Balake Skrevet 25. september 2019 Del Skrevet 25. september 2019 Hei Jeg tok elektriker på 6 mnd, og bestod alle eksamner jeg trengte for å bli elektriker. Men fikk høre at påga jeg tok elektriker på så kort tid må jeg ha 4 år læretid. Er dette sant? Spørsmål 2 Kan jeg ta automatiker like fort å kombinerer disse læretidene? Tusen takk for alle svar MVH Sigurd Sollien Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. september 2019 Del Skrevet 25. september 2019 (endret) Hei Jeg tok elektriker på 6 mnd, og bestod alle eksamner jeg trengte for å bli elektriker. Men fikk høre at påga jeg tok elektriker på så kort tid må jeg ha 4 år læretid. Er dette sant? Spørsmål 2 Kan jeg ta automatiker like fort å kombinerer disse læretidene? Tusen takk for alle svar MVH Sigurd Sollien Hvor raskt du har tatt fag som privatist skal ikke påvirke dette, nei. Men ta kontakt med fagopplæringskontoret i ditt fylke. De kan gi deg ett skikkelig svar på hva du må gjøre fremover basert på din realkompetanse. Og en kan ikke kombinere to fagbrev på samme læretid nei, en må ha timer i lære for begge fagbrev. All denne infoen kan opplæringskontoret gi deg, langt bedre enn vi her inne som ikke har alle detaljer Lykke til! Endret 25. september 2019 av Salvesen. Lenke til kommentar
Balake Skrevet 25. september 2019 Forfatter Del Skrevet 25. september 2019 Tusen takk! Skal ta kontakt med de ? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 Har du fått fagbrevet? Eller er det dette som du har fått beskjed om at du ikkje får ta fagprøva før om fire år? Tek du fagbrevet på vidaregåande eller som praksiskandidat? For ein praksiskandidat så er det slik at du får ta fagbrevet etter at du kan legge fram at du har 25% lengre relevant arbeidspraksis enn det som er vanleg opplæring. For elekrikar som vanlegvis består av 2 år teori pluss 2 år praksis, betyr det at ein praksiskandidat må ha 5 års erfaring for å ha 25% lengre erfaring enn det som er vanlig opplæring. Så dersom du er praksiskandidat som fram til no har hatt 1 års erfaring så stemmer det at du ikkje får fagbrevet før om fire år. For praksiskandidatar så er det eit krav om at du både har bestått eksamen og kan framlegge dokumentasjon på 5 års erfaring som elektrikar. Etter at du har bestått eksamen og fått dokumentert nok erfaring, så vil du få muligheit til å melde deg opp til fagprøva. Bestått fagprøve vil gi deg fagbrev som elektrikar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå