Gå til innhold

Dømt for å ha kjørt elbilen sin tom for strøm


Mr.M

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

btw, for å utdype hva jeg mente med "frihjul"


 


opplevde at motoren plutselig døde på en Ford Sierra en gang mens jeg befant meg på en ganske trafikkert vei, -jeg tråkket umiddelbart inn clutchen og fikk utnyttet rest-farten til å få svingt av inn på en liten sidevei noen meter lengre fremme.


 


Det er altså en slik handling jeg er nysgjerrig på vedr. elbil/motor, dvs. om det rent faktisk er total bråstopp eller om man kan utnytte restfart til å trille noen meter til "sikkerhet" ?

Lenke til kommentar

Det virker å være ein stor designfeil dersom ein straumtom el-bil går rett over i låste hjul utan bremselys eller nødblink.

Det er vell innlysande at det er trafikkfarleg (som i dette tilfellet) i tillegg til at det kan føre til skade på både bil, passasjerar og gods dersom bilen går rett over til låste hjul.

Den fornuftige måten å designe ein el-bil på burde vell være at bilen ved under 1% straum går over i ein nødmodus der girkassa blir skifta over i nøytral, abs'en held seg aktiv i tilfelle behov for ytterligare nedbremsning, samt at bilen varsler med både nødblink og bremselys.

 

 

Gjeld dette alle el-bilar eller berre den el-bilen som denne kvinna køyrte?

Dersom dette er bilspesifikt så hadde det vært interessant å få vite kva bilmodell det her var snakk om.

Legg ved bildet fra Budstikka i spoiler-tag, det skal vistnok være snakk om bilen som står foran vogntoget, nokon som kjenner igjen bilmodellen?

 

 

tg8sk1zwrvv3o3ddw0m28jf9t4q0as0.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg ser at politiet burde gitt ut bøter til flere, ikke bare til føreren av El-bilen: 

 

Hendelsen førte til at bilene bak elbilen måtte bråbremse bak, og én bil kjørte inn i en annen som følge av den plutselige stansen, skriver Budstikka.

Ja kjører man inn i bilen foran ved bråbrems så har man enten ikke hatt tilstrekkelig med avstand til bilen foran, eller så har man ikke vært oppmerksom nok. Uansett så har man da kvalifisert til bot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det virker å være ein stor designfeil dersom ein straumtom el-bil går rett over i låste hjul utan bremselys eller nødblink.

Det er vell innlysande at det er trafikkfarleg (som i dette tilfellet) i tillegg til at det kan føre til skade på både bil, passasjerar og gods dersom bilen går rett over til låste hjul.

Den fornuftige måten å designe ein el-bil på burde vell være at bilen ved under 1% straum går over i ein nødmodus der girkassa blir skifta over i nøytral, abs'en held seg aktiv i tilfelle behov for ytterligare nedbremsning, samt at bilen varsler med både nødblink og bremselys.

Du må ikke henge deg opp i ordvalget til skribenten i avisa. Nøyaktig hvor fort elbilen stoppet er det vel ingen her som vet, men uten framdrift, og med regen på max, så vil den stoppe relativt fort. Men bremselysa skal aktiveres ved tung regenerering.

De i bilene bak satt vel og halvsov bbak rattet...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan godt hende hun fikk panikk av varselen og trådde inn bremsa alt hun klarte.

Folk får til mye rart. Har sett folk som har sluppet rattet å begynt å hyle når de har fått sleng på bilen. Absolutt det siste man burde gjøre.

 

Om det er en Nissan Leaf så kan det godt være den viste feil også. Nissan tar ikke vare på batteriene i bilene sine så de blir raskt ødelagt.

Lenke til kommentar

Er dette noe du kan dokumentere og forklare? Eller bare noe du tror?

Se bare f.eks teslabjørn sin test av Leaf hvor han monitorerer batteritempen.

 

Er ingen aktiv kjøling til batteriene så de ligger oppimot 50 grader under kjøring. Når man da skal hurtiglade med de "opptil 100kW" så får man rundt 20kW fordi batteriene er for varme.

 

Nissan sier jo og at 5% degradering i året er normalt på Nissan Leaf..

Ligger vel på rundt 1% hos visse andre bilmerker.

Lenke til kommentar

Ville tro det ville ha vært mer hensiktsmessig hvis bilen hadde gått i en "limp mode" når batteriet var så godt som tomt. Selv elektriske radiostyrte biler har hatt dette i evigheter. Akkurat nok til at en kan karre seg av banen. Eller ut av veibanen hvis det er en elbil.

Leaf kommer med masse varsler når batteriet nærmer seg tomt, når batteriet nærmer seg helt tomt vil den begrense akselerasjon gradvis til den går i skilpaddemodus. Da kommer en skilpadde opp i displayet og man kan kun saktekjøre for å komme seg av veien til et sikkert sted å parkere.

 

Det kan virke som hun enten har ignorert alt dette eller bilen har fått en feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan virke som hun enten har ignorert alt dette eller bilen har fått en feil.

 

Spørs vel om hun ikke har ignorert det ja.

 

Hvis folk har et håp om å greie karre seg hjem, så går de gjerne til med dødsforakt.  :grin2: 

 

Kona til en her i nabolaget trosset varsellampe for at motoren var i ferd med å koke (viste seg å være sprekk i nedre radiatorslange hvor vannet rant ut) men hun var fast bestemt å rekke hjem siden "ikke var veldig langt igjen". Ødela hele motoren.

 

Med andre ord, det kan være all verdens varsler, lamper og alarmer, men kommer det en som er fast bestemt på å "overvinne" dem, er det lite man kan gjøre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det ser ut som en lastebil. Hahaha, tenk dere det da ^^ Hvis den gikk på él, plutselig bråstoppet på millimeteren ^^ Dét hadde vært litt av et syn!!! Hele lasten bare måka gjennom frontruta og ut på veien, det hadde sett ut som om lastebilen hadde spydd xD

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nissan sier jo og at 5% degradering i året er normalt på Nissan Leaf..

Ligger vel på rundt 1% hos visse andre bilmerker.

Er det Nissan Norge som sier dette, eller Nissan internasjonalt?

Min 2012 Leaf har kun mistet 1 av 13 strek på batteri-indikatoren. Andre Leaf-eiere i Norge rapporterer om tilsvarende batteri-tilstand på sine biler. Det nordiske klimaet er jo perfekt for å bevare batteriene best/lengst mulig. I motsetning til sydlige strøk hvor batteriene er mye mer utsatt for varme.

At vi i Norge stort sett lader (sakte) hjemme hjelper jo også på å bevare batteriene i motsetning til hyppig hurtiglading.

Lenke til kommentar

Er det Nissan Norge som sier dette, eller Nissan internasjonalt?

Min 2012 Leaf har kun mistet 1 av 13 strek på batteri-indikatoren. Andre Leaf-eiere i Norge rapporterer om tilsvarende batteri-tilstand på sine biler. Det nordiske klimaet er jo perfekt for å bevare batteriene best/lengst mulig. I motsetning til sydlige strøk hvor batteriene er mye mer utsatt for varme.

At vi i Norge stort sett lader (sakte) hjemme hjelper jo også på å bevare batteriene i motsetning til hyppig hurtiglading.

Kalde batterier er ikke bra det eller, 10 - 50 grader er der batterier bør ligge innenfor.

 

 

Stadig minus grader her til lands, og det sliter på batteriet om det ikke varmes opp. Derfor har alle så si utenom Leaf varme og kjøling.

 

Enkelt og google :p

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Er det Nissan Norge som sier dette, eller Nissan internasjonalt?

Min 2012 Leaf har kun mistet 1 av 13 strek på batteri-indikatoren. Andre Leaf-eiere i Norge rapporterer om tilsvarende batteri-tilstand på sine biler. Det nordiske klimaet er jo perfekt for å bevare batteriene best/lengst mulig. I motsetning til sydlige strøk hvor batteriene er mye mer utsatt for varme.

At vi i Norge stort sett lader (sakte) hjemme hjelper jo også på å bevare batteriene i motsetning til hyppig hurtiglading.

Det var vel Nissan Norge som utalte det etter at en fyr prøvde å klage etter å ha mista 20% på 4 år eller noe. Prøvde å google litt men fant ikke igjen artikkelen desverre så kan ikke bekrefte det.

 

Men er jo stor sak nå om han som fikk en absurt pris for batreribytte og: https://www.google.com/amp/s/www.dailymail.co.uk/news/article-7527339/amp/Nissan-Leaf-owner-Phillip-Carlson-charged-33-000-new-battery-2012-electric-car.html

 

Men klart tar du vare på batteriet så varer det lenge, og batteriene har bedre kjøling i norske klima men de har heller ikke godt av å være for kalde under bruk.

 

Se Teslabjørn sin test av nye Nissan Leaf. Batteriene lå på oppimot 50 grader under hele testen hans, og det er litt i grenseland for hva lithiumbatterier trives med.

 

Når han skulle hurtiglade med de "opptil 100kW" så fikk han vel bare nermere 20kW fordi batteriene var for varm.

 

Og han kjørte ikke spesielt hardt med bilen heller.

 

Nå vet jeg ikke hvor mye du får hurtigladet de gamle Nissan Leaf?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...