Star Fox Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 (endret) Så, jeg har flyttet inn i en ny sokkelleilighet. Huset som sokkelleiligheten er i ble ferdigstilt i år (!). Naturlig nok hadde jeg da høye forventninger til lydisolasjon. MEN den gang ei. Imidlertid er det jo som ordtaket sier: hvis man skal lete etter feil - så skal man begynne med å se i speilet. Kanskje jeg er oversensitiv? De ovenpå har to barn, og soverommet mitt er rett under spisebordet til utleierne. Det hamrer og banker når de spiser, og de er alle av typen som går på hæla bortover gulvet. Nå har jeg bodd i sokkel tidligere, men da har trinnlyd vært ganske tolererbart, men her er det jo helt ekstremt. Det er sånn at når utleierne går over gulvet ovenpå, så klirrer det i godt glassene i skapet på kjøkkenet. Jeg hører ikke noe særlig til stemmer, utenom når ungene setter i gang å vræle, men jeg synes det er uvanlig at trinnene forplanter seg i taket/gulvet som regelrett risting. Det er for øvrig snakk om et elementhus, om det har noen betydning. Har bodd her i 1,5 måneder nå, og det blir nok sendt inn en oppsigelse ved slutten av denne måneden, da jeg har bestemt meg for å kjøpe en enebolig isteden. Utleieren får ta konsekvensen av at han har spart penger på isolasjon - og attpåtil har temmelig høy leiepris. Det er selvfølgelig vanskelig for dere å vurdere lydisolasjonen, men bør ikke sokkelleiligheter i peisenye hus være godt lydisolerte? Endret 23. september 2019 av Star Fox Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 Det er veldig vanskelig å isolere mot tramping i overetasjen dessverre. Jeg bor selv i en sokkelleilighet bygget i 2017, med en håndfull barn som løper i etasjen over, og jeg tviler på at det er spesielt bedre enn hva du beskriver. Man blir vandt med det etterhvert og jeg er sikker på at man kommer et lite stykke med litt dialog. 1 Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 23. september 2019 Forfatter Del Skrevet 23. september 2019 (endret) Jeg er glad i stillhet, så tror det er best for verden at jeg bor i enebolig. Det må sies at jeg tidligere bodde i en leilighet der de i etasjen over hadde 8 (!) unger (foreldrene må ha hatt seg som kaniner). Der var det faktisk betydelig mer stille enn hva tilfellet er her hvor jeg bor nå. Endret 23. september 2019 av Star Fox Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 Det er satt minimumskrav en må forholde seg til på støydemping når en bygger flere boenheter samlet. Mener å huske det er en Ranti-bjelke som er minimum som etasje-skiller. Ikke spesielt effektivt. Problemet er gjerne at bygningsmasse som ikke har flere lag med luftig isolering vil bråke mer. Vil si det lønner seg å legge litt ekstra i isolering i det lange løp. Tror nok de som leier ut vil møte flere folk som ha samme innvendingene som du har, noe som gir dem økonomisk tap p.g.a periodene de ikke får leid ut. Har også bodd et sted med tre litt aldrene unger og merket knapt at de var der p.g.a veldig god isolering. 1 Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 Det er i utgangspunktet ikke vanskelig å lydisolere mot trinnlyd, men det krever at man gjør det riktig. En sokkelleilighet i en ny bolig skal tilfredsstille NS8175:2012 både med tanke på trinnlydisolasjon og luftlydisolasjon (hhv. L'nw <= 53 dB og R'w >= 55 dB). Lydisolasjonen skal altså være like god som om det var en leilighet i en blokk for å bli godkjent. Enten har byggherren en god sak mot entreprenøren, eller så har han spart penger der han ikke burde spare penger. 2 Lenke til kommentar
#Kroenkeout Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 (endret) Det er i utgangspunktet ikke vanskelig å lydisolere mot trinnlyd, men det krever at man gjør det riktig. En sokkelleilighet i en ny bolig skal tilfredsstille NS8175:2012 både med tanke på trinnlydisolasjon og luftlydisolasjon (hhv. L'nw <= 53 dB og R'w >= 55 dB). Lydisolasjonen skal altså være like god som om det var en leilighet i en blokk for å bli godkjent. Enten har byggherren en god sak mot entreprenøren, eller så har han spart penger der han ikke burde spare penger. Tenker det samme som deg. Driver å restaurerer et hus på 80-tallet hvor dette er et problem( har tre utleie enheter). Jeg Legger gips i veggene med 20mm lufting, ny isolasjon (Rockwool), tetter med lydisolerende akryl (ergo. akryl som utvider seg), og sist men ikke minst lydbøyler i tak og dobbelt gips lag (her tror jeg byggherren har spart inn). Spør han - jeg er nysgjerrig Å drive med utleie å feile på dette er uansett totalt hjernedødt. Hvis han er bevist på dette er han altså hjernedød, men ellers har han en god sak mot entreprenøren. Og nei du er ikke oversensitiv. Det er krav til lydisolasjon når du driver med utleie, og dette er en tydelig bommert. Endret 24. september 2019 av #Wengerout 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 Bodde i en gammel tregård i 20 år og hadde ingen problemer med lyd fra naboene Ganske tykke gulv, usikker på hva som er standard og ikke målt hvor tykke Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 27. september 2019 Forfatter Del Skrevet 27. september 2019 Prøvde å måle med enn app på telefonen. Nøyaktigheten er det vel så som så med, men den spiker til i overkant av 60 dB hver gang de går over gulvet over, eller knoter rundt i rommene som er vegg-i-vegg med leiligheten som jeg leier. Har sagt opp, så problemet er snart ut av verden lell. :') Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 28. september 2019 Del Skrevet 28. september 2019 Det er merkelig hvor hardt noen klarer å gå, jeg bor under et par hvor jeg aldri hører han men når konen var hjemme hørtes det ut som en løs elefant flokk. Dessverre døde hun og siden har jeg ikke hørt en lyd uten om jeg går inn i kottet hvor avløpet går. Nå plaget lyden ikke meg siden hun gikk tidlig til sengs siden hun jobbet i helsevesenet og når jeg først sovner trengs mer enn en flokk elefanter for å vekke meg. Vi har leca plank mellom leilighetene og taket er nedforet med gips plater. Om det er noe imellom vet jeg ikke. Jeg har en svigerinne og en niese som lager enormt med lyd når de går over et gulv, nevøen som veier omtrent det samme som niesen lager omtrent ikke lyd. Så det er noe med måten de går på. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 28. september 2019 Del Skrevet 28. september 2019 (endret) Bare nok et eksempel på at lydisolasjon er noe som som får overhodet ikke nok fokus når nye bygg tegnes. Det er bare urtrist. Min mor har også kjøpt en leilighet i et veldig nytt bygg, og jeg synes lydisolasjonen og planløsningene ikke er mye å skryte av. Det er bare trist. Man må bare være veldig, veldig obs på dette når man skal finne seg nytt sted å bo. Spørre utleier/selger, og gjerne spørre naboer når man er på visning om hvordan støysituasjonen er. Dialog er jo alltid det beste. Du kan jo ta en vennlig prat, og spørre om de ikke kunne gjøre deg den vennlige tjenesten å bruke gummi- eller stoffslippers/crocs. Angående barne"støy": Hadde folk (og du) blitt litt mer opplyst rundt boligkjøp/leie for eksempel i skolen, så hadde vi (og du) vært mer obs på det, og da hadde du antageligvis ikke leid der du gjør nå hvis du visste om dette støyproblemet før du flytta inn. Mange vil nok argumentere med at dette er en livserfaringsgreie, noe man enten må kunne være "smart nok" til å tenke seg frem til, eller bare erfare den harde veien. Men jeg mener at bare én eneste time i barne- eller ungdomsskolen, med lærdom rundt dette, kunne spart utallige timer, fortvilelse, penger, psykologisk og fysisk stress for tusenvis av mennesker i leie- og boligmarkedet! Det er så lite kunnskap som kan endre så mye Kødd! ^^ Det har med personlighet å gjøre også. Folk flest er godtroende og tror det beste angående en ny situasjon. Dette burde også selgere og utleiere være obs på, og -opplyse uoppfordret- leiere og kjøpere om slike problemer! Problemet der er at selgere og utleiere ikke bryr seg, og bare vil tjene penger. Problemet med dét igjen er at de skaper mer jobb for seg selv fordi det blir mer gjennomtrekk når man ikke bryr seg. Så blir de bare enda mer kyniske og gror indre mistillit til andre mennesker, så blir det bare mer og mer miserabelt for alle involverte. Jeg er glad du har bestemt deg for å kjøpe -hus-, for da tror jeg nok støyproblemet blir det minste problemet. Bare pass på å ikke kjøp ved en trafikkert vei. Jeg drømmer også om hus, da et lite, kompakt, mest mulig vedlikeholdsfritt murhus på en egen tomt gjerne litt unna andre hus. Spørs om det blir mulig før jeg ligger i det uendelige "torvhuset" ^^ Endret 28. september 2019 av Taurean 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. september 2019 Del Skrevet 28. september 2019 (endret) Jeg tenker du bør angripe saken fra to sider: - Ta det opp med utleier, han har muligens en god sak mot entreprenøren eller elementhusleverandøren. - Ta det opp med elementhusleverandøren. Be om dokumentasjon på at leiligheta skal tilfredsstille lydkravene i NS8175. Det kan hende utleier leier ut et areal som ikke er godkjent for utleie. Med eller uten kunnskap om krav, konsekvenser etc. Det kan hende du har en god sak mot utleier eller at utleier har en god sak mot entreprenøren (feilmontasje). Det du kan få ut av det er i første omgang avkortet husleie og kortsiktige tiltak som matter etc. Om du blir boende kan du potensielt få byggningsmessige utbedringer. Endret 28. september 2019 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 28. september 2019 Forfatter Del Skrevet 28. september 2019 Boligen er oppført med to boenheter i matrikkelen så da skal det i utgangspunktet være godkjent. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. september 2019 Del Skrevet 28. september 2019 Det kan være godkjent av kommunen fordi de har tatt dokumentasjonen for god fisk. De gjør ingen undersøkelser selv, men stoler på det de får av dokumentasjon fra utbygger. Jeg har en sterk mistanke om at noen ikke har gjort jobben sin, og at det ikke er du som er oversensitiv. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 29. september 2019 Del Skrevet 29. september 2019 Det kan være godkjent av kommunen fordi de har tatt dokumentasjonen for god fisk. De gjør ingen undersøkelser selv, men stoler på det de får av dokumentasjon fra utbygger. Det er ikke uvanlig at det kreves målinger etter standard av godkjent akustiker. Om ikke annet så er det en god måte å få dokumentert at byggherren har fått det han har betalt for. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 29. september 2019 Forfatter Del Skrevet 29. september 2019 Jeg kan jo låne en desibelmåler og måle uoffisielt litt mer nøyaktig - for moro skyld. 1 Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 30. september 2019 Del Skrevet 30. september 2019 Jeg kan jo låne en desibelmåler og måle uoffisielt litt mer nøyaktig - for moro skyld. Det er ikke det samme. Du har egentlig ikke behov for å vite absolutt-nivået for det stilles ikke krav til det. Du har behov for å vite det standardiserte trinnlydnivået. Da kreves det i tillegg et bankeapparat, som plasseres forskjellige steder på guvlet over, og så måles det i etasjen under. Mitt råd er å snakke med utleier. Enten så vet han at han har spart penger, eller så har entreprenøren spart penger på utleiers/byggerrens bekostning. 1 Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 4. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2019 (endret) Hører med til historien nå at entreprenør har slått seg konkurs fordi de i et annet prosjekt har benyttet seg av ulovlige SIP-elementer. Endret 4. oktober 2019 av Star Fox Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Kanskje du har krav til salg og erstatning. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Hører med til historien nå at entreprenør har slått seg konkurs fordi de i et annet prosjekt har benyttet seg av ulovlige SIP-elementer. Er visst litt innvendinger mot SIP ... Er dette et byggesystem som er godkjent i Norge? Veggene ser veldig tynne ut i forhold til hva man bruker i Norge; hvilke U-verdier er det snakk om? Hvilke snølaster prosjekteres det for? Hvordan dokumenteres statikk-beregninger? Hvordan forankres dette for å stå imot vindlaster? Hvilken lydklasse er oppnåelig? Hvordan er det med sikring mot brann; hvilken brannklasse vil man oppnå? Hvordan gjør man det med vindsperre? Har dere noen erfaringstall fra tetthetsmålinger å vise til? Hvordan gjøres radonsikringen? Finnes det dokumentasjon på et språk som er forståelig for de fleste nordmenn og akseptabelt for myndighetene? Hvis man bygger et hus basert på dette systemet, hvem vil stå som prosjekterende, utførende og kontrollerende? Har dere sentral godkjenning? Har dere satt opp noe hus med dette systemet i Norge tidligere? Tilfredsstiller dette alle krav i TEK10? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå