Gå til innhold

Japansk gigant utvikler elektriske gravemaskiner i Norge. Første versjon kan grave 1 time på batteri


Joachim Seehusen

Anbefalte innlegg

Ja, det blir vell som noen i bransjen her sa tidligere. Kjekt å ha for å vinne anbud, mens utstyret blir værende igjen hjemme uten at det blir brukt, forutenom i litt spesielle tilfeller. 

PS. Maskinentreprenører har som regel mye utstyr for spesielle tilfeller nettopp fordi de utfører varierende arbeid med varierende utfordringer. Den ene dagen trenger de skuffe med 150mm bredde, den andre dagen trenger de en som kan løfte 10 tonn, den tredje dagen en som klarer 60 km/t fordi den må kunne kjøre litt langs motorveien osv. En el-gravemaskin vil bare utvide produktsortementet og dermed gjøre at bedriften kan ta oppdrag innen ennå en sjanger.

 

Ideelt skulle alle sjøfører og maskiner vært i bruk til en hver tid, men det er fullstendig urealistisk. Maskiner trenger service fra tid til annen, personell er syke fra tid til annen så man trenger redundans på flere måter. Sjåførene bytter litt rundt på hvilket utstyr de bruker avhengig av hva oppdragene går ut på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal denne gravemaskinen fortsatt bruke hydraulikk til å operere grabben/armen? Jeg vet at hydraulikk er ypperlig til dette, men kan en elmotor i hvert ledd måle seg med hydraulikken?

Jeg tipper fordelene med hydraulikk er at sylindrene ute på arm og grabb er lettere enn hvis det var elmotorer. Hydraulikkslangene framme på arm og grabb er utsatt for mekaniske påkjenninger, stein som ramler ned på de osv. Hadde man byttet ut med elektriske kabler kan konsekvensene av en skade bli større.

 

Ser man på gravemaskinas totalvekt så tror jeg el har en fordel igjen.

Lenke til kommentar

Mange gravemasjonsjåfører jobber i tolvtimerskift og om man vil ferdiggjøre et byggeprosjekt så er det ofte nødvendig med flere skiftarbeidere og en gravemaskin som kan gå i ett hele døgnet med begrenset nedetid. Dette er svært enkelt med en diselemaskin, men jeg ser ikke for meg hvordan en batteridrevet eller strømdrevet maskin skal kunne greie dette, ihvertfall ikke med eksempelet i denne artikkelen.

Gravemaskinførere flest vil ha en vettig arbeidstid. Natt og kvelds-skift blir dyrere for entreprenøren og unngås med mindre det er krise eller spesielle oppdrag (som er priset deretter).

 

Nabolaget i stor omkrets har krav på nattero. Blir det for mye støy sent på kveld risikerer de å få politiet på nakken. Det har skjedd flere ganger her i Tromsø de siste par årene. Politiet rykker ut og har hjemmel til å pålegge stans i arbeidet om natta. Jeg husker ikke klokkeslett og dB-krav, men det skal i hvert fall være ganske fornuftig.

Lenke til kommentar

Jeg tipper fordelene med hydraulikk er at sylindrene ute på arm og grabb er lettere enn hvis det var elmotorer. Hydraulikkslangene framme på arm og grabb er utsatt for mekaniske påkjenninger, stein som ramler ned på de osv. Hadde man byttet ut med elektriske kabler kan konsekvensene av en skade bli større.

 

Ser man på gravemaskinas totalvekt så tror jeg el har en fordel igjen.

Jeg tenkte litt på muligheten til å plassere kablene inne i armen, for det er vel ikke metall rett igjennom? Man må jo selvfølgelig ha mulighet til å gjøre sjekk og vedlikehold av kablene, så kanskje det begrenser det en del.

 

Vekt er selvfølgelig et argument, også mindre vedlikehold, potensielt finere presisjon på armene, spare strøm (man slipper å opprettholde oljetrykk).

 

Men det kan jo hende at for å få nok dreiemoment eller kraft til å utføre typiske gravemaskin-jobber så må man dimensjonere med en urimelig stor motor fremme på armen, som gjør det veldig upraktisk.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

"Gravemaskinene har totalt spart over 372.000 kroner i energikostnader"
Jaja, det er nå positivt. 372.000kr som ikke går med til diesel blir det nå penger av.
Blir vel noen videre besparelser pga mangelen på aggregator på innsiden av maskineriet. Men ser i rapporten at de har vel jukset litt med klimaanleggg og isolasjon når de bygde dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...