comadore Skrevet 27. september 2019 Del Skrevet 27. september 2019 (endret) Hei Sliter veldig med å få meg jobb innenfor utdannelsen min og jobber jeg anses som overkvalifisert/kvalifisert til får jeg aldri intervjuer. In fact, jeg får kanskje intervju på 1/200 jobb søknader. Det er i utgangspunktet ingenting galt med CV/Søknad, denne er utbedret over 3-4år nå. Det er flere personer som har lest over den og synes den er bra osv. Samme gjelder CV. Karakterene er helt ok, C i bachelor økonomi og jeg har masse verv fra førstegangstjeneste/tidligere jobber. Jobbet deltid under studier osv. Så alt er i utgangspunktet i "Orden". BORTSETT fra erfaring. Har trolig sendt ut rundt 300-400 søknader over 3-4år på diverse stillinger jeg i utgangspunktet er kvalifisert for, uten napp. Noen som vet om hvilket organ/hjelpepunkt som finnes? Det tærer på det sosiale/psykososiale og se "alle andre" bli vellykket/få muligheter/ansvar, mens jeg sitter igjen uten relevant erfaring, lav lønn, ingen muligheter og få utfordringer. Jeg ønsker jo bare å jobbe, bevise hva jeg kan og lære masse. Er det for mye å be om? Noen andre her ute som har vært i samme situasjon? Endret 27. september 2019 av comadore Lenke til kommentar
aomt Skrevet 27. september 2019 Del Skrevet 27. september 2019 Kas bransje gjelder det? Kanskje det kan vare lurt å besøke bedrifter, ikkje berre sende søknad?Om du får ikkje svar på over 400 søknader, då ER det noe galt med CVen, vil eg si. 3 Lenke til kommentar
Computron Skrevet 27. september 2019 Del Skrevet 27. september 2019 (endret) Er det så å forstå at du egentlig er i jobb, men at jobben er lite relatert til det du er utdannet til? Jfr. tittel på tråden. Når det kommer til dine utfordringer, så vet jeg at det kan være trøblete for enkelte med utdanning i økonomi, dessverre. Uten at jeg er noe særlig bevandret innen arbeidsmarkedet for folk med din bakgrunn, så vil jeg tro at utdanningen kanskje blir for "generell" for en ymse arbeidsgivere. En annen utfordring er kanskje at du nå har vært på utkikk i 3-4 år, uten relevant stilling, og at du dermed konkurrerer med nye årskull hele tiden. Har du vært i kontakt med hodejegere og bemanningsbyråer? De kan muligens finne jobber til deg + at de kan gå over CV'en din og potensielt radikalt endre på den. Eventuelt vurdert å ta enda mer utdanning, f.eks noe kan være "hot" i markedet? Det kan være kurs og sertifiseringer, f.eks. Hva har du egentlig lyst til å jobbe med, hva er dine ønsker for fremtidig karriere? Og ikke minst, hvor bor du? De større byene har bedre marked enn mindre steder. Endret 27. september 2019 av Computron Lenke til kommentar
Rawls Skrevet 27. september 2019 Del Skrevet 27. september 2019 Hei Sliter veldig med å få meg jobb innenfor utdannelsen min og jobber jeg anses som overkvalifisert/kvalifisert til får jeg aldri intervjuer. In fact, jeg får kanskje intervju på 1/200 jobb søknader. Det er i utgangspunktet ingenting galt med CV/Søknad, denne er utbedret over 3-4år nå. Det er flere personer som har lest over den og synes den er bra osv. Samme gjelder CV. Karakterene er helt ok, C i bachelor økonomi og jeg har masse verv fra førstegangstjeneste/tidligere jobber. Jobbet deltid under studier osv. Så alt er i utgangspunktet i "Orden". BORTSETT fra erfaring. Har trolig sendt ut rundt 300-400 søknader over 3-4år på diverse stillinger jeg i utgangspunktet er kvalifisert for, uten napp. Noen som vet om hvilket organ/hjelpepunkt som finnes? Det tærer på det sosiale/psykososiale og se "alle andre" bli vellykket/få muligheter/ansvar, mens jeg sitter igjen uten relevant erfaring, lav lønn, ingen muligheter og få utfordringer. Jeg ønsker jo bare å jobbe, bevise hva jeg kan og lære masse. Er det for mye å be om? Noen andre her ute som har vært i samme situasjon? Hvis du er under 30 så har NAV kurs for arbeidssøkere som er ganske omfattende (hvertfall hvor jeg kommer fra). Du kan vurdere å ta en prat med de. Lenke til kommentar
comadore Skrevet 27. september 2019 Forfatter Del Skrevet 27. september 2019 Kas bransje gjelder det? Kanskje det kan vare lurt å besøke bedrifter, ikkje berre sende søknad? Om du får ikkje svar på over 400 søknader, då ER det noe galt med CVen, vil eg si. Iom jeg er i fulltidsstilling kan jeg ikke gå rundt og levere søknader personlig. Får kanskje 1 intervju per 50.søknader Ikke noe galt med CV oppsett og søknader Lenke til kommentar
comadore Skrevet 27. september 2019 Forfatter Del Skrevet 27. september 2019 Hvis du er under 30 så har NAV kurs for arbeidssøkere som er ganske omfattende (hvertfall hvor jeg kommer fra). Du kan vurdere å ta en prat med de. NAV ville ikke hjelpe når jeg var ferdig på studier og kun hadde deltidsjobb, og de vil ihvertfall ikke nå når jeg har 100% stilling Desverre. Lenke til kommentar
comadore Skrevet 27. september 2019 Forfatter Del Skrevet 27. september 2019 Er det så å forstå at du egentlig er i jobb, men at jobben er lite relatert til det du er utdannet til? Jfr. tittel på tråden. Når det kommer til dine utfordringer, så vet jeg at det kan være trøblete for enkelte med utdanning i økonomi, dessverre. Uten at jeg er noe særlig bevandret innen arbeidsmarkedet for folk med din bakgrunn, så vil jeg tro at utdanningen kanskje blir for "generell" for en ymse arbeidsgivere. En annen utfordring er kanskje at du nå har vært på utkikk i 3-4 år, uten relevant stilling, og at du dermed konkurrerer med nye årskull hele tiden. Har du vært i kontakt med hodejegere og bemanningsbyråer? De kan muligens finne jobber til deg + at de kan gå over CV'en din og potensielt radikalt endre på den. Eventuelt vurdert å ta enda mer utdanning, f.eks noe kan være "hot" i markedet? Det kan være kurs og sertifiseringer, f.eks. Hva har du egentlig lyst til å jobbe med, hva er dine ønsker for fremtidig karriere? Og ikke minst, hvor bor du? De større byene har bedre marked enn mindre steder. Har meldt meg inn hos alle hodejegere/bemanningsbyråer. Å ta kontakt med de er umulig. Da blir man henvist til "du må følge med og søke på stillingene vi utlyser". Kurs/sertifiseringer er ikke aktuelt da ingenting gjør meg mer attraktiv i forbindelse med en bachelor i økonomi. De fleste kurs som er i nærheten koster i så fall 20 000kr+++ desverre. Tar masse kurs på udemy/youtube osv for å holde meg oppdatert, men det er ikke noe man kan skrive på CV/Søknad da dette ikke er godkjente kurs/sertifiseringer. Personlig vil jeg i fremtiden jobbe med HR, HMS, Strategi, Endringsledelse osv osv. Det er drømmen, men det er 20-30+ år til jeg er klar for noe slikt. Desverre krymper mulighetene for hvert år som går. Bor i Bergen, verdens største drittmarked når det gjelder jobber innenfor kontor/administrasjon og hr/strategi spør du meg Lenke til kommentar
Rawls Skrevet 27. september 2019 Del Skrevet 27. september 2019 NAV ville ikke hjelpe når jeg var ferdig på studier og kun hadde deltidsjobb, og de vil ihvertfall ikke nå når jeg har 100% stilling Desverre. Ja da får du nok ikke noe særlig hjelp. Du kan eventuelt vurdere å få Econa til å se over søknadene dine https://www.econa.no/cv-soknadshjelp. Aller helst bør du få de til å forstå situasjonen og at du får sendt ut flere søknader som de kan se over. Da får de kanskje en oversikt over om det er søknaden/CV som er problemet eller om du søker på feil stillinger. Lenke til kommentar
comadore Skrevet 27. september 2019 Forfatter Del Skrevet 27. september 2019 Ja da får du nok ikke noe særlig hjelp. Du kan eventuelt vurdere å få Econa til å se over søknadene dine https://www.econa.no/cv-soknadshjelp. Aller helst bør du få de til å forstå situasjonen og at du får sendt ut flere søknader som de kan se over. Da får de kanskje en oversikt over om det er søknaden/CV som er problemet eller om du søker på feil stillinger. Ganske sikker på at econa ikke svare ikke-medlemmer. Og for å være medlem må man ha mastergrad, har desverre kun bachelor. Hadde jeg hatt master hadde jeg nok hatt jobb, men den gang ei.... Lenke til kommentar
aomt Skrevet 27. september 2019 Del Skrevet 27. september 2019 Ganske sikker på at econa ikke svare ikke-medlemmer. Og for å være medlem må man ha mastergrad, har desverre kun bachelor. Hadde jeg hatt master hadde jeg nok hatt jobb, men den gang ei.... Kva med å ta master? Evt så kan du prøve å få jobb i bedrift, der det er gode muligheter for å jobbe seg oppover i systemet og få jobb etter kvalifikasjonen, vet om flere som har startet som renholdere/resepsjon på hotellet og endte opp med lederstilling noen år senere (om du står på og godt likt, Selvf.) Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 27. september 2019 Del Skrevet 27. september 2019 Det er i utgangspunktet ingenting galt med CV/Søknad, denne er utbedret over 3-4år nå. Det er flere personer som har lest over den og synes den er bra osv. Samme gjelder CV. Hvem sier dette? Alle kan se om CV og søknad er strukturerte og ikke inneholder skrivefeil, men har du fått hjelp av noen som har forutsetninger for å si hva som fanger interessen til en arbeidsgiver? Hva mer sies enn at søknaden og CV-en er bra? Hvis det er venner du spør, er det nok begrenset hvor gode og ærlige svar du får. Hvis du har jobbet med omtrent den samme søknaden i fire år, ser jeg hvordan det kan være et problem. Søknaden og CV-en skal tilpasses jobben du søker. Det finnes profesjonelle som kan hjelpe deg med det som har med CV og søknad å gjøre. Noe må problemet være. For det bør i utgangspunktet være mulig å få jobb med en bachelor med gjennomsnittlige karakterer. Også her i Bergen. Men det er enda bedre hvis du kunne vært villig til å flytte på deg. Ellers er jeg enig med de som sier at du bør vurdere å ta mer utdannelse. Det er mye som kan være attraktivt i kombinasjon med økonomi. Det finnes muligens nettstudier eller studier der du ikke må møte opp i undervisningen. Du sier ikke noe om hvorvidt du har nettverk, men dette er trolig også noe du kan jobbe med. 2 Lenke til kommentar
comadore Skrevet 27. september 2019 Forfatter Del Skrevet 27. september 2019 Hvem sier dette? Alle kan se om CV og søknad er strukturerte og ikke inneholder skrivefeil, men har du fått hjelp av noen som har forutsetninger for å si hva som fanger interessen til en arbeidsgiver? Hva mer sies enn at søknaden og CV-en er bra? Hvis det er venner du spør, er det nok begrenset hvor gode og ærlige svar du får. Hvis du har jobbet med omtrent den samme søknaden i fire år, ser jeg hvordan det kan være et problem. Søknaden og CV-en skal tilpasses jobben du søker. Det finnes profesjonelle som kan hjelpe deg med det som har med CV og søknad å gjøre. Noe må problemet være. For det bør i utgangspunktet være mulig å få jobb med en bachelor med gjennomsnittlige karakterer. Også her i Bergen. Men det er enda bedre hvis du kunne vært villig til å flytte på deg. Ellers er jeg enig med de som sier at du bør vurdere å ta mer utdannelse. Det er mye som kan være attraktivt i kombinasjon med økonomi. Det finnes muligens nettstudier eller studier der du ikke må møte opp i undervisningen. Du sier ikke noe om hvorvidt du har nettverk, men dette er trolig også noe du kan jobbe med. Hvis du absolutt skal vite, så har jeg også fått noen profesjonelle til å se over både linkedin, CV og søknads format/informasjon Jeg sitter ikke her og lyger Videre utdanning: Master utelukket grunnet jeg har kun C i snitt. Jeg kan heller ikke flytte til andre steder i landet og forlate min samboer samt leilighet. Nettverk? Dette er nok mer interessant. Men fortell meg, hvordan skal nettverket hjelpe med jobb? De fleste jeg vet som får jobb via "nettverket" sitt er folk med familie relasjoner/pappaer som skaffer de jobb 1 Lenke til kommentar
comadore Skrevet 27. september 2019 Forfatter Del Skrevet 27. september 2019 (endret) Kva med å ta master? Evt så kan du prøve å få jobb i bedrift, der det er gode muligheter for å jobbe seg oppover i systemet og få jobb etter kvalifikasjonen, vet om flere som har startet som renholdere/resepsjon på hotellet og endte opp med lederstilling noen år senere (om du står på og godt likt, Selvf.) Master går desverre ikke da jeg kun har C i snitt og kommer ikke inn på noen skoler da. De forlanger B i snitt. Og ja, alltid mulig å gå i andre stillinger som jeg er overkvalifisert til og jobbe seg oppover. Desverre får jeg ikke jobb innenfor disse yrkene heller. Samt at jeg kan ikke gå ned i en lønn godt under 400k.(har tross alt boliglån jeg må betale)., Sbanken har f.eks 350 000kr i året... Endret 27. september 2019 av comadore Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 30. september 2019 Del Skrevet 30. september 2019 Arbeidstrening kan benyttes for dette. Nå er jo ikke arbeidstrening lønnet, men hvis du har papirer på kompetanse men mangler arbeidserfaring for å gjøre deg attraktiv så er dette en måte å komme seg inn. Det er en del faktorer å vurdere opp mot hverandre, men hvis du har motivasjonen til å ofre noen måneder nå for å få den jobben du vil ha så er det en grei måte å åpne dører. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå