Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Rar følelse i hodet

andersen95

Anbefalte innlegg

Heisann. Forrige onsdag, for en uke siden, begynte et slags merkelig svakt trykk i ørene mine. Føles ut som om jeg går med ørepropper, akkurat som om noe presser utover i den ytre øreveggen. Litt merkelig følelse. Har lagt merke til at jeg i tillegg til det, har kjent på en varierende rar trykkfølelse i hodet. Litt rundt ørene og oppover mot tinningene og pannen. Likt på begge sider. Føler meg litt svimmel i tillegg. Jeg er veldig sensitiv for slike rare følelser, innbiller meg mye, leser mye rart på nett, og kan selvfølgelig være at det tydes enda mer når man tenker på det hele tiden, som jeg gjør. 

Var til legen igår, og forklarte situasjonen. Sa jeg spiste relativt sunt, drikker nok vann, trener osv. Hun kunne se at jeg hadde inndratte trommehinner på begge sider, som hun kalte det. Hørtes jo merkelig ut at jeg skulle ha det for ingen grunn. Har ikke vært i noen aktiviteter som kan forårsake det heller. Jeg fikk en nesespray hun mente jeg skulle prøve i 4 uker, som kunne hjelpe mot bihuler, øreganger osv. Nasonex het sprayen. Om alt dette kan forårsake svimmelheter og en litt rar trykkfølelse i hodet, vet ikke jeg. Noen tanker rundt dette? Jeg er heller ikke allergisk mot noe. 

I tillegg gikk jeg til en fysioterapeut igår, for å prøve å løsne litt på nakke, hode region, om det kunne være muskelspenninger osv. Tror ikke det hjalp noe særlig. 

Men hvorfor skulle jeg ha inndratte trommehinner? Er dette den rare øre følelsen jeg har ved at det føles ut som jeg har ørepropper i øreveggen? Og hva kan denne rare generelle merkelige hode følelsen komme av? Sammenheng med trommehinner? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann. Forrige onsdag, for en uke siden, begynte et slags merkelig svakt trykk i ørene mine. Føles ut som om jeg går med ørepropper, akkurat som om noe presser utover i den ytre øreveggen. Litt merkelig følelse. Har lagt merke til at jeg i tillegg til det, har kjent på en varierende rar trykkfølelse i hodet. Litt rundt ørene og oppover mot tinningene og pannen. Likt på begge sider. Føler meg litt svimmel i tillegg. Jeg er veldig sensitiv for slike rare følelser, innbiller meg mye, leser mye rart på nett, og kan selvfølgelig være at det tydes enda mer når man tenker på det hele tiden, som jeg gjør. 

Var til legen igår, og forklarte situasjonen. Sa jeg spiste relativt sunt, drikker nok vann, trener osv. Hun kunne se at jeg hadde inndratte trommehinner på begge sider, som hun kalte det. Hørtes jo merkelig ut at jeg skulle ha det for ingen grunn. Har ikke vært i noen aktiviteter som kan forårsake det heller. Jeg fikk en nesespray hun mente jeg skulle prøve i 4 uker, som kunne hjelpe mot bihuler, øreganger osv. Nasonex het sprayen. Om alt dette kan forårsake svimmelheter og en litt rar trykkfølelse i hodet, vet ikke jeg. Noen tanker rundt dette? Jeg er heller ikke allergisk mot noe. 

I tillegg gikk jeg til en fysioterapeut igår, for å prøve å løsne litt på nakke, hode region, om det kunne være muskelspenninger osv. Tror ikke det hjalp noe særlig. 

Men hvorfor skulle jeg ha inndratte trommehinner? Er dette den rare øre følelsen jeg har ved at det føles ut som jeg har ørepropper i øreveggen? Og hva kan denne rare generelle merkelige hode følelsen komme av? Sammenheng med trommehinner?

Ikke noe å være redd for.

Svimmelhet regner jeg med er ditt indre øre som påvirker svimmelhet, har noe med balansenerven å gjøre tror jeg.

Om du i tillegg blir lett sjøsyk, så er det nok dette.

Bader du mye eller fått vann i øret??

Dette kan være en årsak.

Forkjølelse gir fort også det du nevner, da kan man bli tett i øra og få trykk.

Sikkert derfor legen gav deg nasonex som inneholder kortison tror jeg, for å dempe hevelse du er nok kanskje litt påvirket av bihulebetennelse etter forkjølelse.

Det er helt normalt, og kommer til å gå over.

Trommehinnene er ikke noe å være redd for, det eneste er for høy lyd og kraftig ørebetennelse feks på småbarn og gamle pensjonister.

Jeg har sprengt trommehinne, det som skjer da er at du går 2 uker med mono, og da er ny trommehinne vokst ut og du får ny stereo.

Anbefaler å sjekke hos legen om øra er rene, ca 1 gang hvert år.

Da kan de rense, og det er bra for øra.

Lenke til kommentar

Hva skjer hvis du holder for nesa lukker munnen og prøver å blåse ? Blir det mindre press-følelse av dette ?

Dette trikset kan brukes for å prøve og utjevne trykkforskjeller som endrer bevegeligheten til trommehinnen. Mindre bevegelighet går spesielt ut over bassen som krever mye større fysisk bevegelse for å oppfattes godt.

Lenke til kommentar

Ikke noe å være redd for.

Svimmelhet regner jeg med er ditt indre øre som påvirker svimmelhet, har noe med balansenerven å gjøre tror jeg.

Om du i tillegg blir lett sjøsyk, så er det nok dette.

Bader du mye eller fått vann i øret??

Dette kan være en årsak.

Forkjølelse gir fort også det du nevner, da kan man bli tett i øra og få trykk.

Sikkert derfor legen gav deg nasonex som inneholder kortison tror jeg, for å dempe hevelse du er nok kanskje litt påvirket av bihulebetennelse etter forkjølelse.

Det er helt normalt, og kommer til å gå over.

Trommehinnene er ikke noe å være redd for, det eneste er for høy lyd og kraftig ørebetennelse feks på småbarn og gamle pensjonister.

Jeg har sprengt trommehinne, det som skjer da er at du går 2 uker med mono, og da er ny trommehinne vokst ut og du får ny stereo.

Anbefaler å sjekke hos legen om øra er rene, ca 1 gang hvert år.

Da kan de rense, og det er bra for øra.

Stemmer, sprayen inneholder kortison. Bader sjeldent, så tror ikke det er vann egentlig. Aldri fått dette her før heller. Men satser på det går over som du sier, og at svimmelheten påvirkes av dette greiene i ørene. Legen sa jeg skulle trykk utligne jevnlig, og ta denne sprayen morgen og kveld i 4 uker. Begynte med dette igår. Merker ingen forskjell på ørene om jeg trykk utligner... 

Takker for respons!  :)

Lenke til kommentar

Hva skjer hvis du holder for nesa lukker munnen og prøver å blåse ? Blir det mindre press-følelse av dette ?

Dette trikset kan brukes for å prøve og utjevne trykkforskjeller som endrer bevegeligheten til trommehinnen. Mindre bevegelighet går spesielt ut over bassen som krever mye større fysisk bevegelse for å oppfattes godt.

Har jevnlig trykk utlignet, i tillegg til denne sprayen med kortison. Kjenner ikke forskjell på trykket i ørene etter utligning. Men som legen sier, trommehinnene er indratte, kan de da ikke gå til normal posisjon ved å trykk utligne? Eller står de liksom slik av f eks forkjølelse o.l, og må ta tiden til hjelp for å bli normale igjen?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fikk et lignende problem når jeg var yngre. Da gikk jeg på antibiotika og hadde 4 dager på fylla. Våknet 5. dag og følte at hele verden gynget, samtidig som jeg opplevde et økende trykk i hodet, kvalme, svimmelhet etc. Fikk aldri svar på hva det kunne være, og kjenner etterdønningene fremdeles. Spesielt om jeg sitter lenge på data. 

Var det under eller etter en spesiell aktivitet du kjente dette? Evt. en periode med stress, høyt inntak av f.eks. alkohol eller andre stoffer/matvarer som kan påvirke systemet? Sitter du mye med data? Har du problemer med holdning, nakke eller andre ting? Bruker du briller/linser? Eller har du noen generell idé om noen faktorer som kunne ha utløst dette?

Er der noen psykiske symptomer tilknyttet, eller føler du det er snakk om kun fysiske symptomer?

PS: Jeg er som deg, sensitiv til hva som skjer i kroppen, og har Googlet etter svar i årevis uten å ha blitt noe klokere. Vil anbefale å trå varsomt her, og prøve å ikke la symptomene bli en besettelse (slik det ble for meg i perioder).

Lenke til kommentar

Inndratte trommehinner er fordi man har for lavt trykk i øret, som kan komme av at slimhinnene mellom svelget og øret (tuba auditiva) er fortykket, som de ofte blir ved forkjølelse. Så fort slimhinnene blir mindre og det kommer godt med luft opp til mellomøret, skal trommehinnene normalisere seg. Husk at du skal ta nese-sprayen HVER dag ellers har den ingen effekt. Den er ikke som Otrivin som funker med en gang, her skal du bruke sprayen fast over flere dager etter hvertandre for at effekten skal inntre.

Når du google dine symptomer kan jeg gjette meg til at hjernetumor har kommet opp som mulig årsak, og sikkert derfor du også litt bekymringsfult har laget denne tråden.

Jeg ville sagt at nå har du vært hos legen og fått en vurdering. Jeg synes planen høres veldig fornuftig ut og jeg håper den hjelper for deg! Jeg synes jo det høres ut som en slags spenningshodepine jeg da, men det kan også være helt feil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...