Gå til innhold

Microsoft med nødfiks til foreldet nettleser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nesten litt flaut at folk fremdeles føler seg avhengig av å bruke internet explorer. Hva som irriterer meg personlig er at den ‘må’ være i Windows, og at man ikke bare kan avinstallere den (gjerne sammen med Edge i samme fløyta).

Men, men... Man kan jo ikke bare forby dem heller, ellers ville de ikke være konkurranse.

Hvem husker vel ikke Microsofts ‘monopol’ og hvilken katastrofe IE var, godt forbi versjon 6.

11 ble jo, for å trekke eksemplet litt langt, ganske bra, i alle fall i forhold til Safari. At Chrome kom på banen var lenge meget positivt i så henseende. Problemet er at folk er ‘forelsket’ i det, og er likeglade med Googles forsøk på å overta ‘monopolet’ Microsoft en gang hadde, og nesten fullstendig rotet bort. Sjøl er jeg ikke spesiellt glad i Opera, så jeg holder meg til en avart av Firefox. -Noe jeg mener flere burde gjøre også. -Med mindre det er noen reelle (arbeids)forhold som låser dem til et annet system, selvfølgelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Man oppretter en lokal konto med adminrettigheter, som man bruker når man har behov for opphøyd rettighet. Denne kontoen logger man på med en gang og setter en pinkode på, bare for enkelhets skyld.

Den kontoen man siter pålogget med, er selvsagt ikke en administratorkonto.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Problemet er at nettleseren følger med samtlige Windows-versjoner enten man vil eller ikke. Så selv om man ikke bruker den er det fritt fram for andre programmer, script, trojaner, malware og fandens oldermor å bruke den.

Klart de shipper med egen nettleser. Hvor mange tror du ville fått tak i en nettleser, uten å bruke en nettleser for å få tak den nettleseren de vil ha?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Klart de shipper med egen nettleser. Hvor mange tror du ville fått tak i en nettleser, uten å bruke en nettleser for å få tak den nettleseren de vil ha?

Tja.... De kunne brukt Edge, som også følger med?

Eller lastet ned Chrome/FF/Whatever på en minnepenn fra en annen maskin?

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Tja.... De kunne brukt Edge, som også følger med?

Eller lastet ned Chrome/FF/Whatever på en minnepenn fra en annen maskin?

Med samtlige Windows-versjoner?

Prøv nå i det minste å bruke litt empati med Olga på 50 nedi gata som ikke vet hva en minnepenn er for noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Olga på 50 kommer neppe til å reinstallere Windows selv uansett. Stort sett eneste som blir solgt til normale folk i dag er Windows 10 og der følger Edge med.

Men du beskrev det som et problem at Windows hadde med en nettleser, men nå skjønner du vel hvor dumt det er å shippe Windows uten noen nettleser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg beskrev det som et problem at Internet Explorer følger med alle nye Windows. Man har fremdeles Edge. Da er det ikke noe poeng at man på død og liv MÅ shippe med IE.

Det som er dumt er vel at Windows kommer med to nettlesere. Edge og IE. Det måtte da holdt med Edge!

Mye der ute som ikke kjører på Edge, men krever IE. Derav markedsandelene den fremdeles har. Man kan ikke bare kutte ut IE sånn over natten. Hvor vanskelig er det å forstå?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Så lenge IE finnes vil det være løsninger som bare kjører på IE. 

Jeg lurer på hvordan man kan endre på det...hmm... 

Man kan jo ikke bare slette systemene sånn uten videre.

Lenke til kommentar

Jo det kan man. Og heller kreve at man må installere selv hvis man skulle trenge den. Som med så mye annet.

"This feature requires Internet Explorer. Click "Install" to download and install."

Eller som med f.eks. Telnet client. Man må gå inn i control panel under Program and Features og velge manuelt. Dette ville fjernet den gamle sårbare nettleseren fra 99,999999999999999999% av alle nye maskiner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jo det kan man. Og heller kreve at man må installere selv hvis man skulle trenge den. Som med så mye annet.

"This feature requires Internet Explorer. Click "Install" to download and install."

Eller som med f.eks. Telnet client. Man må gå inn i control panel under Program and Features og velge manuelt. Dette ville fjernet den gamle sårbare nettleseren fra 99,999999999999999999% av alle nye maskiner.

Og der utviste du at empati er noe du ikke innehar.

Lenke til kommentar

Man kan jo ikke bare slette systemene sånn uten videre.

"Sånn uten videre" - arvtakeren Edge kom i 2015. Skulle tro at utviklere verden over hadde hatt tid på seg til å ordne kompatibilitet med Edge hvis de måtte. Men de må ikke, fordi IE lever fremdeles. Kutt strengen!
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...