Gå til innhold

Fattigdom i Norge

Datata

Anbefalte innlegg

Kjenner du noen som er fattig i Norge i dag? Hvem er det, er det først og fremst enslige mødre?

Hvordan har de det? Hva skyldes det?

Barnerike familier, sykdom, lav inntekt?

Vi et av verdens rikeste land, men hvordan står det egentlig til? Har vi fattigdom, og i tilfelle, hvor har det sviktet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er 24 år og har ikke fast jobb. Tar ekstravakter og jobber ca. 70%. Årslønn er 320000 kr per år, regnet ut fra 100% stilling. Ønsker å jobbe mer, men får ikke.

Har en bachelorgrad, men får ikke relevant jobb da det er vanlig med flere hundre søkere per utløyste stilling. Føler jeg fattig da jeg ikke har mulighet til å kjøpe leilighet og stort sett alt av inntekter går til kost og losji.

Anonymous poster hash: 30f19...27a
Lenke til kommentar

I Norge har man i særdeles liten grad "fattigdom" i tradisjonell forstand. I dette landet har "fattige" både bolig å bo i, bil, telefon og mange andre artikler fattige i andre deler av verden bare kan drømme om. 

I Norge bruker man "husholdninger med vedvarende lav inntekt", ofte definert som 60% av medianinntekten i landet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Meg, jeg er enslig mor indeed. 

Helt jævlig, kronisk sykdom.

Student som ikke klarer å jobbe ved siden av studiet pga kronisk sykdom.

Studielån og stipend, ekstrastipend har jeg ikke hørt noe fra lånekassen ang. søknad. 

Det jeg har erfart rundt fattigdom i Norge er at man ikke har råd til tannlege, bil, gode sko, klær av god kvalitet og at man må leie det billigste man finner. Sånn sett har vi det ganske bra i Norge, man kan fint leve med 8000kr i måneden. MEN når du trenger rotfylling fordi du ikke hadde råd til å ta en kjapp tur innom tannlegen forrige måned blir det fort kredittkortbruk og ballen er rullet i gang ned gjeldshelvete. Med mindre man får låne av familie for regningen...

Lenke til kommentar

Kjenner du noen som er fattig i Norge i dag? Hvem er det, er det først og fremst enslige mødre?

Vi et av verdens rikeste land, men hvordan står det egentlig til? Har vi fattigdom, og i tilfelle, hvor har det sviktet?

De jeg kjenner til med en stram økonomi er alle enslige uten barn som bor hos de.  Det har langt på vei blitt sånn at man  ha 2 inntekter i en husholdning for å ha sjansen til å bo "billig" (dvs å eie tak over hodet), bortsett fra enslige mødre som kvalifiserer for masse hjelpeordninger andre enslige bare kan drømme om. 

Desidert fattigdom syns jeg ikke vi kan si vi har.  Det ville være en hån mot de som faktisk lever i fattigdom, men jeg tror folk ville blitt overrasket over hvor mange enslige i Norge som må leve veldig nøysomt for at det kan løpe rundt.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...