Maxopp Skrevet 27. september 2019 Del Skrevet 27. september 2019 (endret) Jeg kjøpte en brukt BMW 316i hos merkeforhandler i 2012 en 2005 modell. Siden jeg skal på EU kontroll på mandag sjekket jeg bilen og fant ut at bremseskivene bak ikke var bra, så jeg kjøpte nye ikke ventilerte som sto på bilen. Oppdaget at det var feil skiver det skulle ha vært ventilert. Den ytre bremseskoen hang knapp nokk på klaven siden skivene som var montert var 9mm for tynne. Hadde den falt utenfor ville ene bakhjulet låst seg med alle farene det kunne ha utløst. Bilen har vært på EU kontroll 3 ganger hos samme merkeforhandler. Er forhandler ansvarlig å betale for nye bremseskiver? Har jeg andre rettigheter? Rett etter jeg kjøpte bilen klaget jeg på bremsene siden jeg syntes at man måtte trykke hardere på bremsepedalen enn normalt, selgeren prøvekjørte bilen og påstod alt var normalt. Jeg har skiftet til nye ventilerte skiver (ikke kjøpt hos forhandleren) med rette tykkelse og klosser i dag, bremseeffekten er dramatisk mye bedre. EU kontrollen jeg skal ha på mandag er bestilt med samme forhandler. Endret 27. september 2019 av Maxopp Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. september 2019 Del Skrevet 28. september 2019 (endret) Meld inn verkstedet til vegvesenet Du er garantert ikke alene Endret 28. september 2019 av Dubious Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 29. september 2019 Del Skrevet 29. september 2019 Verkstedet er kanskje klandreverdig, men det gikk jo tydligvis bra! Snakk med dem, eller et annet verksted, og hør hva de tenker, og evt. hvordan de ville begrunnet å sette på samme uventilerte skiver i dag. Det kan jo gi deg en indikasjon på hvor "farlig" det er. Hva er gjort med bremsene i tiden siden du kjøpte bilen? Etter litt googling ser jeg at det er enkelt å finne 10mm uventilerte bremseskiver bak til E46, mens ventilerte hovedsaklig er 17-19mm. Jeg er ingen mekaniker, men så lenge du har nok tykkelse på klosser skal ikke dette være "livsfarlig", men det øker sannsynligheten for varmgang i bremsene og du bør bytte klossene før de er for tynnslitte. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 30. september 2019 Del Skrevet 30. september 2019 Caliperen vil jo flytte seg 9mm på glidepinnene ved første oppbremsing? Forhåpentligvis gjøre det før bilen kjøres ut fra verkstedet. Bremseklossen skal vanligvis ikke kunne falle ut da. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 15. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2019 (endret) Caliperen vil jo flytte seg 9mm på glidepinnene ved første oppbremsing? Forhåpentligvis gjøre det før bilen kjøres ut fra verkstedet. Bremseklossen skal vanligvis ikke kunne falle ut da.Problemet Problemet er at det kun er stempel på innsiden noe som drar bremseklossen på utsiden inn hvor det var rund 10 mm klaring mellom klaven og skiven. Hvis det hadde vært montert den rette skiven er mellomrommet noen få mm ville jeg hatt stål mot stål noe som lager mye støy før bremseklossen kunne ha falt mellom klaven og skiven. Hvis noen lurer på hvilken merkeforhandler som er så inkompetent så er det Brages Bil i Ålesund som nå kaller seg Bavaria BMW Ålesund. Endret 15. oktober 2019 av Maxopp Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Går ikke dette under slitasje? 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Går ikke dette under slitasje? Det er svært uvanlig at ventilerte bremseskiver blir uventilert som følge av slitasje. Jeg har faktisk aldri hørt om det, ikke så rart siden det er teknisk umulig. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå