Gå til innhold

TEST: Apple iPhone 11 Pro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Både lengre eksponeringstid i ett enkelt bilde og sammenliming av flere bilder for å oppnå totalt lengre eksponeringstid har klare ulemper med bevegelige motiver. Det blir å sammenligne epler og bananer når ikke total eksponeringstid er lik. Man lar ikke to løpere konkurrere om å komme først i mål og utroper en som tok en snarvei som halverte strekninga, til vinner. Poenget er: bruk samme totale eksponeringstid for å sammenligne. Huawei P30 har både mulighet for lange eksponeringer og å lime sammen eksponeringer for å forlenge den totale eksponeringstida. Epler mot epler takk!

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Huawei P30 Pro kom i mars, Huawei Mate 30 Pro 5G i september.
Man kan få 5G med Huawei Mate 30 Pro 5G, manglende 5G er et minus på iPhone.
Manglende SD kort på iPhone bør nevnes som minus.
Huawei Mate 30 Pro 5G har dual band GPS.
4GB RAM vs 8GB RAM.

Endret av linux-fan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Huawei P30 Pro kom i mars, Huawei Mate 30 Pro 5G i september.

Man kan få 5G med Huawei Mate 30 Pro 5G, manglende 5G er et minus på iPhone.

Manglende SD kort på iPhone bør nevnes som minus.

Huawei Mate 30 Pro 5G har dual band GPS.

4GB RAM vs 8GB RAM.

Vil nok si at manglende SD-kort er ikke så minus og ikke er et problem fordi lese/skrivehastigheten er så lave at jeg velger heller flash-minne som er bedre. Folk flest vil ha helst å bruke intergrert og bruker istedenfor OneDrive, iCloud eller lignende tjenester for ekstra lagring. Så er det slik at SD-kortport finnes ikke på alle PC-er, du må ha adapter til det.

5G på iPhone mangler skyldes nok fordi Apple vil helst vente til at det er utviklet ferdig og når det passer best å lansere det. Men som en liten trøst kommer det jo WiFi 6-støtte.

Lenke til kommentar

Vil nok si at manglende SD-kort er ikke så minus og ikke er et problem fordi lese/skrivehastigheten er så lave at jeg velger heller flash-minne som er bedre. Folk flest vil ha helst å bruke intergrert og bruker istedenfor OneDrive, iCloud eller lignende tjenester for ekstra lagring. Så er det slik at SD-kortport finnes ikke på alle PC-er, du må ha adapter til det.

5G på iPhone mangler skyldes nok fordi Apple vil helst vente til at det er utviklet ferdig og når det passer best å lansere det. Men som en liten trøst kommer det jo WiFi 6-støtte.

SD-kort kommer i ulike hastighetsklasser, hvor de tregeste er de billigste. Størrelse og hastighet (har hittil) utviklet seg over tid, så man bedre er gjerne tilgjengelig for samme pris etter et år enn da telefonen var ny.

Man trenger ikke å lagre alt på SD kort, men det som ikke trenger så hurtig minne, musikk er normalt helt uproblematisk. Slik som på servere kan man differensiere lagring for ulike behov. Opptak av video er kanskje mindre egnet for SD kort.

Adoptere følger gjerne med SD kort når man kjøper dem og man har normalt tilgang til SD kort minne via telefonens USB kabel, (eller for min telefon via sftp). SD kort er da normalt kjappere enn netttilgang.

Bare 5GB inkludert gratis lagring i iCloud når man betaler titusenere for en telefon er heller smålig av Apple.

29kr/mnd for 200GB i iCloud koster over tid mer enn et SD kort, samtidig må man ha større datakvote på abonnement for å bruke den overalt. Se filmer på fly er lettere med SD kort.

Er ekstra lagringsplass på iPhones satt så høyt for å maksimere salg (profit) av iCloud lagring?

Lenke til kommentar

SD-kort kommer i ulike hastighetsklasser, hvor de tregeste er de billigste. Størrelse og hastighet (har hittil) utviklet seg over tid, så man bedre er gjerne tilgjengelig for samme pris etter et år enn da telefonen var ny.

Man trenger ikke å lagre alt på SD kort, men det som ikke trenger så hurtig minne, musikk er normalt helt uproblematisk. Slik som på servere kan man differensiere lagring for ulike behov. Opptak av video er kanskje mindre egnet for SD kort.

Adoptere følger gjerne med SD kort når man kjøper dem og man har normalt tilgang til SD kort minne via telefonens USB kabel, (eller for min telefon via sftp). SD kort er da normalt kjappere enn netttilgang.

Bare 5GB inkludert gratis lagring i iCloud når man betaler titusenere for en telefon er heller smålig av Apple.

29kr/mnd for 200GB i iCloud koster over tid mer enn et SD kort, samtidig må man ha større datakvote på abonnement for å bruke den overalt. Se filmer på fly er lettere med SD kort.

Er ekstra lagringsplass på iPhones satt så høyt for å maksimere salg (profit) av iCloud lagring?

Vil nok si at å se filmer på fly med SD-kort kanskje ikke er nødvendig når for eksempel Netflix tilbyr nedlastning på disse filmene du ønsker å se. Det fungerer for meg med flymodus på. Man er ikke nødt til å bruke iCloud, så andre tjenester som tilbyr lagring som jeg nevnte kan brukes istedenfor. Det er klart fordeler og ulemper med dette ser jeg. Men det er selvfølgelig opp til hvem som ønsker og velger selv. Jeg ser det ikke som stort minus, men for deg er kanskje stort minus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...