Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Anbefaling lege for smertebehandling.

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Noen som kan anbefale en privat eller offentlig allmennlege i Oslo, Buskerud og/eller Akershus som er flink med smertebehandling? Det kan også være en privat smertelege!

Legen som har fulgt meg opp frem til nå med smertestillende har nettopp fortalt meg at han flytter den 15.10.19 og at jeg derfor må finne en annen lege for å følge meg opp ifbm smertestillende.

Har noen erfaring med litt ulike smertelindrende preparater (utover bare Paracet og NSAID) og har lyst til å dele hva dere fikk effekt av?

Jeg står nå på 10 mg Oxycontin 2 ganger daglig, 1 g Paracet 2 ganger daglig (+ 0.5 g 1 gang daglig) og 60 mg Arcoxia, men dette gir ikke nok lindring. Jeg har fremdeles smerter på 5-6 i gjennomsnitt, lavere når tablettene har maks effekt.

Har nå fått Palexia og Sarotex av en lege som bare snakket om at det er strengt for legene å skrive ut opiater og ikke snakket med meg om smertene mine eller hva jeg hadde fått effekt av og bivirkninger av. Han omtalte smertene mine som diffuse, hvilket jeg ikke synes mye om. Det finnes mange sykdommer som gir smerter som flytter rundt på seg i kroppen, endrer karakter, kommer og går og mye annet. Mine smerter er alltid på samme sted og er der hele tiden, med omtrent samme karakter. Jeg synes at det er en feil bruk av begrepet å kalle noe så konkret for diffust, bare fordi årsaken er ukjent. Det er nå ikke problemet da.

Vi 'avtalte' til slutt at jeg skulle fortsette på Oxycontin og bruke Sarotex i tillegg, men så skrev han ut den kombinasjonen istedenfor uten å snakke med meg fordi han 'ikke kan skrive ut Oxycontin' (fikk lest opp det han hadde skrevet i journal).

Jeg har tidligere fått veldig god effekt av 0.5 mg alfentanil IV + 2.5 mg Midazolam IV som jeg fikk i tillegg til 10 mg Oxycontin depot som jeg hadde tatt 2-3 timer tidligere (slik at den skulle ha maks effekt da).

Jeg har, etter farmakogenetisk testing, blitt frarådet å bruke preparater som hemmer opptak av serotonin pga av S/S uttrykk for serotonintransportøren.

Jeg synes også at det er rart at jeg skal begynne rett på to ulike preparater som begge hemmer opptak av noradrenalin. Jeg har tidligere fått en betydelig økning i mengde plagsomme ekstracystoler da jeg brukte Tramadol, da jeg brukte Seroquel og da jeg brukte Ranitidin. Tramadol har SNRI effekt slik som TCA har, så jeg vet ikke om dette er en indikator for at jeg vil få lignende bivirkning av Sarotex eller Palexia.

Har hørt at Palexia er noe 'svakere' i opiateffekt, men at den har bedre virkning på nevropatiske smerter. Mine smerter er mer klemmende/knusende i karakter, og jeg tror ikke at de har en betydelig nevropatisk komponent. Jeg kan få litt brenning av og til, men det er ikke en stor del av smertebildet mitt. Jeg tviler derfor litt på at det er riktig valg for meg, men er åpen for å forsøke noe slikt for å vurdere effekten.

Jeg ser ikke hvorfor det er bedre å bruke den enn å bruke en NDRI eller NRI medisin ved siden av et opiat som Dolcontin eller Oxycontin. Man kan ikke bruke Wellbutrin sammen med Oxycontin, men den kan kombineres med Dolcontin. NRI preparat Edronax mener jeg at kan kombineres med Oxycontin. Hvorfor skal Palexia være bedre enn denne kombinasjonen? Det hadde trolig vært bedre om jeg ikke trengte å gå ned i effektivitet mtp virkningen på my-reseptoren og lindring av andre typer smerter.

I grunnen er jeg kanskje litt mer positiv til å forsøke å øke Oxycontin, eventuelt å bytte til Dolcontin eller å etterhvert forsøke Durogesic, eller å forsøke å legge til Baklofen eller Norspan, pga at jeg fikk så god effekt av den intravenøse kombinasjonen med Alfentanil og Midazolam med Oxycontin tabletter. Jeg fikk hodepine og svimmelhet av høye doser Oxycontin, men det kan jo gå over.

Utover det så er jeg åpen for å forsøke Palexia, men vet ikke hvorfor det er bedre enn andre nevnte kombinasjoner og er litt usikker på om det er lurt å kombinere den med Sarotex.

Jeg har også fått problemer med RLS og impulskontroll ved nedtrapping av Oxy, så jeg tror at det må gjøres veldig sakte. Jeg har mye smerter og har ikke opiat indusert hyperalgesi. Jeg får mindre smerter når jeg tar medisinen, ikke mer.

Anonymous poster hash: cc2fa...9cc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lege som ''ikke skriver ut opiater'' er det samme som å si ''lege som ikke skriver ut medisiner''. Bytt lege helst i går, bytt til du kommer hos en som tar deg og smerten din på alvor og som du føler du får ordentlig kontakt med. Det er viktig at du føler deg trygg hos en kompetent lege som ønsker deg ditt beste uansett hvordan det skulle sett ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...