Gå til innhold

I år er det 40 år siden Tom lagde algoritmen vi alle bruker, men som ingen vet om


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Autokon var så vellykket at systemet på et tidspunkt hadde hele 70 prosent av verdensmarkedet for modellering av skipsskrog, forteller Lyche". Her må det presiseres at Autokon kom sent inn i design/produksjonsprosessen, det vil si like før fysisk produksjon startet og lenge etter at skrogformen var fastsatt (enten utviklet manuelt eller ved assistanse av andre systemer enn Autokon). Det normale var at en Autokon-bruker digitaliserte skrogformen ut fra linjetegninger.

 

Merkelig nok så er øvrig stålstruktur enn skroget (også kalt huden) atskillig mer vanskelig å modellere til en 3 D digital form (database). Siste versjon av Autokon klarte dette ved å representere hele skipet (og enhver annen stålstruktur) som en topologisk 3 D struktur lagret i en database (inkludert en eller flere skulpturerte flater (hvorav skroget er en slik flate)).

 

Topologisk betyr at hele stålstrukturen henger sammen og at det skilles mellom en logisk (mønster) sammenheng og geometrien (eksakt høyde på et dekk, eksakt geometri for en søm, tykkelse på en plate etc). En kan altså i dette systemet heve et helt dekk og bare gi inn ny høyde, så lenge topologien (mønstret) ikke endres! Nye skjæringer mot andre flater (dekk, skott og hud etc) og profiler beregnes automatisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...