AndersT2 Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 I flybransjen blir ledige registreringer gjenbrukt. Det må være flust med ledige EL nummer fra gamle Think og andre første generasjon elbiler. De første elbilene på markedet som Think, Buddy og Reva, så trodde de nok ikke at det ble så mange, så de lot de starte med 4 siffer. Normale bilskilt serier starter som andre har nevnt med 10000 og oppover. Normalt så kunne man startet på 00001 uten problem. Men de har nok brukt ett datasystem som fjerner 0 når det står først. Og Veivesenet har også hatt som regel at man ikke gjenbruker skilt, selv om bilen er destruert. Noe som er dumt. Man kunne hatt ett opphold på 5 år eller noe slikt. 1 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 De første elbilene på markedet som Think, Buddy og Reva, så trodde de nok ikke at det ble så mange, så de lot de starte med 4 siffer. Normale bilskilt serier starter som andre har nevnt med 10000 og oppover. Normalt så kunne man startet på 00001 uten problem. Men de har nok brukt ett datasystem som fjerner 0 når det står først. Det stemmer ikke. Bilene du nevner er registrert som firehjuls motorsykkel. De har ikke skilt foran heller og er fritatt i automatisk trafikkontroll. Forløperen til buddy hadde forøvrig vanlige skilt og registrert som bil. 1 Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 Jeg skjønner ikke.... Hvordan kan de si at det ikke er noen spesiell grunn? Det er ikke bare mulig, men det er jo definitivt med meninga: EL - Elektrisk/Electric EK - Elektrisk kjøretøy EV - Electric vehicle EB - Elektrisk bil EC - Electric car Det er jo til og med et system med norsk først, så engelsk, og begynner med en felles.. :-P ED - Elektrisk dildo Lenke til kommentar
sylwester Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 Kunne ha gjort det allerde nå. Ikke mange plassene igjen å stå gratis i Oslo eller andre steder. Buss filen håper jeg blir stengt for Elbiler snart, skaper bare ekstra kø når alle skal inn i vanlig felt igjen. Og bomringen så må man uansett ha autopass for å få billig, og det blir registrert biltype der. (Kjører selv elbil til og fra Oslo). Dedikerte skilter hjelper å synliggjøre elbilene, spesielt nå hvor det ikke lengre er så lett å se det er en elbil. Selv om de skal slutte å selge elbiler vil det være drivstoffbiler på veien 18 år til så selv om de fjerner momsfritaket vil det nok fortsatt differensiere mellom drivstofftyper og muligens gi elbilene noen fordeler selv etter 2025. (Jeg eier 2 leaf, 2012 og 2018) Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 27. september 2019 Del Skrevet 27. september 2019 Dedikerte skilter hjelper å synliggjøre elbilene, spesielt nå hvor det ikke lengre er så lett å se det er en elbil. Selv om de skal slutte å selge elbiler vil det være drivstoffbiler på veien 18 år til så selv om de fjerner momsfritaket vil det nok fortsatt differensiere mellom drivstofftyper og muligens gi elbilene noen fordeler selv etter 2025. (Jeg eier 2 leaf, 2012 og 2018) Hvorfor trengs det å synliggjøre elbilene? Fjerner man gratis parkering og tilgang til bussfilen, så er det kun bomringen. Der er det krav til Autopass for å få avslaget, og man registerer biltype med skilt der. Er jo ingen måte å se forskjell å bensin og diesel på skiltene som har forskjellig pris her i Oslo. Lenke til kommentar
MsSupporter Skrevet 27. september 2019 Del Skrevet 27. september 2019 Hvorfor trenger man spesielle skilt på el-biler? Det er da ikke noen forskjell på andre biler enten de bruker bensin, diesel eller hydrogen? Så hvorfor akkurat på el-biler? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. september 2019 Del Skrevet 27. september 2019 (endret) Hvorfor trenger man spesielle skilt på el-biler? Det er da ikke noen forskjell på andre biler enten de bruker bensin, diesel eller hydrogen? Så hvorfor akkurat på el-biler? Antar det var en lur ide for å f.eks se om bilen som kommer susende gjennom kollektivfeltet har lov til det eller ikke. Nå finnes mange biler med fossilmotor også i elutgaver så ikke alltid lett å se forsjellen. Eksosanlegget på nyere biler er ofte under bilen og så det avslører heller ikke noe. Endret 27. september 2019 av Complexity Lenke til kommentar
espenke Skrevet 27. september 2019 Del Skrevet 27. september 2019 Hvorfor trenger man spesielle skilt på el-biler? Det er da ikke noen forskjell på andre biler enten de bruker bensin, diesel eller hydrogen? Så hvorfor akkurat på el-biler? Hydrogenbiler har også spesielle kjennetegn - HY. Ellers slutter jeg meg til det Complexity sier over her. Lenke til kommentar
Boba_Fett Skrevet 27. september 2019 Del Skrevet 27. september 2019 Hvorfor trenger man spesielle skilt på el-biler? Det er da ikke noen forskjell på andre biler enten de bruker bensin, diesel eller hydrogen? Så hvorfor akkurat på el-biler? Enig i at det er tull å ha egne nummerserier for el-biler. Unødvendig jåleri og synliggjøring. Dette kunne vært fjernet når oblatene forsvant. Alle biler blir identifisert på nummerskiltene, så egne serier er bortkastet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå