FooKer Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 (endret) Har en BMW 320i, 94-mod. Bilen er importert (kjøpt av forhandler) og det ligger ikke ved service hefte osv. Bilen er gått 141xxx km iflg km teller. Virker korrekt med bilens tilstand, som er bra. Har hørt at å ta service på merkeverksted er dyyyrt, og at det meste kan gjøres selv om du er litt fingerferdig eller har en kompis som kan bil. Lurer på hva som sjekkes på en stor service (la oss si 150k km service), er det noe annet en oljeskift, bremse sjekk/skift?? Endret 25. desember 2003 av FooKer Lenke til kommentar
eab Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 (endret) Jeg har rett og slett ikke peiling, men skal gjette meg fram til en liste som er greit å sjekke Olje/oljefilter bensinfilter luftfilter plugger andre tenningsdeler foringer i understell smøring litt hist og pist lufttrykk i dekk dempere/fjærer (?) olje til girkasse/servostyring bremser/bremseveske/klosser/skiver se etter lekasjer bytte kjølevæske (?) viftereim slakke i drivledd osv sikkert mer også, men det er vanskelig å kommer på alt når man ikke står ved bilen og holder på =) *edit: la til litt Endret 25. desember 2003 av Ezekiel Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Mener at det skal stå i håndboka hva som sjekkes på de forskjellige servicene.. Er ikke SÅÅÅ dyrt da.. tror det kosta 4k for den "største" servicen på våres 1997 520i.. Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 (endret) Har en BMW 320i, 94-mod. Bilen er importert (kjøpt av forhandler) og det ligger ikke ved service hefte osv. Bilen er gått 141xxx km iflg km teller. Virker korrekt med bilens tilstand, som er bra. Har hørt at å ta service på merkeverksted er dyyyrt, og at det meste kan gjøres selv om du er litt fingerferdig eller har en kompis som kan bil. Lurer på hva som sjekkes på en stor service (la oss si 150k km service), er det noe annet en oljeskift, bremse sjekk/skift?? Med en så fin bil, ville jeg nok spandert på en skikkelig service. 320 holder seg godt i verdi hvis den er godt vedlikeholdt. Du kan eventuelt sjekke prisen hos snap drive. Helt grei verksted og du sparer litt kroner. Bor du nær svenskegrensa kan det være mye å spare hos søta bror. Har ikke bilen servicehefte og har gått over 140K, så må du nesten regne med at reg. reima ikke er bytta. Skulle vel vært gjort på 120K. Er dyr å skifte, men ryker den er det enda dyrere Endret 10. januar 2004 av Signatur Lenke til kommentar
Gisle Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Det er ikke reg.reim på hans bil .... det er reg.kjede! Motoren heter M50 og er en 2.0/2.5 motor med DOHC-24v. Den satt i E34-E36. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 det må vel byttes eller vedlikeholdes det og... Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Det er ikke reg.reim på hans bil .... det er reg.kjede! Motoren heter M50 og er en 2.0/2.5 motor med DOHC-24v. Den satt i E34-E36. Er du 101% sikker på at denne bilen har reg.kjede? Trodde dette kom litt senere (1997-1998), men det er veldig godt mulig jeg tar feil der. Greit å få avklart. Lenke til kommentar
Gisle Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 (endret) Det er KUN M40-maskina på '90-tallet som hadde reg.reim. M41-M42-M43-M44-M50-M51-M52-S50 og S52 som du også fikk i E36, hadde/har alle reg.kjede! (Retta : M23 til M43 ) Endret 11. januar 2004 av Gisle Lenke til kommentar
Gisle Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 (endret) M40 B16Kat Firesylindret-1.596 cm3, 100 HK, 9:1, Bosch DME1.3, Hydrost., Norm. 1987-93 M40 B18Kat 1 796 cm3, 113 HK, 8,8:1, Tannreim, DME1.3, E34/36:1.7 1987-94 M41 D17 1 665 cm3, Turbo-Diesel, med LLK, 90HK, DDE, 22:1 1994 M42 B18 Firesylindret-1,8-Fireventilert (318is), 136 HK, E36:140 HK, 10:1, DME1.7 1989-96 M43 B16 1 596 cm3, 4-Syl., 102 HK, 9,7:1, DME 1.7 7/93 M43 B18 1 796 cm3, 4-Syl., 115 HK, 9,7:1, DME 1.7 1994-95 M43 B19 Firesylindret-1 895 cm3, BMS 46, 105/118 HK 1993 M44 B19 Firesylindret-1 895 cm3, Erstatning for M42, 140 HK, Fireventilert 1995 M45 Firesylindret-1,4 Ltr. 1999 M47 D20 4-Syl.-Direkteinnsprøyting, 1 951 cm3, 19:1, 136 HK, DDE 3.0 1998 M47R Firesylindret-Diesel for Rover 1999 M50 B20 1 991 cm3, Fireventilert, 150 HK, 11:1, DME 3.1, fra 1992 VANOS 1989 M50 B25 2 494 cm3, Fireventilert, 192 HK, 10,5:1, DME 3.1, fra 1992 VANOS 1989 M50 B28 6-Sylindret, 2,8 Ltr. for 3er, 5er og 7er, Grågods 1989 M50 B30 6-Sylindret, 3,0 Ltr. (175 kW) for USA 1989 M51 D25Kat 2 497 cm3, Turbo-Diesel, 115 HK, 22:1, Bosch DDE, uten LLK 1991 M51 D25 2 497 cm3, Turbo-Diesel, 143 HK, med LLK, Kat 1992 M52 B20 2,0 Ltr.-VANOS-Fireventilert, 10,5:1, 150 HK, Siemens MS 40.1 1993 M52 B24 6-Sylindret, 2,4 Ltr. (140 kW) for Thailand M52 B25 2 494 cm3, Fireventilert, 170 HK, Bosch DME, fra 1998 Dobbel-VANOS 1995 M52 B25 2,5 Ltr.-Fireventilert, 192 HK, 10,5:1, DME 3.1 1993-95 M52 B28 2 793 cm3, VANOS-Fireventilert, 193 HK, DME, fra 1998 Dobbel-VANOS 1995 M57 D25 2,5 Ltr.-Direkteinnsprøyting-Sekssylindret-Diesel, VNT-Turbolader, 163 HK 2000 M57 D30 2 926 cm3, Direkteinnsprøyting-Sekssylindret-Diesel, 184 HK 1998 M60 B30 2 997 cm3, Alu-8-Syl-V, 90°, 4-Ventilert, 218 HK, 10,5:1, DME 1992-96 M60 B40 3 982 cm3, Alu-8-Syl-V, 4-Ventilert, 286 HK, 10:1, DME 1992-96 M62 B35 Alu-8-Sylindret-V, 90°, 3 498 cm3, 235/245 HK 1996 M62 B44 Alu-8-Sylindret-V-Motor, 4 398 cm3, 286 HK 1996 M67 D39 3 900 cm3, V8-Diesel-Direkteinnsprøyting, 245 HK 1999 M70 12-Sylindret-V, 60°, 4 988 cm3, 300 HK, 8,8:1, 2xDME, Normalb. 1987-94 M72 B54 12-Sylindret-V-Motor, Fireventilert, 5 379 cm3, 355 HK 1989 M73 B54 12-Sylindret, V-Motor, 5 379 cm3, 326 HK, 10:1, 2 x DME, Superb. 1994 M80 4-Sylindret- Alu-Fireventilert, 1,6 - 2,0 Ltr. Motor ... fornøyd? Ellers se BMW CCN sine sider ang. dette temaet. Endret 11. januar 2004 av Gisle Lenke til kommentar
FooKer Skrevet 11. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2004 (endret) Ja, E36'n har kjede ikke reg.reim. Iflg selger så trengs den ikke skiftes på samme måte som en reg.reim. (selger er www.mbauto.no ) Regner med at bremser, olje, og en del andre sjekk punkter er det som står på listen når dem har den på service. Har bestemt meg for å ta en merkeverksted service ut på våren, siden jeg sterkt vurderer en bilferie i år. Er også en 'verdifordel' å ha merkeverksted stempel i servicehefte når bilen evnt. skal selges, selv om jeg tror det blir mange år til.. beste bilen jeg har kjørt for den prisen! Endret 11. januar 2004 av FooKer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå