Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har fått brokk i rygg

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

I nederste ledd i rygg viser MR en klump av masse som trykker på isjasnerven. Jeg spurte legen om behandling men hun sa at sykmelding og hvile og ikke løfter tungt var best. Så her går jeg da og er drittlei av å ta de rolig. Noen som vet om behandling som hjelper? Legen har bannlyst kiropraktor det mente hun var det verste..

Anonymous poster hash: 654ec...879

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Det er du som eier din helse, og ikke legen! Mener du at du har best av å gå til kiropraktor så går du dit, uavhengig hva legen mener om den saken. Lykke til med helsa!!

Lenke til kommentar

Husk at:

I Norge har kiropraktikk vært praktisert siden 1922. De første årene ble det regnet som alternativ/komplementær behandling, men i 1988 ble kiropraktikk offentlig godkjent, og kiropraktorer er i dag autorisert helsepersonell etter Helsepersonelloven. I mange andre land er kiropraktikk fortsatt regnet som alternativ behandling.

Lenke til kommentar

Ortoped ville legge meg på slaktebenken samme dag jeg hadde vurdering og hvis jeg ville tenke 1 dag eller 2 kunne jag bare ringe, jeg var prioritert. Legen fortalte at hvis jeg kun kunne tisse når jeg sto kunne jeg gjøre det ellers ville hun at jeg prøvde behandling og gå i ujevnt terreng....veldig skeptisk til operasjon.

Lenke til kommentar

Ta operasjon. Deilig med morfininnsovning. Første 20 sekunder lurer du på hvorfor det ikke virker, neste 20 sekunder tenker du jøss, ble visst litt trøtt, siste 20 husker du ingenting.

Eller svøm, vær i vann.

Men dette høres jo ikke ut som noe som går over av seg selv. "En klump av masse som presser mot isjasnerven"? Da hadde jeg valgt operasjon tvert. Fint søksmålgrunnlag hvis de gjør feil også.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Taureen: ja bli dopa når man har smerter hadde jo blitt kjempefint. 

Problemet med operasjon er at det blir arrdannelse, dessuten klipper man av klumpen blir det åpent vindu i leddet og gjør til at mer masse kan presses ut og lage nytt trøkk på isjasnerven, deretter blir det for lite masse til å smøre leddene og da begynner jeg å halte istedenfor. Har ikke lyst til akkurat det siste. 

Lenke til kommentar

En interessant FYI er at hvis du tar et gjennomlysningsbilde av en ryggsøyle på tilnærmet alle mennesker over 70 år, vil du se at de en eller flere ganger i livet har hatt et diskbrokk/prolaps.

Jeg slutter meg til Anon.G sitt innlegg her ovenfor. En hovedregel er at man først skal velge konservativ behandling dersom det ikke har oppstått nevrologiske symptomer. Men det brukes mye skjønn også.

Det finnes en del hjelpemidler for å få hverdagen bedre. En fysioterapeut kan gi gode råd om f.eks korsett.

Endret av Skandinav
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De hadde ikke noen løsning annet enn å styre saksa forbi vev og muskler og klippe av, den sjansen tar jeg ikke. Tok keisersnitt på samme sykehus og har hatt problemer med kroppen etterpå. Tror de brukte øksa på den og stappa bare alt inn igjen uten å vite hvor det skulle være.

Veldig mange ser på ett pent arr som bare kosmetisk men arrvev fører med seg en rekke komplikasjoner. Kjenner igjen det du sier hos andre som også har hatt keisersnitt. Faen meg hårreisende i ett land som norge.... Vi burde bruke litt ekstra tid og penger på at disse arrene ikke er sjenerende eller skaper problemer senere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som prolaps enn brokk. Behandlingen er trening i opt il 6 måneder. Ved manglende effekt så kan man henvises kirurg for vurdering. Så lenge nu har normal kraft og følelsans, så vil ingen operere deg.

En interessant FYI er at hvis du tar et gjennomlysningsbilde av en ryggsøyle på tilnærmet alle mennesker over 70 år, vil du se at de en eller flere ganger i livet har hatt et diskbrokk/prolaps.

Jeg slutter meg til Anon.G sitt innlegg her ovenfor. En hovedregel er at man først skal velge konservativ behandling dersom det ikke har oppstått nevrologiske symptomer. Men det brukes mye skjønn også.

Det finnes en del hjelpemidler for å få hverdagen bedre. En fysioterapeut kan gi gode råd om f.eks korsett.

Enig. Henvisning til fysioterapi høres nyttig ut. 

Og er enig med legen til TS. Det er ikke vitenskapelig belegg for at kiropraktikk virker, dessverre, og det er heller ikke trygt. Husk at de som er kiropraktorer selv, vil selvfølgelig anbefale varmt om sin egen profesjon, på lik linje som andre alternative behandlere, uten nødvendig hold i evidens. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...