Gå til innhold

Over 15000 veier er bygget med for krappe svinger i Sverige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke vi/Norge en eller flere kartleggingsbiler som kjører land og strand rundt for å kartlegge alt fra asfaltsmuldring og telehiv til vegbredde, kurvatur og stigningsprosent? I så fall burde det være mulig å framskaffe Norske tall og dermed kunne sette det i perspektiv til Sverige.

 

Det norske offentlige veinettet er bortimot 100 000 km langt så det burde ta ca 1 årsverk å kartlegge hele veinettet om man kunne kjørt kontinuerlig og uten overlapp.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så heller enn at svingene er bygd feil er det fartsgrensen på stedet som ifølge noen er for høy. Som bringer oss til spørsmålet om alle veger til enhver tid og for ethvert strekke skal skiltes med minste felles multiplum. Altså den høyeste farten man kan sikkert forsere akkurat den biten av vegen med den dårligste doningen under de verste forhold. Eller om man skal fortsette med det generelle rådet at farten skal tilpasses forholdene, og det inkludrer kjøretøyets evner. Samt at skiltet fartsgrense er en maksimumsgrense og ikke en absolutt fart man skal holde seg til.

 

Dosering av vegen tilpasset en høy sommerfart kan være farlig om vinteren når vegen er islagt og kjøretøyer beveger seg sakte eller stoper og sklir sidelengs ned doseringen. Dessuten er mange veger utformet for å effektivt og raskt fjerne overflatevann og hindre ansamlinger som kan forårsake vannplaning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Så heller enn at svingene er bygd feil er det fartsgrensen på stedet som ifølge noen er for høy.

...

Ja, artikkelen fremviser en merkelig form for ansvarsfritak for fører.

 

Dersom fartsgrenser skal settes "trygt" i henhold til alle parametre enhver tid, slik at fører slipper å ta avgjørelser om denslags, må de enten bli svært lave (aka. gangfart) eller så må de kunne varieres.

 

Hvilken hastighet som gir lav risiko har ingenting med fartsgrenser å gjøre, men må vurderes ut i ifra; sikt, vær/føre, veistandard, kjøretøystandard og trafikk. Til enhver tid, av føreren.

Så i prinsipp må da slike variable fartsgrenser til enhver tid vise forskjellig for hvert enkelt kjøretøy.

 

Jeg frykter at det evindelige fokuset på (reklamen for) "høy fart" / "overhold fartsgrensen" fører til at flertallet sjåfører faktisk tror at de statiske fartsgrensene til enhver tid angir en "trygg" hastighet.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Er ikke bedre i Norge, E18 ble ikke godkjent som europavei ved ferdigstillelse "Tønsberg-Larvik", rv109 "Fredrikstad-Sarpsborg" er en 4-felts vei med en mengde 2 felts rundkjøringer siden de er for små til og bli godkjent for 4 felts vei.

 

Og hvilken standard har en Europavei? Eller hvor stor skal en rundkjøring være for å bli godkjent for 4-felt?

Lenke til kommentar

 

Og hvilken standard har en Europavei? Eller hvor stor skal en rundkjøring være for å bli godkjent for 4-felt?

Du kan lese denne artikkelen så blir du litt klokere angående europaveier.

 

Når det gjelder rundkjøringer så skal det være skillelinje hvis det er mer en et felt i samme kjøreretning.

Ble ikke klokere av en artikkel som sier at normalen Statens vegvesen hadde for 8 år siden tillot 2 felts veg uten midtdeler, men det skulle man ikke ha på Europaveien i hht. FN. Er ingen relevans her, da denne veien er i henhold til kravene for tern-veinettet som det egentlig heter. Kravene som denne veien ikke fulgte var at den på enkelte partier ikke tilfredstilte kurvaturen og radiuskravet satt til høybrekk for den farten den har fått. Dette er da bare i forhold til Statens Vegvesen sine egne normaler og vegdirektoratet har gitt fravik. Har ikke noe med Europaveistatus eller FN å gjøre.

Når det gjelder rundkjøringer så var det ikke prinsipp å lage ledelinjer i rundkjøringene for 4 felt. Det er det forsåvidt ikke ennå, men det bør anlegges der hvor det er behov for å lede trafikken riktig.

I forhold til 2 felt i rundkjøringen så er det ved en 40m rundkjøring behov for sporbredde på 6m for vogntog. Rundkjøringene du henviser til er på på ca 40m og sporbredde 12m altså 2x6. Så sporbredde er altså akkurat det den skal være for rundkjøring på en 4 felts veg. Størrelsen på rundkjøringen total settes ofte ut fra behovet for å få redusert farten. Dvs stor rundkjøring er lik stor fart og liten trafikksikkerhet liten rundkjøring er lik liten fart og stor trafikksikkerhet. Men den bør være 46m når det er knyttet mot 4 felts veg, men her er det mest sannsynlig gjort som et fartsreduserende tiltak. Bredden på kjørefeltene er akkurat som den skal være for 4 felts veg. Så hva du egentlig mener med ikke godkjent for 4 felts vei er fortsatt et mysterie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...