Gå til innhold

Høy rpm på CPUvifta

bakrull

Anbefalte innlegg

Har en litt eldre PC (1,2GHz, 512 RAM...) med ei thermaltakeCPUvifte på (trur det er av orb-serien) Problemet er at den kjører på 7031 rpm, dvs at den er _veldig_ bråkete :devil: . Tempen ligger på rundt 55 grader, men da har jeg sidedøra i kabinettet oppe. Ellers kan tempen fort komme opp i 60-70 grader, grunnet dårlig sirkulasjon.

Men spørsmålet er egentlig; skal den kjøre på denne rpm'en, eller bør jeg ta den av og legge på nytt lag med kjølepasta (evt. kjøpe ny)?

Endret av bakrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

før du evnt. kjøper ny kjøler så kan du jo prøve å legge på ny goop, vær nøye med hvordan du gjør det.

Så kan du prøve å bruke et program for å stille ned rpm på vift(evnt koble den på 7volt)

Hvis ingenting av dette funker, kjøp en ny kjøler, smell på et par ekstra kab vifter...

Lykke til:)

Lenke til kommentar
7000 RPM er ekstremt mye for en vifte, du kan nok regne med at det er feil.

Det er ingen standard for hvor mange pulser en vifte gir ut per omdreining, ser ut som din gir ut fler enn monitoren forventer.

Nei, det er ikke feil, hvis det er ThermalTake SuperOrb, så spinner denne med 7200RPM...

Lenke til kommentar

Et annet tips kan jo være å senke CPU-spenninga til det blir ustabilt og så øke litt igjen. Om du klarer å senke den ca 0,1V så skal tempen synke med rundt 5-8'C i ditt tilfelle. Da kan du trygt sette ned spenninga på CPU-vifta fra 12V til 7V slik at den går saktere rundt.

Om ytelsen er god nok så er det heller ikke noe i veien for å underklokke litt. Da kan man nemlig sette ned spenninga ennå mer og CPU'en blir ennå kjøligere.

Jeg kan dra frem min egen underklokking nok en gang: Athlon 1000 @ 800 MHz og spenningen satt ned fra 1,75V til 1,2V. Før underklokking var den rundt 50'C, etter kom den ned i ca 27'C. Den utviklet så lite varme at jeg koblet ut vifta (men beholdt kjøleribba på!!) Da stabiliserte temperaturen seg på 45-50'C under langvarig hard-testing. Lydløst! Ahh som jeg savner det lydnivået... :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...