Joachim Seehusen Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 Japansk gigant utvikler elektriske gravemaskiner i Norge. Første versjon kan grave 1 time på batteri Lenke til kommentar
esfets Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 Kanskje de kunne vurdert andre maskiner som f.eks en mobilkran. Den stor i ro ved bruk, og motoren går mye på tomgang. 2 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 Kanskje de kunne vurdert andre maskiner som f.eks en mobilkran. Den stor i ro ved bruk, og motoren går mye på tomgang. Om ikke ren elektrisk, så burde det la seg gjøre at mobilkranene kobler seg på byggstrøm når de har rigget opp. Lenke til kommentar
7JGKT1UF Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 Hva er vitsen med dette, elektrisk gravemaskin. Vanvittig sløseri med våre penger, sløsri til ingen (null) nyutte 5 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 1 time drift, blir bra det. Da kan man jobbe i 1 time og ha 6.5 time lunsj 2 Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 (endret) Bygg- og anleggsbransjen har da aldri brydd seg om miljøet. En ting er å trosse fysikkens lover og faktisk forsøke å få til en maskin som varer i et par timer, men det er jo ingen marked for det. De må jo også ha en lader on-site som er koblet til strømnettet, men det meste av strøm på byggeplasser kommer fra aggregat. Nettopp på grunn av vanskelig tilgang til strømnettet. Så om man bygger vei så må man flytte på ladeinfrastrukturen, som må være koblet til strømnett på flere punkter som ikke alltid finnes, langs flere mil. Endret 23. september 2019 av Edgelord 1 Lenke til kommentar
Lunde_16 Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 1 times brukstid mellom lading. Det er jo nesten like dårlig som null. Det innebærer i praksis at maskinen må ha ledningen tilkoblet hele tida. Her høres det ut som at hydrogen kan være et bedre alternativ. 1 Lenke til kommentar
martin91 Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 Dette var svakt. Pon leverer maskin som klarer 5gangen på batteri https://www.pon-cat.com/no/nyheter/z-line 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 23. september 2019 Populært innlegg Del Skrevet 23. september 2019 (endret) Jeg tror Nasta er inne på noe her. Batteri for redusere effekt-topper slik at kabelen kan dimmensjoneres for snitt-effekt i stedet for topp-effekt. Kablede gravemaskiner passer ikke over alt, akkurat som kablede gressklippere, men der arbeidet er ganske stasjonært kan det passe. F.eks i en byggegrop i et kvartal i en by. Erfaringsmessig kan maskinen jobbe i ukesvis på samme tomt. Det går også an å kjøre gravemaskinen fra transport-vogna og inn i byggegropa uten kabel, og vise versa. Med 1 times batterikapasitet kommer man også ganske langt fra vei ut ut til et byggeområde. Edit: Det ser ut som veldig mange her misforstår poenget og tror hensikten er at den må kunne jobbe en 10-timers arbeidsdag på batteri. Det er ikke poenget. Maskina kan også jobbe inne i tuneller og lignende lukkede plasser uten å kreve massive ventilasjons-tiltak for å unngå at folk kveles av eksosen. Endret 23. september 2019 av Simen1 13 Lenke til kommentar
Populært innlegg chrisbt Skrevet 23. september 2019 Populært innlegg Del Skrevet 23. september 2019 Hva er vitsen med dette, elektrisk gravemaskin. Vanvittig sløseri med våre penger, sløsri til ingen (null) nyutte Hvis du noen gang har prøvd å bo eller gjøre mentalt krevende arbeid nært området en gravemaskin jobber over en lengre periode, så hadde du nok virkelig sett nytten av den støyreduksjonen dette kan gi. Hva CO2 utslipp angår, så er vel ikke akkurat anleggsmaskiner på byggeplasser den største synderen, så det kan sånn sett se ut til å være en unødvendig investering nå. Men se noen få år fremover. 10 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 Hva er vitsen med dette, elektrisk gravemaskin. Vanvittig sløseri med våre penger, sløsri til ingen (null) nyutte Hvis du noen gang har prøvd å bo eller gjøre mentalt krevende arbeid nært området en gravemaskin jobber over en lengre periode, så hadde du nok virkelig sett nytten av den støyreduksjonen dette kan gi. Hva CO2 utslipp angår, så er vel ikke akkurat anleggsmaskiner på byggeplasser den største synderen, så det kan sånn sett se ut til å være en unødvendig investering nå. Men se noen få år fremover. Det er buldringen av stein, og den forbanna tutingen på lastebilene som er plagsom. Motorduren legger man ikke merke til. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 https://www.sintef.no/siste-nytt/tretti-tonns-utslippsfri-gravemaskin-snart-klar-for-byggeplassen/ Er vell bedre med hydrogendrevet hybrid da isåfall. 1 Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 https://www.sintef.no/siste-nytt/tretti-tonns-utslippsfri-gravemaskin-snart-klar-for-byggeplassen/ Er vell bedre med hydrogendrevet hybrid da isåfall. Står jo i artikkelen at hydrogen ganske enkelt ikke er klart nok til faktisk bruk. 6 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 (endret) Står jo i artikkelen at hydrogen ganske enkelt ikke er klart nok til faktisk bruk. NEL jobber med en 40 fots container, som ville gjort det enkelt å lage hydrogenet lokalt ved arbeidsplassen. Dette som et direkte resultat fra dette prosjektet, på ett eller annet tidspunkt. https://nelhydrogen.com/product/m-series-containerized/ Dog, det krever vell litt papirarbeid før slikt faller helt på plass. Samt mengden hydrogen er jo litt i "overkill" der, så det hadde vell holdt med en 20 fots container, og kanskje integrert elektrolysør og fylleutstyr på samme sted. Dette virker mer som et "mellomstadie" til hydrogen er lettere tilgjengelig, og det høres ekstremt tungvindt ut med å drasse rundt på en container, som skal være linken til strøm for maskinen. Endret 23. september 2019 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 (endret) Ser ikke helt hva som er utfordringen med å øke driftstiden. 1 time driftstid med 42 kWh batteri tilsier at man trenger omkring 400 kWh for 10 timer. Det tilsvarer altså 5 stk Tesla Model 3 batterier på ca 2 tonn. Men det kan vel hende at en gravemaskin som bygges om fra fossil drift ikke passer seg for å få plassert så mye batterier. Det ser man også på fossilbiler som bygges om til elektrisk - ofte må man ofre deler av bagasjerommet, og en gravemaskin har jo ikke noe bagasjerom å ofre. Løsningen blir å bygge en dedikert plattform for elektrisk drift. Endret 23. september 2019 av Espen Hugaas Andersen 6 Lenke til kommentar
pergh Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 Står jo i artikkelen at hydrogen ganske enkelt ikke er klart nok til faktisk bruk.NEL jobber med en 40 fots container, som ville gjort det enkelt å lage hydrogenet lokalt ved arbeidsplassen. Dette som et direkte resultat fra dette prosjektet, på ett eller annet tidspunkt. https://nelhydrogen.com/product/m-series-containerized/ Siden man trenger ca 3 ganger mer energi for å bruke hydrogen fra elektrolyse som drivstoff isteden for strøm direkte, tror jeg ikke det er en god ide. Da er det nok bedre som de har gjort, å putte batteri i maskina og koble den til strøm direkte. Mvh Per Gunnar Hansø 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 (endret) Siden man trenger ca 3 ganger mer energi for å bruke hydrogen fra elektrolyse som drivstoff isteden for strøm direkte, tror jeg ikke det er en god ide. Da er det nok bedre som de har gjort, å putte batteri i maskina og koble den til strøm direkte. Mvh Per Gunnar Hansø Tja, vet ikke hva som blir dyrest. Å flytte på ledninger, og containeren for dette konstant på arbeidsplassen for å kunne ha frihet for gravemaskinen, og timene dette krever over et år, eller produsere og fylle hydrogen. Så vidt jeg fikk med meg, så er det kun 2 tromler på den containeren det er snakk om i artikkelen, så hva skjer når du har flere gravemaskiner, eller utstyr som skal bli utslipps-fritt på anleggsområdet? Flere containere med 150 meter ledninger for å forsyne strøm til utstyret? Samt alt av utstyr og ting som er i veien mellom containeren og utstyret må konstant ryddes. Endret 23. september 2019 av oophus3do 2 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 Hva er vitsen med dette, elektrisk gravemaskin. Vanvittig sløseri med våre penger, sløsri til ingen (null) nyutte Mindre støy, og null utslipp. Hvordan kan du si at det ikke har en verdi? 2 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 (endret) 1 time drift, blir bra det. Da kan man jobbe i 1 time og ha 6.5 time lunsj Ja lang lunch eller bare koble til kabelen til strømforsyningen som gravemaskinen tross alt er designet for å være koblet til under bruk Om du ser på bildet så er strømforskyningen i containeren. Med lade/driftskabel til gravemaskinen. Ingen vits å stable tonnevis av batterier på gravemaskinen når en portabel containerstrømforskyning bare settes på byggeplassen og kobles til strømnettet. Endret 23. september 2019 av bojangles 4 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 Kanskje de kunne vurdert andre maskiner som f.eks en mobilkran. Den stor i ro ved bruk, og motoren går mye på tomgang. Det ene trenger jo ikke utelukke det andre, kommer sikkert el-kraner også etterhvert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå