Mastiff Skrevet 28. september 2019 Del Skrevet 28. september 2019 Fruen var borte og kjøpte et AGM-batteri på Biltema i Lyngdal til vår XC60. Det var tydelig at det hadde stått en stund, for det var masse støv på det. Det var brent inn 8MKJ10, og jeg vil tro at det betyr at det er laget i uke 10 i 2018, ikke sant? Det var også en annen kode der, se bilde. Et AGM-batteri er jo lukket, dermed ble det nok syrefylt samtidig. Men er det noe lurt å beholde et batteri som er så pass gammelt? Eller har det ikke noe å si når det ikke har vært tappet helt ned? Det viste rundt 12,4V da jeg målte det, og jeg satte på elektronisk lader som viste at det var mellom 50 og 70 % fullt. Jeg lader alltid batteirier helt opp før jeg setter det i bilen. Så bør jeg dra tilbake til Biltema og klage på dette? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 28. september 2019 Del Skrevet 28. september 2019 Har du nettopp kjøpt det er det vel bare å levere tilbake igjen? Eller gjelder ikke den garahtien på batterier kanskje....?Jeg handler ofte batterier hos en spesialist som bare jobber med batterier. De sier at største problemet med batterier fra steder som Biltema, er at det kan ha vært utsatt for ganske feil lagring før man kjøper og bruker det, og det kan være med på å begrense levetiden. Jeg aner ikke om det er noe i dette, men de er ialfall ganske nøye på å lagre batteriene kjølig. Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 28. september 2019 Forfatter Del Skrevet 28. september 2019 Det ble kjøpt i går, så det er ikke noe problem. nei. Men det er jo j... irriterende å ha slept det batteriet fra Biltema. Men spørsmålet er om det er så gammelt. En annen ting er at det forrige batteriet mitt var originalt Volvo, og det har ikke holdt mer enn et par år. Og Mandal er jo ikke akkurat Tynset når det gjelder temperaturene. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 28. september 2019 Del Skrevet 28. september 2019 Et par år?? Det var da voldsomt kort levetid. Er det mye belastning evt dårlig lading? XC60 er jo en relativt moderne bil så vil tro at ladingen er elektronisk styrt og temperaturkompensert. Så 2 år er voldsomt kort nesten uansett type batteri. Angående Volvo så byttet jeg batteri på min '76 244L, i ca 1991. Da var batteriet stemplet November 1975... Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 28. september 2019 Forfatter Del Skrevet 28. september 2019 Men så tviler jeg på at din 76-modell hadde Volvo On Call med tilkoblet app, parkeringsvarmer, en dullion sensorer og så videre. Det er det som tar på batteriene, de regner vel normalt 4-5 år på et standard blysyrebatteri på en moderne bil. Derfor kjøpte jeg AGM nå, de skal holde et par år ekstra fordi de tåler nedtapping bedre. Hvis man ikke bruker bilen hver dag, og det gjør vi ikke alltid, kan det fort bli tappet. Særlig om vinteren. Den går faktisk i dvale etter tre døgn og logger seg bare opp mot appen én gang i timen, så da må man legge inn parkeringsvarmeren på timer på forhånd og kan ikke starte den direkte. Og hvis det er for lite igjen på batteriet, nekter den å starte i det hele tatt. Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 28. september 2019 Forfatter Del Skrevet 28. september 2019 Etter en drøy times lading viser nå laderen at batteriet er fullt. Så det har ikke vært mye utladet. Ettersom plasten sto på polene, og Biltema garantert ikke vedlikeholdslader batteriene på lager, bør det kanskje være safe? Det er jo antallet opp- og utladinger som skal ta på et AGM-batteri, og ikke hvor lenge det står med strøm på i romtemperatur, så vidt jeg har forstått. Eller vet noen noe annet? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. september 2019 Del Skrevet 28. september 2019 (endret) Moderne biler slår vel av dynamoen under gasspådrag også for å få ett lavere forbruk, noe som også bidrar til at batteriene ikke varer 10 år som før. Man må vedlikeholdslade de oftere. Pluss at det er mere strømforbruk når bilen står parkert som nevnt. Keyless system og internettilkobling bruker sitt. Jeg ville bare brukt det batteriet. Det er nok sikkert i god stand selv om det har stått en stund. Endret 28. september 2019 av Complexity Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. september 2019 Del Skrevet 28. september 2019 Det som knekker batteriene veldig fort er hvis de blir stående med veldig lav SOC. Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 29. september 2019 Forfatter Del Skrevet 29. september 2019 Da tenker jeg at jeg bare monterer det i bilen, takk! Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 29. september 2019 Del Skrevet 29. september 2019 Det kan nok anbefales med en batterilader også til vinteren så slipper du å kjøpe nytt så ofte Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 29. september 2019 Forfatter Del Skrevet 29. september 2019 (endret) Du, jeg har nok norsk rekord i vedlikeholdslading. Jeg gjør det minst hver tredje uke om vinteren, annenhver uke hvis vi bruker bilen lite. Endret 29. september 2019 av Mastiff Lenke til kommentar
toreae Skrevet 29. september 2019 Del Skrevet 29. september 2019 Om du må bytte batteri hvert andre år, så ville jeg tenkt på å forbedre den rekorden mye. Det finnes muligheter for å installere lader permanent i bilen. Veldig bra om bilen brukes til mange korte turer. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 29. september 2019 Del Skrevet 29. september 2019 (endret) Har du nettopp kjøpt det er det vel bare å levere tilbake igjen? Eller gjelder ikke den garahtien på batterier kanskje....? Jeg handler ofte batterier hos en spesialist som bare jobber med batterier. De sier at største problemet med batterier fra steder som Biltema, er at det kan ha vært utsatt for ganske feil lagring før man kjøper og bruker det, og det kan være med på å begrense levetiden. Jeg aner ikke om det er noe i dette, men de er ialfall ganske nøye på å lagre batteriene kjølig. I bilen står de jo gjerne ute i all slags vær, og det blir ganske varmt under der om sommeren også. Likevel holder de 5+ år. Virker litt søkt at oppbevaringstemperatur de få ukene/månedene de står før de blir satt i bilen skulle ha allverden å si. Spesielt her i landet hvor det ikke blir spesielt varmt, hverken ute eller inne. Endret 29. september 2019 av MailMan13 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 29. september 2019 Del Skrevet 29. september 2019 Om du har behov for å bytte batteri hvert andre år ville jeg begynt med å sjekket ladespenning. Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 30. september 2019 Forfatter Del Skrevet 30. september 2019 (endret) toreae, det første holdt fra 2013 til 2017, altså fireår, så det var det andre som bare holdt to år. Jeg tipper det var på grensen til produksjonsfeil, men jeg gidder ikke reklamere og få et av samme typen. Ladespenning og alt annet er sjekket, derfor valgte jeg å sette i et AGM-batteri. Jeg tror det har med appen og parkeringsvarmeren å gjøre, det er iallfall det som er det vanlige å hevde fra Volvo. Endret 30. september 2019 av Mastiff Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå