Gå til innhold

Teslas folkemodell kan slå den 50 år gamle rekorden til folkevogna


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

5 år gammel Ford, sliten turbo og rust i hele høyre hjulbuen bak. 

 

Tysk kvalitet haha. Kvalitet finner du i Korea i disse dager, Japan er en god nr2.

 

Tysk kvalitet, da lever du i forhistorien altså. Mercedes C klasse ligger vel 7 ganger så høyt som gjennomsnittet når det gjelder og kalle tilbake biler. Store feil med airbags og rattstamme.

 

BMW 3 og 4 serie er også på topp. 

 

Har også en Merc A serie her som er ganske ny. Der har automat kassa gått i nødmodus pga ødelagt sensorer. Og eneste fiks er ny girkasse til 30k. + jobb

 

Også går det 4-5 år så ryker sensorene igjen så er det enda en ny girkasse.. Smarte tyske løsninger.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

La meg gjette: De brukte 5 sekunder på å "lete" etter lekkasjen, drakk kaffe og klødde seg bak i 29 minutter og 55 sekunder og fakturerte 30 minutter for "undersøkelsen" til en timepris på over 2000 kr. I så fall er det neppe hverken første eller siste gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg kan ikke fatte hvorfor folk kjøper denne bilen. Jeg prøver ikke å provisere, men ser ingen grunn til å kjøpe Tesla i det hele tatt. Nå kommer alle de store bilprodusentene med elektriske biler. De har lang erfaring med å tilby gode biler med høy kvalitet. (Det siste varierer jo litt) De har infrastruktur på plass, de har kunnskap om bil, de har gode produkter, men allikevel velger folk å kjøpe biler fra en relativt ny produsent med lite kunnskap om bil. Dette ser man igjen på verkstedbesøk, kø for verkstedbesøk og manglende kvalitet. Grunnen til at folk kjøper Tesla er at folk ser på dette som status. Svært få kjøper dette av miljøhensyn eller kvalitet på produktet. "Menigheten" til Tesla kommer sikkert til å skrike opp om dette innlegget, men jeg står ved mitt. Og jeg, jeg kan skrive dette uten å måtte komme med dokumentasjon og statistikker så de kommer ikke heller. Se dere rundt folkens. Det holder.

 

Tja, etter 200.000km i min Tesla, må jeg si meg uenig. jeg har også solgt biler i noen år og har solgt tusenhvis av biler totalt. absolutt alle VW biler har det vært store reklamasjoner på., særlig da elektronikk feil og vannlekasjer, så det skuffer lit fra vw som faktisk er verdens største bilmerke målt i totalt solgte biler pr år( ca 11 millioner biler i året) mens Tesla ligger ann til og selge 1 million biler i året fra 2020. De er ny, har noe voksesmerter og barnesykdommer, men det er små kosmetiske ting i forhold til store etablerte merker. jeg har hatt over 30 biler i mitt liv, og er ikke i tvil. det er kun Elbil som gjelder videre. Fosilbil er helt over og ut om veldig kort tid. Bra og se at både VW og andre tar etter og kommer med bra elbiler nå, selv om de har langt igjen, før de kan matche en Tesla på ytelse og økonomi.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+9817234

1300 biler bak målet og 6 dager igjen å registrere på. VW kan fort beholde sin velfortjente rekord. Og med litt flaks slå sin egen rekord i 2020.

Man må også huske at i 1969 var vi 3,8 millioner innbyggere, nå er vi nesten 5,4 millioner. Leveransene til VW i 1969 er fremdeles historisk uten sidestykke. Færre folk og et fattigere folk. Ser ut som om VW fortsetter å være det de skal være, biler for folket.

Lenke til kommentar

Skal nok godt gjerast å slå den rekorden i 2020. Tesla har i nokre år hatt ein god posisjon i marknaden sidan det ikkje har vore så mange alternativ. I år og åra framover kjem det massevis av elbilar, og VW vil nok selje bra, men dei får fleire konkurrentar enn Tesla har hatt.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Ryktes jo om en Model 3 med 100kWh batteripakke nå. Kommer til å gi helt fantastisk rekkevidde i forhold til konkurrentene så tviler på at VW tar de igjen med det første.

Det er ingen som kommer til å ta igjen Tesla så lenge de drar strikken så langt som de gjør. Den dagen de stopper å tillate å lade til 4.2V for WLTP rekkevidde-testen, og dermed få 20% mer rekkevidde alene pga det, samt lodder batteripakkene sine sammen uten å tenke på "etter-livet" til batteriet slik de andre gjør, så er det ingen som vil klare å ta igjen "forspranget". 

Den dukker opp når Tesla blir tvunget til å gjøre dette på andre metoder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (17 timer siden):

Det er ingen som kommer til å ta igjen Tesla så lenge de drar strikken så langt som de gjør. Den dagen de stopper å tillate å lade til 4.2V for WLTP rekkevidde-testen, og dermed få 20% mer rekkevidde alene pga det, samt lodder batteripakkene sine sammen uten å tenke på "etter-livet" til batteriet slik de andre gjør, så er det ingen som vil klare å ta igjen "forspranget". 

Den dukker opp når Tesla blir tvunget til å gjøre dette på andre metoder. 

Alle står fritt til å gjøre det samme... 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Alle står fritt til å gjøre det samme... 

Risk vs reward. De andre har nok tettere bånd til hvordan regelverk og slikt blir ført opp og ender opp som. Batteripakker må bygges på en spesifikk måte for å gjøre det enklere å gjenbruke dem, samt resirkulere dem til slutt. Resultatet er at alle pakkene vi ser ellers hos de andre bilfabriktanene er bygget på en helt annen måte enn måten Tesla bygger sine pakker. 

Litt tap i kontakter vs loddede celler er å forvente, men heller det enn å starte på nytt når regelverket trer i kraft. 

De største har garantert kjøpt og åpnet en Tesla for å lære, på samme måte som de har gjort i alle år med biler på tvers av segmentet. De har hatt muligheten til å gjøre det samme, men de har valgt å la være for å bygge batteripakker på en mer vennligere måte. 

Den dagen man må ha et CO2 budsjett på tvers av hele levetiden til produktet, så vil Tesla måtte gjøre noe med sine batteripakker. Og det er grunnen til at de andre ikke har "stått fritt til å gjøre det samme". De har valgt en annen vei rett og slett fordi de forventer et regelverk som uansett hadde tvunget dem den veien før eller siden. Og godt er det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 minutter siden):

Risk vs reward. De andre har nok tettere bånd til hvordan regelverk og slikt blir ført opp og ender opp som. Batteripakker må bygges på en spesifikk måte for å gjøre det enklere å gjenbruke dem, samt resirkulere dem til slutt. Resultatet er at alle pakkene vi ser ellers hos de andre bilfabriktanene er bygget på en helt annen måte enn måten Tesla bygger sine pakker. 

Litt tap i kontakter vs loddede celler er å forvente, men heller det enn å starte på nytt når regelverket trer i kraft. 

De største har garantert kjøpt og åpnet en Tesla for å lære, på samme måte som de har gjort i alle år med biler på tvers av segmentet. De har hatt muligheten til å gjøre det samme, men de har valgt å la være for å bygge batteripakker på en mer vennligere måte. 

Den dagen man må ha et CO2 budsjett på tvers av hele levetiden til produktet, så vil Tesla måtte gjøre noe med sine batteripakker. Og det er grunnen til at de andre ikke har "stått fritt til å gjøre det samme". De har valgt en annen vei rett og slett fordi de forventer et regelverk som uansett hadde tvunget dem den veien før eller siden. Og godt er det. 

 

Kilde? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

 

Kilde? 

Hva skal du ha kilde på? Om vi kommer til å få et CO2 budsjett som omhandler levetiden til produktet, fremfor dagens system hvor vi kun måler CO2 gjennom forbruket? Jeg trur da du er klar over at det vil komme et skifte der etterhvert? Det må det jo. Det vil tvinge alle sektorer til å ønske å minske CO2 forurensningen, og ikke kun i bilene. 

Disse reglene er jo ikke fastsatt ennå, men det hjelper å følge diskusjonene og nyhetsbildet nede i Tyskland for å få ei pekepinne mot retningen vi går. 

I mellomtiden kan du spørre deg hvorfor alle de andre lager batteripakker på en annerledes måte, om Teslas måte er den beste? Det er kun logisk å annta at de forventer forandringer, og at man på sikt uansett må lage batteripakkene på den måten. For det å åpne ei Tesla batteripakke for å kopiere denne er jo ikke akkurat vanskelig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Hva skal du ha kilde på? Om vi kommer til å få et CO2 budsjett som omhandler levetiden til produktet, fremfor dagens system hvor vi kun måler CO2 gjennom forbruket? Jeg trur da du er klar over at det vil komme et skifte der etterhvert? Det må det jo. Det vil tvinge alle sektorer til å ønske å minske CO2 forurensningen, og ikke kun i bilene. 

Disse reglene er jo ikke fastsatt ennå, men det hjelper å følge diskusjonene og nyhetsbildet nede i Tyskland for å få ei pekepinne mot retningen vi går. 

I mellomtiden kan du spørre deg hvorfor alle de andre lager batteripakker på en annerledes måte, om Teslas måte er den beste? Det er kun logisk å annta at de forventer forandringer, og at man på sikt uansett må lage batteripakkene på den måten. For det å åpne ei Tesla batteripakke for å kopiere denne er jo ikke akkurat vanskelig. 

Kilde på batteripakke reglene dine såklart. Og hvorfor spør du meg om det? Ring VAG fek. De har svaret. Jeg driver ikke med slik tipping, det gir meg veldig lite. Men ser det gir deg mye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...