Stian201 Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 Oppdaget i går at pc hadde slått seg av selv. Slo på pc men slo sei av etter 3 sekunder ca og forsatte sån i en egen loop av/på. Blåst rent for støv. Tatt ut og inn ram brikkene. Oppdaget i dag når jeg tar ut kontakten for CPU så starter pc og holder seg på uten bilde. Kobler jeg den til så blir den lik igjen . Noen som har forslag til hva som kan hver problemet? Specs pc: ASUS ROG maximus Vll hero Intel Core i7-4790k Hyperx Fury DDR3 1866MHz 16Gb ram Intel TS13 Liquid Cooling solution Corsair RM850w Psu MSI Gaming x Trio 2080Ti 11Gb Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 Altså, du sier at når du tar ut den ene kontakten til cpu ( Jeg antar på hovedkortet til skjermen ) så greier den å slå seg på? Vanskelig å si helt hva årsaken kan være, men om den hele tiden slår seg av når den er tilkoblet skjermen kan det være en kortsluttning fra skjermen / ledning til skjermen, prøv å koble den til en annen skjerm med en annen ledning. Lenke til kommentar
Stian201 Skrevet 23. september 2019 Forfatter Del Skrevet 23. september 2019 Kontakten jeg mener er den fra strømforsyning til cpu på hovedkortet (8pin) Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 (endret) Da er vel problemet sannsynligvis ett av disse: 1. Det er noe galt med CPUen, lån CPUen til en kompis / familiemedlem. 2. Det er noe galt med PSUen, sjekk etter brudd på 8 pins ledningen / kortslutning, du må ha egnet utstyr for dette, type multimeter etc., ville fått en kompis med minimum grunnleggende elektrokunnskaper til å gjør dette.3. Det er noe galt med hovedkortet, prøv CPUen i ett annet hovedkort. Hvor gamle er delene? Er de under 5 år så er du kanskje dekket av reklamasjonsretten,med mindre de har blitt utsatt for overspenning / uvanlig bruk etc. Endret 23. september 2019 av Malmern Lenke til kommentar
Stian201 Skrevet 23. september 2019 Forfatter Del Skrevet 23. september 2019 (endret) Har prøvd med ny 8pins ledning fra psu og til hovedkortet. Prøvd også med annen psu, samme problem. Over 5 år siden pc ble bygget. Kan evt cpukjøler/kjølepasta lage slike problemer selv om pc er kald? Endret 23. september 2019 av Stian201 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 Varme og slitasje på pc over tid kan forårsake dette i komponenter som cpu / hovedkort osv, det er også muligheter for at det har vært et elektrisk støt der inne av en eller annen grunn og at det er derfor komponentene feiler. Det eneste du kan nå er å teste i en annen pc. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 Du kan ha en bøyd pin i cpu sokkelen som legger en spenning til jord. Hovedkort og psu kan detektere det og nekte å gi ps_ok . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå