbler. I boligfeltet jeg bygger ser det ut som de aller fleste pakker opp alt i garasjen, og lar det stå der et par dager før det tas inn - det er for mange som allerede har fått kre. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 (endret) Det var da høyst overgeneralisert. Det er plenty av ting utleier har noe med ifht vedlikehold, dyr, røyk, støy etc. Akkurat å ta inn pappesker tviler jeg man kan nekte uten å evt stille til disp en garasje e.l., men det er en legitim risiko i disse dager at skjeggkre kommer i papp, f.eks fra møbler. I boligfeltet jeg bygger ser det ut som de aller fleste pakker opp alt i garasjen, og lar det stå der et par dager før det tas inn - det er for mange som allerede har fått kre.Ja, det var jo litt overdrevet, men utleier har ikke så mye med hvordan mann innreder og lever så lenge det ikke skader boligen eller er i strid med (lovlige) ordensregler. Det er mange utleiere som glemmer at når man leier ut så disponerer man ikke lenger selv over objektet, det er hele greia med å leie ut. Vil påstå det er høyst urimelig å kreve at papp blir pakket ut ute, kanskje huseier skal blande seg opp i hva slags møbler og materialer er greit og ikke greit og? Selv føler jeg hele skjeggkre greiene har tatt helt av etter det har vært i avisa og alle har det plutselig. Ser daglig innlegg på Facebook 'hva slags dyr er dette kan jeg heve boligkjøpet' nesten. Endret 1. oktober 2019 av Darkbill 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 men det er en legitim risiko i disse dager at skjeggkre kommer i papp, f.eks fra møbler. Er det ikkje like stor sjangs for at det kan være skjeggkre også i møblane? Nye møblar er ofte berre delvis innpakka i plast. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 1. oktober 2019 Del Skrevet 1. oktober 2019 Er det ikkje like stor sjangs for at det kan være skjeggkre også i møblane? Nye møblar er ofte berre delvis innpakka i plast. Godt mulig, men det virker hvertfall kjent at det ofte kommer i emballasje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå