Arne Fenstad Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 Røyk fra brennende tråler truer pasienter på sykehuset i Tromsø Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 Synd tråleren takket for seg og fint at det ikke gikk liv. Men jeg vil fokusere på noe annet her. De enorme konsekvensene det har fått i byen i går og i dag. Evakuerte beboere, sentrale deler av Tromsøs veinettet er stengt og gjør at Tromsø er i unntakstilstand i dag, det ble en stund vurdert å evakulere sykehuset. Universitet, videregående skole og en drøss med bedrifter er stengt i dag på grunn av brannen. Det jeg vil fram til er at dette viser hvor utrolig viktig det er å ha et godt brannvesen, god beredskap og omkjøringsmuligheter. På denne siden av Tromsøya er det heldigvis en alternativ kjørevei, via Tromsøbrua, men hadde det vært en storbrann på vestsiden av Tromsøya ville 15 000 beboere vært praktisk talt avskåret fra å dra på jobb i det hele tatt. Fergesambandet som forbandt Kvaløya med Tromsøya fram til 1972 er ikke mulig å gjenopprette i krise fordi fergeleiene på begge sider er ødelagt. Vi trenger sårt en Kvaløyforbindelse nr 2 og den må for all del ikke tilknyttes det samme knutepunktet, Gjæverbukta, som forbindelse nr 1 har. Skjer det noe der så blokkeres begge forbindelsene. Videre er det som vanlig viktig å være god på forebygging. For å si det sånn, jeg vil ikke ha flytende atomreaktorer inn til Breivika havn eller noen andre norske havner for den del. Kontroller med bygg og skip bør gjøres ofte og grundig. Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 Hvorfor blir ikke skip tauet vekk fra by-kaier til en nærliggende grunne i slike tilfeller? ETTER at båter utstyrt med pumper har nådd fram? Oljeutslipp blir det samme, men man slipper å evakuere halve byen og risikere nedbrente havneanelgg med alskens ukjente kjemikalier på lager. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 (endret) Brannbiler kan ikke bidra i slokkearbeidet når båten er tauet langt vekk fra land. Lenser er lettere å ha kontroll på ved ei kai enn ute på sjøen. Røykdykkere får mye vanskeligere tilgang til skipet. Slik jeg forsto det var det liten fare for spredning. Hovedproblemet var risikoen for ammoniakk-eksplosjon dersom sikkerhetsventilen ikke fungerer. Apropos forebygging er jeg ganske sikker på at man kan lære noe om forebygging i ammoniakk-anlegg både i skip og på land. Kanskje kreve redundante overtrykksventiler, vannkappe rundt tanken og kanskje automatisk avstengning av rørkretsene med ventiler dersom det oppstår en brann. Kanskje kreve sprinkleranlegg. Ellers så er det trist å se at det som potensielt kunne vært en brann i et rom i baugen (trålposen) fikk spredt seg til hele båten. Dørpumper og brannventiler i ventilasjonen kunne kanskje redusert spredningsfaren. Kontroll av tettheten på branceller kunne kanskje avdekket byggefeil. Endret 26. september 2019 av Simen1 Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 Simen1: Det var derfor jeg presiserte med store bokstaver ETTER kapable båter var ankommet. Spredningsfaren i dette tilfellet var sikkert ikke stor, men røyk fra olje var bekymringsverdig mtp sykehus og nærliggende befolkning. Det var også en reell eksplosjonsfare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå