Gå til innhold

Teslas folkemodell kan slå den 50 år gamle rekorden til folkevogna


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke fatte hvorfor folk kjøper denne bilen. Jeg prøver ikke å provisere, men ser ingen grunn til å kjøpe Tesla i det hele tatt. Nå kommer alle de store bilprodusentene med elektriske biler. De har lang erfaring med å tilby gode biler med høy kvalitet. (Det siste varierer jo litt) De har infrastruktur på plass, de har kunnskap om bil, de har gode produkter, men allikevel velger folk å kjøpe biler fra en relativt ny produsent med lite kunnskap om bil. Dette ser man igjen på verkstedbesøk, kø for verkstedbesøk og manglende kvalitet. Grunnen til at folk kjøper Tesla er at folk ser på dette som status. Svært få kjøper dette av miljøhensyn eller kvalitet på produktet. "Menigheten" til Tesla kommer sikkert til å skrike opp om dette innlegget, men jeg står ved mitt. Og jeg, jeg kan skrive dette uten å måtte komme med dokumentasjon og statistikker så de kommer ikke heller. Se dere rundt folkens. Det holder.

Tesla er best på totalpakken; ytelse, effektivitet, ladenettverk og brukeropplevelse. Derfor selger de så mye. Ja, det finnes biler som er mer effektive (Ioniq) men de er dårlige på ytelse. De som er gode på ytelse har dårlig effektivitet, og ingen har ladenettverk som Tesla. I tillegg har de kastet overbord det meste av gammelt fossil tankegods, som f.eks at biler må ha en knapp for å starte eller stoppe de. I min TMX setter jeg meg bare inn og tråkker på bremsen. Bilen starter opp og døra går igjen automatisk. Ingen diger kladeis av en girspak som tar opp masse plass i midtkonsollen, giring skjer med en slank spak på høyre side av rattet. Når jeg er fremme er det bare å sette den i park og gå fra bilen, så stopper den selv og låser deg. Ingenting å trykke på. 

 

Teslas app er også den overlegent beste av alle elbilmerkene, og de har et interface for strømming av kjøredata som gjør at man kan få ut en masse statistikk fra eksterne leverandører som f.eks TeslaFI. Glimrende løsning. Integrert Spotify er også helt topp. 

 

På toppen av det hele så slipper man å sette av tid for å dra i butikken og snakke med en selger, alt kan gjøres online. Ikke trenger man å prute heller, de selger etter prinsippet "samme lave priser til alle". 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Sterke tall, men tar man med variabelen befolkning og kjøpekraft i tillegg, så står folkevognen med en ganske klar ledelse. Jeg tviler på at vi noen gang vil klare å slå rekorden til den bilen. Heldigvis, vil jeg påstå. Det er mer interessant med flere tilbydere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke trenger man å prute heller, de selger etter prinsippet "samme lave priser til alle".

*samme HØYE pris til alle. Det at man ikke kan prute er på ingen som helst måte en garanti for at bilprisene holdes nede. Det er bare positivt for de som aksepterer alt en selger sier. For alle oss andre er dette utelukkende negativt.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elektrisk er fremtiden, Tesla er pioner på dette feltet og produserer bare elbiler som er mye bedre både på software, effektivitet og batteri-teknologi. De har nå bygget en bil til 450k som knuser selv de dyreste forbrenningsbilene i dragrace, scorer høyest på sikkerhet, kan snart kjøre deg til jobben helt av seg selv og ikke minst

er den veldigg lekker. Deilig å se at monopolet endelig har åpnet øynene for fremtiden og bygger om alle sine fabrikker og plattformer for å prøve å etterligne dette.

 

Den tradisjonelle bilindustri er ikke monopol. med flere titalls merker kan det ikke bli det. Tesla var vist på testbanen her for en tid tilbake uten at det var noe suksess... Batteriteknologi er de ikke enerådende på. Det er mange biler som scorer like bra som Tesla på sikkerhet. Tesla biler som vi kjenner i dag kommer ikke til å bli sertifisert som selvkjørende. De ligger på nivå 2 i dag. Flere bilprodusenter har autonome biler på tilsvarende nivå som Tesla. Heldigvis etterligner ikke alle Tesla fullt ut, men videreutvikler. Når det gjelder bilen eller, for det er mer enn motor og batteri, så er bilindustrien foran. Kos deg med Tesla, så skal jeg kjøpe ordentlig bil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tesla er best på totalpakken; ytelse, effektivitet, ladenettverk og brukeropplevelse. Derfor selger de så mye. Ja, det finnes biler som er mer effektive (Ioniq) men de er dårlige på ytelse. De som er gode på ytelse har dårlig effektivitet, og ingen har ladenettverk som Tesla. I tillegg har de kastet overbord det meste av gammelt fossil tankegods, som f.eks at biler må ha en knapp for å starte eller stoppe de. I min TMX setter jeg meg bare inn og tråkker på bremsen. Bilen starter opp og døra går igjen automatisk. Ingen diger kladeis av en girspak som tar opp masse plass i midtkonsollen, giring skjer med en slank spak på høyre side av rattet. Når jeg er fremme er det bare å sette den i park og gå fra bilen, så stopper den selv og låser deg. Ingenting å trykke på. 

 

Teslas app er også den overlegent beste av alle elbilmerkene, og de har et interface for strømming av kjøredata som gjør at man kan få ut en masse statistikk fra eksterne leverandører som f.eks TeslaFI. Glimrende løsning. Integrert Spotify er også helt topp. 

 

På toppen av det hele så slipper man å sette av tid for å dra i butikken og snakke med en selger, alt kan gjøres online. Ikke trenger man å prute heller, de selger etter prinsippet "samme lave priser til alle". 

 

Keyless og har flere. Ikke noe nytt her. Ytelse og effektivitet kommer med den nye europeiske generasjonen el biler. Girspak på rattet, ja det er vel ikke noe nytt. Rett bortsett fra noe gimmick som automatisk lukking av dør er det intet nytt. Slike fasiliteter er imponatorer som bare er gjenstand for trøbbel. Morsomt at du nevner app'en. de hundretall brukere som ar utelåst fra bilen sin om dag bekrefter trøbbel med imponatorer og hva det kan føre til. Ellers er jeg ikke fornøyd med at Tesla skal overvåke meg i en app.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Keyless og har flere. Ikke noe nytt her. Ytelse og effektivitet kommer med den nye europeiske generasjonen el biler. Girspak på rattet, ja det er vel ikke noe nytt. Rett bortsett fra noe gimmick som automatisk lukking av dør er det intet nytt. Slike fasiliteter er imponatorer som bare er gjenstand for trøbbel. Morsomt at du nevner app'en. de hundretall brukere som ar utelåst fra bilen sin om dag bekrefter trøbbel med imponatorer og hva det kan føre til. Ellers er jeg ikke fornøyd med at Tesla skal overvåke meg i en app.

Jeg har ikke sett spesielt gode Cd-verdier på noen av de nye europeiske bilene. Tvert imot ser de ut til å ha noenlunde rett bakende alle sammen, noe som borger for høy luftmotstand. Skal luftmotstanden ned må formen ligne mer på f.eks en Prius, som både tesla Model X og Hyundia Ioniq gjør. Audi e-tron er et godt eksempel, Cd-verdi helt oppe på 0,28 mens Model X ligger på 0,24. 

 

Ellers har jeg ikke hørt noe om brukere som har blitt utelåst fra bilen. Man er på ingen måte avhengig av appen for å åpne bilen. 

 

Ang. keyless, startknapp, elektriske dører og slikt er det ikke enkeltelementene som er imponerende, men hvordan Tesla har sydd det hele sammen for å gi en sømløs opplevelse. Du kan gå bort til bilen, døra åpner seg av seg selv (gjelder bare Model X), seter og speil stiller seg automatisk inn til din profil, så er det bare å sette seg inn, trykke på bremsen og velge gir. Enklere blir det ikke. Siste sang man spilte på Spotify starter automatisk. Ikke noe styr med mobil som må kobles til bil og starte Spotify der, eller kabler som må kobles til for Android Auto/Apple Carplay. 

 

Når man har gjort det en stund virker alle andre biler plutselig fryktelig gammeldagse. Vi har en Leaf også for eksempel. Må trykke på knapp på håndtak for å låse opp. Startknapp for å starte bilen, da spiller den en "jingle" mens man venter noen sekunder på at alt våkner til liv. Til slutt kan man velge gir og kjøre. Når man skal ut av bilen må man huske på å trykke på startknappen for å slå den av, ellers får man ikke låst den (som man må gjøre manuelt) når man har gått ut. Har glemt det noen ganger for å si det slik. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fatte hvorfor folk kjøper denne bilen. Jeg prøver ikke å provisere, men ser ingen grunn til å kjøpe Tesla i det hele tatt. Nå kommer alle de store bilprodusentene med elektriske biler. De har lang erfaring med å tilby gode biler med høy kvalitet. (Det siste varierer jo litt) De har infrastruktur på plass, de har kunnskap om bil, de har gode produkter, men allikevel velger folk å kjøpe biler fra en relativt ny produsent med lite kunnskap om bil. Dette ser man igjen på verkstedbesøk, kø for verkstedbesøk og manglende kvalitet. Grunnen til at folk kjøper Tesla er at folk ser på dette som status. Svært få kjøper dette av miljøhensyn eller kvalitet på produktet. "Menigheten" til Tesla kommer sikkert til å skrike opp om dette innlegget, men jeg står ved mitt. Og jeg, jeg kan skrive dette uten å måtte komme med dokumentasjon og statistikker så de kommer ikke heller. Se dere rundt folkens. Det holder.

 

"De har infrastruktur på plass" ja forhandler/verksted infrastrukturer, har di "andre" men Tesla har sitt eget lade nettverk. Det er hovedgrunnen til at jeg prøvde å gå over til elbil i 2013. Og det er en av grunnene til at jeg fortsatt kjører Tesla.

Btw miljøet driter i om bilen er kjøpt av hensyn til miljøet eller akselerasjon.

Tesla har uslåelige kombinasjonen av sikkerhet og effekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett spesielt gode Cd-verdier på noen av de nye europeiske bilene. Tvert imot ser de ut til å ha noenlunde rett bakende alle sammen, noe som borger for høy luftmotstand. Skal luftmotstanden ned må formen ligne mer på f.eks en Prius, som både tesla Model X og Hyundia Ioniq gjør. Audi e-tron er et godt eksempel, Cd-verdi helt oppe på 0,28 mens Model X ligger på 0,24. 

 

Ellers har jeg ikke hørt noe om brukere som har blitt utelåst fra bilen. Man er på ingen måte avhengig av appen for å åpne bilen. 

 

Ang. keyless, startknapp, elektriske dører og slikt er det ikke enkeltelementene som er imponerende, men hvordan Tesla har sydd det hele sammen for å gi en sømløs opplevelse. Du kan gå bort til bilen, døra åpner seg av seg selv (gjelder bare Model X), seter og speil stiller seg automatisk inn til din profil, så er det bare å sette seg inn, trykke på bremsen og velge gir. Enklere blir det ikke. Siste sang man spilte på Spotify starter automatisk. Ikke noe styr med mobil som må kobles til bil og starte Spotify der, eller kabler som må kobles til for Android Auto/Apple Carplay. 

 

Når man har gjort det en stund virker alle andre biler plutselig fryktelig gammeldagse. Vi har en Leaf også for eksempel. Må trykke på knapp på håndtak for å låse opp. Startknapp for å starte bilen, da spiller den en "jingle" mens man venter noen sekunder på at alt våkner til liv. Til slutt kan man velge gir og kjøre. Når man skal ut av bilen må man huske på å trykke på startknappen for å slå den av, ellers får man ikke låst den (som man må gjøre manuelt) når man har gått ut. Har glemt det noen ganger for å si det slik. 

 

Det var du som trakk frem app automatisk åpning og start. De som da ikke gadd å ta med seg nøkkelkort ble utestengt. Det var det jeg kommenterte. https://www.tek.no/artikler/model-3-eiere-ble-utelast-mens-appen-var-nede-br/473048

Vingedører som åpnes automatisk når du nærmer deg er gimmick og har liten praktisk betydning. (imponator) Hvis du glemmer å stoppe motor og låse er det vel på tide å ta med seg hodet når du skal ut å kjøre. Lurer på hva du glemmer ellers. At Spotify starter automatisk der du sluttet imponerer meg lite. Det gjør den i min bil også. Jeg lager ikke noe nummer ut av det og kunne gjerne trykke på start. Hadde sikkert husket det, men så husker jeg å låse bilen min også. Cd'en er god på Tesla ja, men jeg vil ikke gå på kompromiss med plass i bagasjerom. Viktig når du trenger bagasje og hund. Må legge til at Tesla er ikke den eneste bilen med lav Cd. For eksempel har MB CLA 180 0,22 BMW 320 0,23 A4 0,24.

Endret av VW6IJBLU
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fatte hvorfor folk kjøper denne bilen. Jeg prøver ikke å provisere, men ser ingen grunn til å kjøpe Tesla i det hele tatt. Nå kommer alle de store bilprodusentene med elektriske biler. De har lang erfaring med å tilby gode biler med høy kvalitet. (Det siste varierer jo litt) De har infrastruktur på plass, de har kunnskap om bil, de har gode produkter, men allikevel velger folk å kjøpe biler fra en relativt ny produsent med lite kunnskap om bil. Dette ser man igjen på verkstedbesøk, kø for verkstedbesøk og manglende kvalitet. Grunnen til at folk kjøper Tesla er at folk ser på dette som status. Svært få kjøper dette av miljøhensyn eller kvalitet på produktet. "Menigheten" til Tesla kommer sikkert til å skrike opp om dette innlegget, men jeg står ved mitt. Og jeg, jeg kan skrive dette uten å måtte komme med dokumentasjon og statistikker så de kommer ikke heller. Se dere rundt folkens. Det holder.

 

Hmm, jeg kjører ikke Tesla selv, men jeg følger litt med på hva som er på markedet...kan ikke se at andre foreløpig er i nærheten av det Tesla kan tilby....

Først pris: en bakhjulsdrevet Tesla model 3 starter på 360 000 kr. Hvorfor tenker du dette da er et status kjøretøy til denne lave prisen?

Uansett, når det gjelder kjørelengde og ladetid på langtur, er ingen i nærheten av Tesla. Model tre har lengst kjørelengde og har kortest ladetid.

Har heller ikke hørt at model 3 har mer feil enn andre konkurrenter?

Jeg sitter litt på gjerdet og tenker på elektrisk bilkjøp. Men trenger hengerfeste til en ikke altfor dyr bil. Så langt er den enste som tilbys til under 500 000 kr Tesla model 3. Neste år kommer model Y som kan trekke enda mer til kun 10% høyere pris enn model 3.

En annen viktig faktor er oppdateringer av programvaren. Tesla sender oppdateringer akkurat som på en mobil, hvilket er noe helt annet enn andre konkurrenter kan tilby.

Så du skjønner det er flere grunner til p velge Tesla, enn status. Kanskje den rett og slett har det peneste designet og beste batteriet og mest oppdatert programvare hele tiden, og best utbygd ladenettverk med høyest ladeffekt.......?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

De som da ikke gadd å ta med seg nøkkelkort ble utestengt.

Det ble vi ikke, så lenge man ikke har logget ut når serveren var nede virket fortsatt mobilnøkkel. Mobilnøkkel virker uavhengig av at man har internett tilgang i bilen og mobilen, da all autentisering foregår over bluetooth. Ellers hadde jo ikke mobilnøkkel fungert i garasjeanlegg uten dekning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Å gjenta sensasjonspregede artikler og ta det som at "alle var utestengt", "alle biler mangler lakk", "alle biler kræsjer med AP aktivert", "havarerer på norburgring" etc er bare tegn på uvitenhet og at man er redd "det nye" - som strengt tatt ikke er så veldig nytt og utilgjengelig lenger.

 

Prøv bilene selv, og baser utsagnene på egne erfaringer istedet for å ta alt skremselspropagandaen som spres på nett for god fisk. Det er 50k+ Tesla bare i dette landet, og model 3 er norges mest solgte bil (snart gjennom tidene, på ett år).

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fatte hvorfor folk kjøper denne bilen. Jeg prøver ikke å provisere, men ser ingen grunn til å kjøpe Tesla i det hele tatt. Nå kommer alle de store bilprodusentene med elektriske biler. De har lang erfaring med å tilby gode biler med høy kvalitet. (Det siste varierer jo litt) De har infrastruktur på plass, de har kunnskap om bil, de har gode produkter, men allikevel velger folk å kjøpe biler fra en relativt ny produsent med lite kunnskap om bil. Dette ser man igjen på verkstedbesøk, kø for verkstedbesøk og manglende kvalitet. Grunnen til at folk kjøper Tesla er at folk ser på dette som status. Svært få kjøper dette av miljøhensyn eller kvalitet på produktet. "Menigheten" til Tesla kommer sikkert til å skrike opp om dette innlegget, men jeg står ved mitt. Og jeg, jeg kan skrive dette uten å måtte komme med dokumentasjon og statistikker så de kommer ikke heller. Se dere rundt folkens. Det holder.

 

1.Dette er Norge. Hvor folk har forholdsmessig god råd, og relativt lave invwstering ambisjoner. Det er ett godt utgangspunkt til å ta seg råd til å kjøpe dyrere biler.

 

2.Overekpsoneeing og flokkmentalitet gir en form for trygghet, som gjør det lettere å rettferdiggjøre pengeforbruket. Flere søker også annerkjennelse og tilhørighet.

 

3.Ingen andre biler har mulighet for å bruke alle ladestasjoner, og har såpass rekkevidde. Ladekøangst og rekkeviddeangst er faktum, men lavest hos Model 3 på grunn av dette. Og ingen andre biler er billigere med tanke på 0-100km/t akselerasjon.

 

4.Folk flest er ikke kvalitet opptatt/erfaren rundt biler/generelt, "nytt er alltid best". Den lavere kvaliteten som Tesla leverer skremmer altså ikke folk flest.

 

Alle punktene her mater hverandre, som er en god oppskrift på å nå den gjennomsnittlige mellomklasse nordmann.

 

Tallene ser kanskje ikke helt så tydelige ut internasjonalt, men i Norge er det heller simpelt å se hvorfor folk kjøper en Tesla.

Lenke til kommentar

Det ble vi ikke, så lenge man ikke har logget ut når serveren var nede virket fortsatt mobilnøkkel. Mobilnøkkel virker uavhengig av at man har internett tilgang i bilen og mobilen, da all autentisering foregår over bluetooth. Ellers hadde jo ikke mobilnøkkel fungert i garasjeanlegg uten dekning.

 

Hvis du leser hele tilsvaret mitt så er det greit at du kommenterer, ellers blir det bare dumt. Ikke plukke ut en liten del av det. Les på nytt så kan vi diskutere

Lenke til kommentar

1.Dette er Norge. Hvor folk har forholdsmessig god råd, og relativt lave invwstering ambisjoner. Det er ett godt utgangspunkt til å ta seg råd til å kjøpe dyrere biler.

 

2.Overekpsoneeing og flokkmentalitet gir en form for trygghet, som gjør det lettere å rettferdiggjøre pengeforbruket. Flere søker også annerkjennelse og tilhørighet.

 

3.Ingen andre biler har mulighet for å bruke alle ladestasjoner, og har såpass rekkevidde. Ladekøangst og rekkeviddeangst er faktum, men lavest hos Model 3 på grunn av dette. Og ingen andre biler er billigere med tanke på 0-100km/t akselerasjon.

 

4.Folk flest er ikke kvalitet opptatt/erfaren rundt biler/generelt, "nytt er alltid best". Den lavere kvaliteten som Tesla leverer skremmer altså ikke folk flest.

 

Alle punktene her mater hverandre, som er en god oppskrift på å nå den gjennomsnittlige mellomklasse nordmann.

 

Tallene ser kanskje ikke helt så tydelige ut internasjonalt, men i Norge er det heller simpelt å se hvorfor folk kjøper en Tesla.

 

Og siste punkt, det gir status å ha en Tesla. Det er ikke like kult å kjøre en Leaf.

Lenke til kommentar

Den tradisjonelle bilindustri er ikke monopol. med flere titalls merker kan det ikke bli det. [...]

Nei, monopol er det ikke. Vi har jo over 60 ulike bilmerker å velge blant! Det som er viktig å få med, er at disse merkene styres gjennom kun fjorten konsern. Konserner som deler markedet mellom seg, og kniver bittelitt seg i mellom -- men som i det store og hele er veldig godt fornøyd med tingenes tilstand. Et slags duopol med andre ord.

 

Akkurat som vi i telebransjen sliter med Telia og Telenor. De splitter markedet 50/50 mellom seg, og driter i fornyelse, prisreduksjoner eller lignende.

 

Eller dagligvaren, som styres av to mat-produsenter, hvis varer selges oss gjennom kun tre butikkjeder. Det gir ikke reell konkurranse, hvilket gir dyrere og dårligere tilbud til oss forbrukere. Ståa er ikke så mye bedre blant bensinstasjonene heller, forresten. Og sikkert mange andre bransjer som sliter med det samme problemet.

 

Bilprodusentene har ikke ivret for å fornye seg. For å tenke nytt, eller for å kjøre tøffe og harde pris-kampanjer. Vi trengte Tesla for å gi bransjen et realt spark bak. Og de må gjerne fortsette å sparke, spør du meg! ?

 

Og siste punkt, det gir status å ha en Tesla. Det er ikke like kult å kjøre en Leaf.

Tja, deg om det. Når jeg ser en Model 3 (hvilket jeg ser temmelig ofte), så tenker jeg ikke status. Jeg tenker ikke noe bedre om Tesla-sjåfører enn andre. Ikke dårligere, heller - for den saks skyld.

 

Og hva er galt med å kjøre Leaf, om jeg tør spørre?! Nei, bilen er da vitterlig ikke noe smykke, men den tar deg fra A til B. (Høres kanskje rart ut, men for noen er en bil et transportmiddel. Og kun det. Ikke noe mer.)

post-70441-90210_thumb.jpeg

Endret av qualbeen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det var du som trakk frem app automatisk åpning og start. De som da ikke gadd å ta med seg nøkkelkort ble utestengt. Det var det jeg kommenterte. https://www.tek.no/artikler/model-3-eiere-ble-utelast-mens-appen-var-nede-br/473048

Vingedører som åpnes automatisk når du nærmer deg er gimmick og har liten praktisk betydning. (imponator) Hvis du glemmer å stoppe motor og låse er det vel på tide å ta med seg hodet når du skal ut å kjøre. Lurer på hva du glemmer ellers. At Spotify starter automatisk der du sluttet imponerer meg lite. Det gjør den i min bil også. Jeg lager ikke noe nummer ut av det og kunne gjerne trykke på start. Hadde sikkert husket det, men så husker jeg å låse bilen min også. Cd'en er god på Tesla ja, men jeg vil ikke gå på kompromiss med plass i bagasjerom. Viktig når du trenger bagasje og hund. Må legge til at Tesla er ikke den eneste bilen med lav Cd. For eksempel har MB CLA 180 0,22 BMW 320 0,23 A4 0,24.

Tror du trenger å prøve en tesla før du klager mere på dette.

Er vel snakk om førerdøren som åpner seg, ikke vingedøren. Den lukker seg og når man trykker på bremsepedalen. Det er litt gimmick men kan ofte være kjekt.

 

Men det er utrolig praktisk at bilen hele tiden er åpen når du skal bruke den, og at man bare slenger den i gir og kjører. Når man er fremme trykker man på park på girspaken hopper ut og bilen låses automatisk i det man rusler avgårde.

 

Blir man vandt med dette er alt annet utrolig tungvindt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...