-Ne0n- Skrevet 23. oktober 2001 Del Skrevet 23. oktober 2001 Jeg kjøpte meg et nettverkskort, siden jeg får adsl nå. Satte inn kortet og installerte drivere etc. Når jeg etter på surfa på nettet (ISDN) merka jeg at maskina hang seg ca. hvert 20-30min. Jeg deaktiverte nettverkskortet, og d funka normalt igjen. Hvorfor hakker det slik? Burde jeg vente med å aktivere nettverkskortet til jeg får adsl installert i huset? Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 23. oktober 2001 Del Skrevet 23. oktober 2001 Quote: On 2001-10-23 23:17, -Ne0n- skrev:Jeg kjøpte meg et nettverkskort, siden jeg får adsl nå. Satte inn kortet og installerte drivere etc. Når jeg etter på surfa på nettet (ISDN) merka jeg at maskina hang seg ca. hvert 20-30min. Jeg deaktiverte nettverkskortet, og d funka normalt igjen. Hvorfor hakker det slik? Burde jeg vente med å aktivere nettverkskortet til jeg får adsl installert i huset? Nå vet ikke jeg hva du har av hardware, men det er kjent at HK med RAID kontroller kan IRQ problemer. IRQ problemer kan også oppstå om du har mange I/O kort i maksinen. Dårlige drivere kan også gi feil. Det er ikke alle kort og enheter som kan dele IRQ. Løsning: - se etter nyere drivere. - prøv en hannen PCI slot. - deaktiver di tingene du ikke trenger i BIOS f eks. COM 1-2, LTP og/eller onboard lyd om du har eksternt PCI lydkort. Lenke til kommentar
-Ne0n- Skrevet 23. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2001 Har hvilken pci slot jeg velger noe med IRQ settingen? F.eks. hvis jeg har nettverkskortet i pci slot 1, så bruker den irq 03. hvis jeg har nettverkskortet i pci slot 4, så bruker den irc 05. Har jeg riktig da, eller er jeg helt på bærtur? hehe :smile: Lenke til kommentar
Snabel Skrevet 24. oktober 2001 Del Skrevet 24. oktober 2001 Det du må sjekke er hivlke andre enheter som bruker samme IRQ. Hvis du har et soundblaster kort så bruker den "alltid" irq 5...hvis ikke nettverkskortet ditt liker å dele irq (IRQ Sharing) så vil det medføre problemer. Les også litt i brukermanualen til HK'et ditt for å se hvilke IRQ'er hk bruker..eks 14 og 15 er alltid idekontrolleren... IRQ prob er no' dritt da de av og til er "umulig" å løse..... Lenke til kommentar
Balderac Skrevet 25. oktober 2001 Del Skrevet 25. oktober 2001 Nettverkskort + ISDN kort i samme PC = USTABILT, uansett hvordan du vrenger og vrir på det. Det jeg har sett oppigjennom årene er at Windows ikke helt klarer å skille mellom et vanlig nettverkskort og et ISDN kort. Windows tror i noen sammenhenger at ISDN kortet ditt er et vanlig nettverkskort. Har f.eks. hatt episoder der jeg skal starte et LAN game, og maskina kobler seg på internett istedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå