Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan noen forklare hvorfor det er så vanskelig å få fiber?


Anbefalte innlegg

Jeg bor i ett bygg med 7 leiligheter og en bedrift. Når jeg flyttet inn hadde jeg ikke internet, men jeg kontaktet bare telenor og de sendte noen som la inn en kabel og installerte en liten box, så jeg fikk internet. Nå kan jeg velge leverandør og abandonment som jeg vil.

 

I år oppdaget jeg at andre bygg på den samme gaten allerede har fiber, så jeg spurte utleier om han kunne ordne noe. Etter noen måner med venting kontaktet jeg ham nettopp igjen. Han snakker om at det ble for dyrt og tregt med "bedrift" (vet ikke helt hva han mener med det) og han lurer på hvor mange som er interessert. Det jeg lurer på er, hvorfor det har noe å si? Jeg fikk "vanlig internet" før uten at noen andre trengte å være interessert. Nå høres det egentlig ut som om utleieren er den som må velge og kjøpe ett abonnement for alle i bygget. Hvorfor kan jeg ikke velge abonnement og leverandør selv? Eller har jeg bare misforstått det den delen?

 

Kan noen forklare hvorfor det er annerledes nå enn når jeg først fikk internet tilgang? 

 

Jeg tror det er en fiber kum RETT utenfor bygget. Synes det er veldig rart at det skal være så vanskelig å legge en ledning inn til meg.

 

 

Det verste er at telenor har satt opp prisene noe veldig i det siste. Nå betaler jeg 600.- for ca 8 Mbps ned og 0.58 Mbps opp. (Kommer til å lete etter en annen leverandør vist det ikke blir fiber)

Endret av TheOats
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det lå sikkert kabel for DSL eller coax inn i bygget fra før, og da er det enkelt å koble opp i din leilighet.

For fiber må det nok graves inn kabel, samt. settes opp sentral/fordelingspunkt i et teknisk rom. Ved fiber må man evt. erstatte coax-kabler i vegg til hver leilighet osv.

 

Derfor koster det penger å få lagt inn fiber.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva han mener med det. Muligens tenker han at man må benytte bedriftsabonnement, men hvis det kun er de private leilighetene som skal benytte løsningen trenger man ikke det slik jeg ser det. Dersom dere har et sameie organisert som bedrift, eller at leilighetene er eid av en utleiebedrift e.l. kan det stille seg annerledes.

 

 

Slik vi har det i borettslaget nå, så fikk vi gratis innlegging av fiber fra GET, men vi har 300 leiligheter, så litt annet størrelsesforhold. Deretter følger det med en standard internett og TV-pakke, men hver boenhet står fritt til å oppgradere til høyere hastigheter.

Lenke til kommentar

Men kan du selv velge andre leverandører?

 

Det jeg ikke forstår er at foreldrene mine har fått fiber selv om de bor en 20 minutters kjøretur fra sentrum. Det er ganske langt mellom hvert hus der de bor (utenom de 5 nærmeste naboene). Jeg bor 400 meter fra sentrum. Det er mange hus rundt her og ett større bygg med leiligheter rett ved siden av mitt bygg. Det er en Pizzabakeren og en Kiwi nesten rett utenfor døren. Å jeg kan av en eller annen grunn ikke få fiber, selv om andre bygg på den samme gaten har fiber allerede og det er en "fiber kum" rett utenfor døren!

 

Det er selvfølgelig noe jeg ikke har forstått her enda, men hvorfor er det så vanskelig for meg å få fiber? 

Jeg er bare veldig oppgitt og lei av dette tullet. Jeg liker å ta bilder og bruker RAW format og jeg laster opp backup av bildene mine til skyen, for sikkerhet. Men noen ganger når jeg har tatt mange bilder tar det gjerne en måned å laste opp alle sammen. Å i mellomtiden tar jeg flere bilder som også skal lastes opp. Så er det veldig irriterende å ikke ha fiber! Hadde jeg ikke drevet med foto så hadde jeg antagelig ikke brydd meg om fiber.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det var jeg ikke klar over.  Hva med dette med at "det blir for dyrt med bedrift"? Hva mener han med det? (Jeg har svart på meldingen jeg fikk, men ikke fått svar enda)

 

Kommer utleier til å velge abonnement?

En bedrift må betale andre priser enn private folk.

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig noe jeg ikke har forstått her enda, men hvorfor er det så vanskelig for meg å få fiber? 

 

Jeg er bare veldig oppgitt og lei av dette tullet.

Vertfall min erfaringer er kommunene vanskelig å tilpasse fibermarkedet for konkuranse.

Nkom vil ikke pålegge telenor\altibox å leie ut fiberen.

Kommunene vil ikke tillate flere fibere i forskjellig retninger dermed blir det langt vanskeligere å tilpasse seg markedet.

Så kommer nok dårlig planlegging i bildet, er typtisk fiberlevrandørene ikke bryr seg om de får en kunde ekstra.

 

Forstår din frustasjon kunne selv ønsket det var enklere å finne løsning med mobilt bredbånd eller 5g men virker ut som det er stund unna. Problemet jeg merker nå skal telenor fjerne coax uten å tilby erstattning ender man opp med uten bredbånd istedenfor, Så er jo kundene som taper på telenor legger ned kobberen så må man over på fiber eller 4g\5g.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men hvorfor ikke ha felles regler på det? For hvis telenor er eneste som blir pålagt å leie fiberen har de grunn å nekte med tanke på likestilling siden de er større en andre? Så hvis nkom hadde pålagt alle ville det blitt slik.

 

For man trenger ikke å være særlig ekspert å vite at det funger dårlig i praksis, prisene blir samme og produktutvalget er bare merke på levrandøren som er forskjellen. Så da kan man like godt velge telenor siden de har bredbånd garanti.

 

Så er vel annen sak når levandørene setter dato for fiber viser deg seg det kun blir utsatt.

Så man kan ikke ta telenor\altibox for god fisk når de tror de vil tilby deg fiber.

 

Telenor Kapaks
Brukernavn: skapaksprovider
Passord: prov

 

Lurer på hva som vil skje med dette etter kobbernedleggelsen.

Håper man får ligdene for fiber men er jo lov å håpe.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men kan du selv velge andre leverandører?

 

Det jeg ikke forstår er at foreldrene mine har fått fiber selv om de bor en 20 minutters kjøretur fra sentrum. Det er ganske langt mellom hvert hus der de bor (utenom de 5 nærmeste naboene). Jeg bor 400 meter fra sentrum. Det er mange hus rundt her og ett større bygg med leiligheter rett ved siden av mitt bygg. Det er en Pizzabakeren og en Kiwi nesten rett utenfor døren. Å jeg kan av en eller annen grunn ikke få fiber, selv om andre bygg på den samme gaten har fiber allerede og det er en "fiber kum" rett utenfor døren!

 

Det er selvfølgelig noe jeg ikke har forstått her enda, men hvorfor er det så vanskelig for meg å få fiber? 

 

Jeg er bare veldig oppgitt og lei av dette tullet. Jeg liker å ta bilder og bruker RAW format og jeg laster opp backup av bildene mine til skyen, for sikkerhet. Men noen ganger når jeg har tatt mange bilder tar det gjerne en måned å laste opp alle sammen. Å i mellomtiden tar jeg flere bilder som også skal lastes opp. Så er det veldig irriterende å ikke ha fiber! Hadde jeg ikke drevet med foto så hadde jeg antagelig ikke brydd meg om fiber.

 

Jeg kan ikke velge fritt, nei. Per nå er det 2 leverandører jeg kan velge mellom i borettslaget. Enten dagens leverandør, eller så kan jeg velge en tidligere ISP som har latt sitt utstyr bli stående i borettslaget (håper nok på å bli standardleverandør igjen). 

 

Jeg kunne ikke fått noe fra noen annen leverandør, da disse ikke har linjer inn i borettslaget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

I år oppdaget jeg at andre bygg på den samme gaten allerede har fiber, så jeg spurte utleier om han kunne ordne noe. Etter noen måner med venting kontaktet jeg ham nettopp igjen. Han snakker om at det ble for dyrt og tregt med "bedrift" (vet ikke helt hva han mener med det) og han lurer på hvor mange som er interessert.

Det jeg lurer på er, hvorfor det har noe å si? Jeg fikk "vanlig internet" før uten at noen andre trengte å være interessert.

Telefonkabel til telenor var antagelig på plass til hver leilighet allerede.

(Med 600,- for 8/0.5 høres det bedre ut å bruke 4G...)

 

Dersom det er en (1) eier av alle leiligheter er det denne som må betale for kabelmontering i huset. Det er altså utleier som vil eie kabelen. Siden det er en eier vil ikke privat abbo selskapene (Telenor, GET, Altibox etc) se huset som mer enn en kunde (med hensyn til å montere kabel).

 

Det kan hende fiberen som ligger i gata tilhører et selskap som kun selger bedriftsabbo. Slike som f.eks. powertech. Et bedrifts fiberabbo. koster gjerne 5000-10.000 pr. mnd. De garanterer gjerne oppetid og kapasitet, noe som ikke gjøres på private abbo.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg kunne ikke fått noe fra noen annen leverandør, da disse ikke har linjer inn i borettslaget.

Sorry vist jeg er veldig treg med å forstå, men hvorfor er dette annerledes enn med copper?  

 

Det kan hende fiberen som ligger i gata tilhører et selskap som kun selger bedriftsabbo. Slike som f.eks. powertech.

De andre byggene er ikke bedrifter selv da. De har leiligheter. Tror du fortsatt det er mulig at de kun selger bedrift abonnement basert på det? Ville det ikke være rart om de bare har bedrift abonnement vist det er nesten bare boliger og leiligheter rundt her?

Lenke til kommentar

Kobber er allerede utbygd, og det er mer vanlig å leie kobber mellom levernadørene (hovedsaklig at andre leverandører leier av Telenor som har størst utbygging).

En fiberkabel som legges inn tilhører normalt én ISP, så hver ISP må legge inn sine egne kabler fra sin egen koblingsboks i gata.

 

Hvorfor det er slik vet jeg ikke, mulig det er enklere å "dele" infrastruktur over kobber, eller at de som bygger ut fiber ønsker eksklusivitet/konkurransefortrinn i at kun de kan tilby fiber i området (helt til en annen leverandør eventuelt gjør det samme).

 

Det later ikke til at det er ofte to fiberleverandører leverer i samme område, i alle fall ikke i private nabolag. Dette gjør jo igjen at de kan holde prisene oppe, da ingen direkte konkurrer om de samme kundene. Jeg antar dette er i endring, da det meste i sentrale strøk begynner å bli utbygget nå, og da er det mer naturlig at de begynner å konkurrere om de samme kundene.

 

Ble litt digresjon, dette her.

Lenke til kommentar

Ja, men Altibox vil nok komme i samme situasjon, de er jo langt større enn Telenor på fiber og har som de fleste fra fiberleverandører stort sett monopol der de leverer.

 

Altibox eier vel ikke fiber, men er en tjenesteleverandør. Her er det andre selskaper som eier selve fiberen - for eksempel en rekke kraftleverandører/kommuner, som da har Altibox til å levere tjenester på fiberen. Riktignok har Lyse, som vel er fibereier og som eier Altibox, en del eierforhold som strekker seg også over leverandører - f.eks. når det gjelder Viken Fiber eier vel et Lyse-selskap store deler. Men på eiersiden av dette konkrete Lyse-selskapet finner man vel igjen diverse fiberselskaper. Et vel totalt sett et ganske komplekst eierskapsbilde, men i praksis er det vel en regulering som har måtte vært for svært mange forskjellige selskaper, og ikke Altibox i seg selv.

Lenke til kommentar

Sett i fra kunde er det Altibox man kjøper, så jeg tror ikke de kommer unna med og henvise til at de teknisk sett bare er en tjenesteleverandør, dog kan man jo eventuelt bruke dette som argument for og likestillie Altibox med andre tjenesteleverandører og man ender opp med det samme resultatet. Dog vil man måtte ha en "fredningstid" på x antall år så ikke utbyggingen stopper opp.

Lenke til kommentar

Sett i fra kunde er det Altibox man kjøper, så jeg tror ikke de kommer unna med og henvise til at de teknisk sett bare er en tjenesteleverandør, dog kan man jo eventuelt bruke dette som argument for og likestillie Altibox med andre tjenesteleverandører og man ender opp med det samme resultatet. Dog vil man måtte ha en "fredningstid" på x antall år så ikke utbyggingen stopper opp.

 

Jeg "har Altibox". Kundeforholdet mitt er med Viken Fiber. Det er der jeg fikk tilbudet om tilkobling, det er der jeg får faktura. Det er Viken Fiber som eier fibernettet jeg er på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Derfor det kan være vrient eller for kostbart å få fiber kan være dårlig planlegging eller fordi en satt der passivt og takket nei til tilbudet når det først kom. 

 

Vi har også hatt fiber på landet, nesten der en skulle tru at ikkje nokon kunne bu. Da gikk vi sammen, alle som en. Lokal(e) entreprenør(er), fiberleverandøren og lokal befolkningen. Det krevdes en del egen innsats fra lokal befolkningen. Måtte gå til hver enkelt grunneier å spørre om tillatelse til å grave på deres tomt. Det var mange å spørre og det tok en god tid samt en del planlegging.

Det var også flere lokale entreprenører som slo seg sammen og stiftet et eget firma. Ved å bruke lokale entreprenører kunne disse også selge seg inn flere millioner kroner lavere enn andre entreprenør firmaer. Dette skyldes da at de kjenner lokal befolkningen og ikke minst området hvor det skal graves i. Alle var positive til dette, noe som gjorde det mulig.

 

Alle var med å betale litt, utenom en som var absolutt tvers gjennom negativ. Han fikk heller ikke koble seg på før etter det hadde gått ett hvis antall år. Da må han også stå for kostnaden for hva graving koster, og her må det også graves over en vei. Det er ikke bare bare for den som tror det. Dette var eneste personen det ikke ble lagt rør inn til huset til, men det var heller ikke så langt til koblingspunktet, men vi la den igjen der for å bare gjøre det egentlig.

 

Selv om det ikke var alle som skulle ha fiber ble det like vel lagt igjen rør ved tomtegrensen. Det var rett og slett tull og tøys å ikke gjøre det. Det kunne gå kilometervis før de neste husene kom. Men det går ganske raskt å grave i åker/skog fremfor vei/asfalt i en storby.

 

Det jeg skal litt frem til her er at kostnadene ble fordelt på alle. Det er ikke slik at alle andre står for kostnaden så kan en bare selv blåse i å bli med å bidra for deretter og ringe inn måneden etter det står ferdig og bare betale oppkoblingsgebyret. Det kommer litt an på hvordan det er lagt opp.

 

Så det kan ha noe å si hvor mange i huset som er interessert i fiber. Som kan være en måte "deres bygg" blir med å dekke litt av kostnaden. Det er totalt 8 enheter i bygget. En måte å gjøre dette på er å f.eks få alle til å tegne abonnement for både TV og internet i ett år. Tror kostnaden for bare TV er ca 500 kr mnd, men bare la oss si det slik selv om kanskje det ikke er absolutt helt rett. Det blir totalt på ett år 48 000 kr, i forhold til dine 6000 kr hvis du tegner opp alene. Jo, slike ting spiller faktisk en rolle, selv om en kanskje ikke tenker på det.

 

Så jo, jeg er helt sikker på at du kan få fiber. Men om du vil ta utgiftene for huseieren? det tviler jeg på. Det er også det h*n sier her selv. Dette blir litt kostbart og er deretter ute etter hvor mange som er villig til å betale for fiber. Dette kan du være sikker på er for å få ned den totale kostnaden som h*n ikke er villig til å stå for selv, som da dere betaler gjennom abonnement.  

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...