Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nytt modem-tregt internett


Anbefalte innlegg

Hoi! Har akkurat satt opp ruter/modem i hjemmet fra Telenor selv, men jeg får MYE lavere hastighet enn det jeg skal ha. Får bare 1,4 mbit nedlasting da linja jeg bestilte skal være på 20 mbit.. Hva er grunnen til det? Prøvd å restarte ruter og slå av og på uten noe hell. Samt oppdatere ruteren til nyeste programvare. Alt er kobla slik det skal være  :hmm: Tar det litt tid før jeg før jeg får 20 mbit-ish?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekket på båndbredde når jeg logga inn der. Estimert bitrate ligger på 1,589 nedlasting (0,391 opp) mbps og faktisk ligger på 1,855 nedlasting (0,477 opp) mbps. Oppnåelig 20,176 nedlasting (1,426 opp) mbps..

 

Signal-støy-forhold 23 dB ned og 25 dB opp

 

Hmm?

 

Finner ikke noe om kapax?

Da lar du det gå 48 timer til før du foretar deg noe mer.

 

Telenor justerer linjer automatisk over tid opp mot maks på abonnementet du har eller så mye som linja klarer.

Her kan du vel forvente 18-19 mbps når alt er som det skal være.

 

 

Er du ekstra utålmodig så kan du prøve å spørre KS om å nullstille DLM* på linja og se hva som skjer.

 

 

*Dynamic line management, systemet som justerer alt det der automatisk.

 

 

Edit: IKKE restart modem alt for ofte, dette vil få DLM til å tro at linja er ustabil og vil dermed ende med redusert hastighet en periode.

Endret av Vanstalk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da lar du det gå 48 timer til før du foretar deg noe mer.

 

Enig :) Hvis en DSL-linje med DLM (og resten av Network Analyzer pakka) ikke har blitt brukt på lenge, vil linja som standard starte med en lav hastighet som man vet vil funke. Kvaliteten monitoreres kontinuerlig, og etter en stund vil hastigheten justeres gradvis oppover til linja begynner å nærme seg å bli ustabil. Etter en stund stabiliserer det seg på den høyeste hastigheten linja tåler uten å bli ustabil. Oppdages det ustabilitet vil linja raskt justeres ned til en lavere hastighet.

 

Er du ekstra utålmodig så kan du prøve å spørre KS om å nullstille DLM* på linja og se hva som skjer.

Ikke gjør dette! Det vil slette all statistikken over hvilke konfigurasjoner linja tåler og ikke tåler. Da må man starte helt på nytt. Ser ingen scenario hvor dette er riktig løsning. Hvis DLM ikke funker, er det noe som bør feilmeldes og rettes, siden det vil berøre flere kunder.

 

 

Sjekket du linjen i kapaks? http://metrolive.telenor.no/kapaks-application-web/kapaksweb 

brukernavn og passord: skapaksprovider / prov

Kapaks har vel ganske begrenset nytte sammenlignet med infoen han allerede har postet lenger opp? Der står det at han foreløpig er konfigurert med 1,6Mbit ned og 0,4Mbit opp, men at linja for øyeblikket estimeres til å tåle 20Mbit ned og 1,4Mbit opp. Da er det bare å vente på resultatene mens DLM og resten av Network Analyzer pakka gjør jobben med å teste og konfigurere linja :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...