Gå til innhold

Teslas folkemodell kan slå den 50 år gamle rekorden til folkevogna


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Kilde på batteripakke reglene dine såklart. Og hvorfor spør du meg om det? Ring VAG fek. De har svaret. Jeg driver ikke med slik tipping, det gir meg veldig lite. Men ser det gir deg mye. 

Følg med i diskusjonen som foregår i Tyskland sier jeg jo. Det å finne en fast kilde på hvordan reglene faktisk ender opp med å være når de ikke er fastsatt er for vanskelig. Det er uansett helt logisk å anta at dette vil tre i kraft - syns du ikke det? 

Er det ikke viktig for oss å sørge for at CO2 gassene forminskes på tvers av alle segmenter? Om vi kun fokuserer på CO2 utslipp ved forbruk, så er vi jo bare halvveis. Mens hvis vi tar for oss CO2 utslippene gjennom hele levetiden til produktet vi lager, så tvinger vi alle segmenter til å tenke nytt og gjøre noe med det. 

Der Tesla har valgt å slappe sammen ei batteripakke med noe kjølepasta smørje og lodde alt sammen til hverandre, så har altså de andre valgt å lage ei batteripakke som er enklere å bygge om til noe annet, eller å ta fra hverandre for resirkulering i ettertid. For meg er det logisk at de har valgt denne fremgangsmåten, fremfor Tesla sin - selv om de  har hatt muligheten til å gjøre det. Om de tapte litt effektivitet gjennom varmetapet til kontaktene fremfor loddingen, så får det være for ei lita stund. Det er jo kun gjeldende helt til alle blir tvunget til å gjøre det - særlig om de ønsker å selge sine produkter i EU. 

Noen kilde på denne hypotesen får du ikke, siden den kommer fra nyhetsbildet og diskusjoner som foregår i Tyskland. Vi alle har jo sett undersøkelsene til CO2 kostnadene til batteripakkene? Noen sier det er så mye som 8 års CO2 utslipp. Noe som jo stemmer greit om man må kjøre 100,000 km på bilen før man er "klima-nøytral". Med rundt 12,000 km i året. Hvis vi klarer å gjøre batteriproduksjonen mer CO2 vennlig, samt gruvene mer CO2 vennlig, så er det jo en win-win for oss alle. Er det så ulogisk å annta at vi får regler for batteriproduksjonen i fremtiden altså syns du? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Da er den saken opp og avgjort. VW beholder sin imponerende salgsrekord fra 50 år tilbake. I skrivende stund leder VW med over 1000 registreringer. Samtidig som det ikke blir en overraskelse om VW neste år slår sin egen rekord.

VW har solgt over 10 000 av sin e-Golf. En bil som kommer til kort på mye selger som hakka møkk. Noe som betyr at den må ha en del ting som appellerer til veldig mange. Tenk da når den og alle dens søsken på tvers av VAG blir tilgjengelig i et volum som fjerner alle ventelister. Langt over 16 000 rene elbiler solgte VAG i Norge i 2019. 2020 kommer til å bli et gullår for VAG og VW spesielt.

Det er og spennende å se på SUV segmentet med sitt smale utvalg. Der troner e-Tron på topp med langt over 5000 solgte. Nummer to Jaguar i-Pace har rett over 3000. En må bruke litt skohorn for å få Kona inn her, i så fall er Kona nummer to med 3500. Ikke værst for en bil som produsenten ikke har hatt lyst å selge.

2020 blir et veldig bra elbilår der slusene for første gang åpnes helt frie og vi kan forvente at ventelister er en saga blott.

Lenke til kommentar
JØI skrev (28 minutter siden):

Da er den saken opp og avgjort. VW beholder sin imponerende salgsrekord fra 50 år tilbake. I skrivende stund leder VW med over 1000 registreringer. Samtidig som det ikke blir en overraskelse om VW neste år slår sin egen rekord.

VW har solgt over 10 000 av sin e-Golf. En bil som kommer til kort på mye selger som hakka møkk. Noe som betyr at den må ha en del ting som appellerer til veldig mange. Tenk da når den og alle dens søsken på tvers av VAG blir tilgjengelig i et volum som fjerner alle ventelister. Langt over 16 000 rene elbiler solgte VAG i Norge i 2019. 2020 kommer til å bli et gullår for VAG og VW spesielt.

Det er og spennende å se på SUV segmentet med sitt smale utvalg. Der troner e-Tron på topp med langt over 5000 solgte. Nummer to Jaguar i-Pace har rett over 3000. En må bruke litt skohorn for å få Kona inn her, i så fall er Kona nummer to med 3500. Ikke værst for en bil som produsenten ikke har hatt lyst å selge.

2020 blir et veldig bra elbilår der slusene for første gang åpnes helt frie og vi kan forvente at ventelister er en saga blott.

 

Tja, ventelistene til ID3 er jo ikke akkurat imponerende. Så det blir spennende å se hvordan det faktisk blir. Jeg er ganske overrasket over at de ikke ble fylt opp på null komma niks egentlig. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

 

Tja, ventelistene til ID3 er jo ikke akkurat imponerende. Så det blir spennende å se hvordan det faktisk blir. Jeg er ganske overrasket over at de ikke ble fylt opp på null komma niks egentlig. 

Kundene hos eldre OEM bruker nok slike lister i mindre grad. Det er egentlig galskap å kjøpe en bil usett og utestet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Kundene hos eldre OEM bruker nok slike lister i mindre grad. Det er egentlig galskap å kjøpe en bil usett og utestet. 

Ja det blir spennende å se om det indikerer noe eller ikke, tiden vill vise. 

Men, jeg tror det blir en storselger! Men er bare overrasket over hvor lite forhåndsbestillinger det ble. Selv Volvo dro jo inn nærmere 10k bare i Norge på XC40 om jeg ikke husker rett. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er forhåndsbestillinger en bra ting, på noe som kommer om 2-3 år?

Det er svært lite forpliktende å forhåndsbestille noe, bare det siste året har jeg avbestilt 2-3 forhåndsbestilte biler pga lite behov.

Litt usikker på hva du refererer til, det er iallefall ikke ID3 som diskuteres da denne kunne forhåndsbestilles ganske tett opp til forventet levering. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (49 minutter siden):

Litt usikker på hva du refererer til, det er iallefall ikke ID3 som diskuteres da denne kunne forhåndsbestilles ganske tett opp til forventet levering. 

Jeg var nede og kikket på bilen på en av de arrengement greiene. Kundegruppen hos VW må være 55 år pluss eller noe slik for det var en overflod av eldre mennesker der, så får man vurdere hvor normalt denne kundegruppen liker å bruke en slik liste. 

Jeg trur en slik liste gir mer mening for et typisk "tech" produkt som Tesla er, mens for andre OEMs så vil vi se et større tall i salgstall etter at produktet kan prøvekjøres. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Jeg var nede og kikket på bilen på en av de arrengement greiene. Kundegruppen hos VW må være 55 år pluss eller noe slik for det var en overflod av eldre mennesker der, så får man vurdere hvor normalt denne kundegruppen liker å bruke en slik liste. 

Jeg trur en slik liste gir mer mening for et typisk "tech" produkt som Tesla er, mens for andre OEMs så vil vi se et større tall i salgstall etter at produktet kan prøvekjøres. 

Svaret får vi neste år. Personlig tror jeg ikke de selger mer enn model 3 i år. Gjerne ikke pga etterspørsel men pga hvor mange biler som leveres til Norge. Og ingen kjangs at de slår Mars tallene.

 

Men, det er bare mine antagelser og har egentlig ingenting å si. ID serien blir garantert populære her hjemme og ellers.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (54 minutter siden):

Svaret får vi neste år. Personlig tror jeg ikke de selger mer enn model 3 i år. Gjerne ikke pga etterspørsel men pga hvor mange biler som leveres til Norge. Og ingen kjangs at de slår Mars tallene.

 

Men, det er bare mine antagelser og har egentlig ingenting å si. ID serien blir garantert populære her hjemme og ellers.

Mars tallene er jo ikke viktig. Det blir mer spennende å se salgstall YoY fra dagen de starter å selge bilene sine.  Salgstallene til Tesla må jo vektes over et år for at det gir mening. Det å samle opp ei kø med folk som skal ha bilen før man leverer den til et "rekord-måned" er jo ikke særlig betydelig for noe forutenom at de har spart opp folk i en leveringskø. 

Fordelen med ID og Tyskland er jo at de produserer en type bil som er populær her i Europa. De trenger ikke sende bilene særlig langt for å klare å fylle opp behovet ut fra fabrikken - så jeg tipper dette blir stopperen. Noen rekord kommer når flere fabrikker er ombygget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leveringer på ID3 starter vel ikke før halvveis ut i året, og de skal sikkert selge de dyreste versjonene først også. Blir nok ingen rekordtall som du sier nei, men VAG har nok en del E50/E55 samt SB som skal ut, samt de siste produserte E-Golf blir nok sluttsolgt. E-Golf selges nå fra 260 tusen og det er såpass gunstig at man skulle egentlig handlet. I tillegg kommer VAGs oppgraderte trillingbiler til salgs med 36 kwh batteri og ca 260 km wltp rekkevidde, disse bør selge godt til ca 180 tusen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 minutter siden):

Mars tallene er jo ikke viktig. Det blir mer spennende å se salgstall YoY fra dagen de starter å selge bilene sine.  Salgstallene til Tesla må jo vektes over et år for at det gir mening. Det å samle opp ei kø med folk som skal ha bilen før man leverer den til et "rekord-måned" er jo ikke særlig betydelig for noe forutenom at de har spart opp folk i en leveringskø. 

Fordelen med ID og Tyskland er jo at de produserer en type bil som er populær her i Europa. De trenger ikke sende bilene særlig langt for å klare å fylle opp behovet ut fra fabrikken - så jeg tipper dette blir stopperen. Noen rekord kommer når flere fabrikker er ombygget. 

Ja sier ikke at det er viktig jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...