Gå til innhold

Ny lov i Russland - forbudt å røyke fra balkonger

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Tja, dumt og dumt, og det kommer fortsatt an på hva man mener. Jeg vil si det går ut over min frihet dersom noen bestemmer at jeg ikke kan gjøre X. For all del, det kan godt hende det er skjellig grunn til at den avgjørelsen ble tatt, men dog. Og våre friheter begrenses av hverandre, det er sånn det er å leve i et samfunn, som nevnt tidligere med neve og nese.

Så du mener det handler om frihet når vedkommende forgifter andre ved å røyke på altanen? 

Jeg vil da påstå at dette handler om friheten til alle som ikke ønsker å bli påvirket av røyking. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint at du understreker poenget mitt. Naboens bruk av sin utendørs eiendom går utover fri og fellesareal som fanger meg inne i min leilighet og begrenser min mulighet til å sitte på balkongen, ha åpne vinduer og min datters mulighet til å ha åpent vindu når hun sover.

Hallo i luken - du og andre slipper en fis eller mange, kan lukte ille, men det er ikke farlig. Din datter må ikke ha igjen vinduet, du er ikke fanget.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener det handler om frihet når vedkommende forgifter andre ved å røyke på altanen? 

Jeg vil da påstå at dette handler om friheten til alle som ikke ønsker å bli påvirket av røyking. 

Nei, jeg sier ikke at man skal ha friheten til å forgifte andre. Jeg sier at i all den tid tobakk er en lovlig substans å nyte skal man kunne nyte den på egen eiendom om man så ønsker. Med mindre annet er oppgitt i f.eks. et borettslag, da går man i så fall frivillig med på en slik avtale.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du nevne en gang du har blitt sjenert av at noen røyket på en balkong nær deg? Nå har jeg hatt balkong i snart 15 år. Aldri fått ubehagelig mengde røyk der jeg sitter.

Kan huske en gang nede i Hellas, men det var pga det var 6 russere som satt på samme balkong og delte en stor "sinna røyk" Og balkongene satt veldig tett da dette er små utleie rom.

Nå skal ikke jeg si at mine opplevelser står for alle sine opplevelser. Men ALDRI har jeg hørt noen klage over at naboen røyket på balkongen og at dem ble sjenert av dette. Selv ikke den stein gale polakk dama vi har her som ble sjenert av at jeg gitt tur med bikkja har klaget på noe slikt. (Hun likte ikke hund)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du nevne en gang du har blitt sjenert av at noen røyket på en balkong nær deg? Nå har jeg hatt balkong i snart 15 år. Aldri fått ubehagelig mengde røyk der jeg sitter.

Jeg får det ca hele sommeren. Det reduserer også luftemuligheter gjennom åpne vinduer pga lukt (og støy fra de som røyker, forøvrig). De er forståelsesfulle ift at musikken ikke kan stå på fullt fordi de vil høre den ute, heldigvis, men ikke på det andre.

Bare så det er sagt, jeg har null problem med at man sitter og prater på balkongen. Musikken går og greit så lenge de tenker på klokkeslett og bassnivå. Jeg har kun klaga på festing en gang, og da var jeg heller ikke den eneste som sto utenfor døren deres og prøvde få kontakt.

Hadde samme problem forrige leiligheten jeg hadde og. Soverom rett over naboenes balkonger.

Det er mulig jeg er særs uheldig, men det virker som om du er heldig i alle fall!

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Du sier sekundærrøyking ikke er skadelig? Og at jeg ikke skal bry meg om at klær og gardiner stinker røyk?

Å kjenne en dunst av røyk er ikke det samme som å sitte i røyken - Da kan du ikke ha med ungen i byen eller noe som helst - du er vel ikke en far som skader ungen din, er du vel?

Hva du skal bry deg om er opp til deg - du må dog ikke bry deg om det - det er ett valg du har. 

Men skal være enig med deg i at røyklukt, spesielt fra sigaretter er heslig. Har en nabo som røyker det og kjenner til situasjonen.

Endret av K.S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Hva skal vi definere som plaging? At røyken siver ut av en åpen dør/ett åpent vindu og tilfeldigvis treffer en nabo?

Slik som det er hos meg nå, så røyker hun under meg sikkert en pakke for dagen. Den røyken siver opp og inn i leiligheten min, det stinker røyk her om jeg har altandøren åpen. 

Nå er ikke jeg en sånn type som irriterer meg over alt naboer gjør, men jeg kan ærlig innrømme at jeg begynner å bli lei av å lukte røyklukt hver dag. 

Lenke til kommentar

Jeg får det ca hele sommeren. Det reduserer også luftemuligheter gjennom åpne vinduer pga lukt (og støy fra de som røyker, forøvrig). De er forståelsesfulle ift at musikken ikke kan stå på fullt fordi de vil høre den ute, heldigvis, men ikke på det andre.

Bare så det er sagt, jeg har null problem med at man sitter og prater på balkongen. Musikken går og greit så lenge de tenker på klokkeslett og bassnivå. Jeg har kun klaga på festing en gang, og da var jeg heller ikke den eneste som sto utenfor døren deres og prøvde få kontakt.

Hadde samme problem forrige leiligheten jeg hadde og. Soverom rett over naboenes balkonger.

Det er mulig jeg er særs uheldig, men det virker som om du er heldig i alle fall!

Meg og 70 pensjonister her så er nok ganske heldig når det gjelder støy. Aldri hørt et musikk pip her. 

Noe prating på balkongene men det er og forvente.

Jeg kan se at det kan bli et problem i feks der studenter bor og mye yngre mennesker. Da det er gjerne litt mer party og slikt.

Og en balkong med 10stk på som røyker vil antagelig vis plage naboen om vinduet er oppe.

Men da mener jeg at borretslaga kan da fint regulere dette, som enkelte gjør med og forby. Da jeg tror problemene ikke er store her til lands.

Men for all del jeg kan ta feil, aldri sett no statistikk på slikt her.

Sånn som vi har det, vi har relativt store balkonger. Med betong skillevegg med bare en lita glippe i bunn pga vann, røyken stiger så den går som regel ut og ikke til siden over til naboen.

Bor man i et borretslag der skille veggene er teit laget og det er problem. Forby :D

Høres ut som du har en nabo ingen av oss ville likt og hatt :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan det gjelde fra private boliger også? For da kunne vi blitt kvitt de fantene tvers over veien her,  som sitter ut på veranden og røker støtt.

Du mener seriøst at røyking på andre siden av gata er et stort problem for deg? makan.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Oh de under meg merker jeg ikke engang. Har du plank som gulv? Kan jo være vindrettning som gjøre det ille der du bor og. Om det stadig blåser rett inn på balkongen.

Det er en sprekk i balkonggulvet som forsvinner neste gang dekket byttes (det er ingen god og pen løsning slik det er nå). Men om det blir helt tett vet jeg ikke pga material og designvalg på veggen (BRL - jeg kan ikke gjøre hva jeg vil med kledning osv). Men ja, Røyken vil uansett sive inn vinduer på siden av balkongen og evt inn vinduene på kjøkkenet. Soveromsviduene er direkte over naboens balkong og under min egen balkong.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...