:utakt Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 På kjøreskole for hundre år siden lærte vi å trykke inn clutchen om vi mistet kontroll på glatta. Hva gjør man med automatgir? Kan man sette giret i fri under kjøring? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 (endret) Nå er det veldig mange typer automatgir, men den tradisjonelle "slurekassa" vil trille tilnermet fritt om du bare slipper gassen. Derfor bremser blir så raskt utslitt på biler med automatgir. Endret 26. september 2019 av Complexity Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 Man kan vel, men spørs om man rekker det. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 26. september 2019 Forfatter Del Skrevet 26. september 2019 Automatbiler jeg har kjørt trekker jo med en gang du setter den i "drive". Må holde bremsen inne hver gang man skal starte (eller står stille i kryss osv) for å ikke dra fremover.. 1 Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 Du kan sette den i fri/nøytral når du kjører, men hvordan det vil utarte seg når du får sladd på glatta vet jeg ikke. Nå har jeg kjørt automat i en lang årrekke, men alle har vært med firehjulstrekk og da slipper det ikke like lett/fort som med tohjulstrekk. Og nå har jo nesten alle biler ESP, så da ordner det seg selv inntil de fysiske lover blir oversteget. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 Her har det vært ei endring, i dag gjeld anbefalinga om å trykke inn clutchen berre for gamle bilar. Dagens bilar klarer seg best på glatta når ABS, antispinn og stabilitetskontrollen får fungere. Antispinn er eit av systema som ikkje får virke når du trykker inn clutchen (eller setter bilen i nøytral), men som vil hjelpe deg å gjennvinne kontroll når du har litt motorkraft på dei dekka som har best veggrep. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 Et annet triks vi ikke lærte på kjøreskolen var å gi gass hvis ræva slipper på en FWD. Det avhenger dog at en har nok plass. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 For min del så holder det å slippe gassen og deretter gasse på rett tidspunkt, med automat Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 Automatkasser vi vanligvis ikke motorbremse med mindre man trykker på bremset eller girer manuelt ned, så det skal holde å slippe gassen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. september 2019 Del Skrevet 27. september 2019 Automatkasser vi vanligvis ikke motorbremse med mindre man trykker på bremset eller girer manuelt ned, så det skal holde å slippe gassen. Noen gir såpass kraftig motorbrems at drivhjulene bremses ned så kraftig at de slipper, spesielt biler med stor motor og bakhjulsdrift. Her må man lære seg å gi passende gass, eller slå den i N. Lenke til kommentar
toth Skrevet 27. september 2019 Del Skrevet 27. september 2019 Et annet triks vi ikke lærte på kjøreskolen var å gi gass hvis ræva slipper på en FWD. Det avhenger dog at en har nok plass. Essensiell tilleggsinfo - pek hjulene dit du vil(altså i trygg retning), deretter gir du gass. Dette funker fint med FWD, til dels med 4WD, ikke så fint med RWD. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. september 2019 Del Skrevet 27. september 2019 Jeg ville tro at å styre bilen dit du vil var ganske innlysende. Man styrer ikke mot grøfta og gir gass liksom. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 28. september 2019 Del Skrevet 28. september 2019 Beste er vel å sette'n i fri, la dekkene prøve å få grep, og når eller hvis de får det før man ender i grøft, fjellvegg eller utfor en bru, bremse? Hvis bilen har avansert bremsesystem da. Ellers er det vel å pumpe-bremse som gjelder. For det er vel dét en avansert bremsehjelp gjør, ekstremt raskt gjentatt pumpe-bremsing. Lenke til kommentar
toth Skrevet 28. september 2019 Del Skrevet 28. september 2019 Jeg ville tro at å styre bilen dit du vil var ganske innlysende. Man styrer ikke mot grøfta og gir gass liksom. Mange ville nok instinktivt fullkontra-styrt og rattet frem og tilbake - det hjelper ikke med fwd. Altså hvis du ikke ligger 45° feil, ikke vri hjulene helt over, bare til retningen du skal. Lenke til kommentar
toth Skrevet 28. september 2019 Del Skrevet 28. september 2019 Beste er vel å sette'n i fri, la dekkene prøve å få grep, og når eller hvis de får det før man ender i grøft, fjellvegg eller utfor en bru, bremse? Hvis bilen har avansert bremsesystem da. Ellers er det vel å pumpe-bremse som gjelder. For det er vel dét en avansert bremsehjelp gjør, ekstremt raskt gjentatt pumpe-bremsing. abs er en slags auto-pumpebremsing ja, men å sette den i fri er ikke lurt. Plutselig trenger du gass for å korrigere, også står bilen i fri. På avanserte biler er det ikke bare bremsene, men også motoren som hjelper til med å fordele kraft riktig. 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 28. september 2019 Del Skrevet 28. september 2019 Kan ikke uttale meg om gamle automatkasser. Men etter et par vintre med en moderne bil med dobbeltclutchkasse og det meste av assistensystemer, så er erfaringen at det bare er å være lett på gassfoten og styre ut av situasjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå