Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Liker en kollega på jobben meg?

Anbefalte innlegg

Jeg innser at dette er et skudd i blinde, men jeg håper noen har en hjelpsom kommentar på lager

Saken er den at jeg liker er dame på jobben. Vi er begge i midten av 30-årene, og er begge forholdvis nylig ansatt i bedriften (jeg har jobbet 12 mnd og hun 7 mnd). Jeg har en teknisk jobb og hun jobber i HR. Vi har ikke snakket så veldig mye sammen, men vi har alltid en god tone når vi først snakker sammen. Det er ingen utpreget flørting fra noen av kantene. Vi har flere felles interesser og hun har tipset meg om eventer som jeg bør sjekke ut. Jobben er i utlandet, så jeg er ikke så veldig kjent med hva som foregår. Hun er født og oppvokst i området. Hun har flere ganger sagt at "vi bør dra på dette", men sier ofte også at det sikkert er flere på jobben som kan være interessert i å bli med. Avhengig av situasjonen får jeg dermed inntrykk av at det er ment som "vi bør dra" og "jeg vurderer å organisere noe i form av å være HR". Hun liker å organisere samlinger på jobben, så det er ganske naturlig at hun vil invitere med seg andre.

Jeg har (eller mer hadde nå) farget hår når hun startet i jobben. Det er et uvanlig fargevalg for menn, og gjør at jeg skille meg klart ut. Hun har nærmest fra dag en påpekt gjentatte ganger at hun liker håret mitt. Jeg la ikke så mye i det den gangen hun sa det først, og har i grunn antatt at hun ikke er singel. En venninne av meg har derimot påpekt at det at hun gjentar det flere ganger kan jo være et tegn på interesse.

Rett før helgen satt vi og en felles kollega og snakket om diverse ting. Vi kom blant annet inn på en festival som ble avholdt nå denne helgen. Hun har lenge sagt hun skal dra og kommer til å kle seg ut for dette sammen med noen venninner (for orden skyld er de ikke kolleger av oss). Jeg har sagt jeg gjerne vil dra, men at jeg dessverre ikke har økonomi til det akkurat nå. Jeg har nevnt hvorfor økonomien er trang akkurat nå, uten at hun har gravd noe særlig i det. Samtidig virker det som hun forstår at det er en kjip situasjon å være i.

I denne samtalen med vår kollega, som for orden skyld er singel mann med barn og er noen år eldre (tror han er i 40-årene), nevner hun at hun er singel. Hun viser også blant annet et bilde av inspirasjonskilden venninnegjengen har til utkledningen, og peker ut den hun skal være. Vår mannlig kollega viser interesse for emnet, men det er samtidig også ganske åpenbart at han ikke er typen til å kle seg ut. Hun sier spøkefullt at hun kan være på utkikk etter noen for meg og lurer på hvem av de på bildet jeg liker best. Hun spør meg spesifikt om det, men jeg husker ikke om det er basert på kontekst eller at hun sa det rett ut. Jeg må være såpass ærlig og si at jeg ble litt satt ut og kom aldri med noe svar på det. Jeg hadde ganske enkelt ingen anelse hva jeg burde svare. Hun ligner absolutt ikke på skuespilleren på bildet, noe hun selv var veldig ærlig på. Det var mer sånn at "av alle oss i venninnegjengen så var jeg den som var minst ulik henne". Jeg føler dermed at det blir fullstendig feil å peke ut den skuespilleren. Det er jo henne, og ikke de på bildet jeg er interessert i. Ingen av de er heller typiske "dette liker jeg" materiale. Jeg kunne sikkert nevnt en litt generell beskrivelse av hvem jeg ville vært interessert i og "tilfeldigvis" beskrevet noe som minne om henne, men den gang ei.

Uansett, jeg klarer ikke å bli kvitt tanken på at dette enten betyr at hun

a) er interessert og leter etter en bekreftelse på at jeg er interessert i henne

eller

b) definitivt ikke er interessert, men ser på meg som en hyggelig person som hun vil hjelpe. Kanskje har hun på et eller annet stadie kanskje skjønt at jeg er interessert og ser på dette som en enkel måte å avvis meg på uten å si direkte nei

Som en tilleggsopplysning så kan jeg nevne at hun konsekvent, og helt uten unntak, hilser på meg ved å si "Hi [mitt navn]". Jeg kan ikke unngå å legge merke til at jeg aldri har hørt henne hilse på en så konsekvent måte med noen andre på jobben. Faktisk sliter jeg med å huske om hun i det hele tatt hilser med andres navn. Riktignok, vi jobber stort sett i forskjellige etasjer, så jeg kan selvsagt ikke garantere at observasjonen min stemmer ellers.

Er det bare jeg som overtenker det hele, eller kan det rett og slett tenkes at hun er interessert?

Anonymous poster hash: 63627...7a2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du overtenker. Og ja, det kan hende hun er interessert. Invitér på kaffe, eller på en av de tingene hun tipser deg om.

Vær dog obs på at en del arbeidsplasser har policyer på forhold mellom ansatte, spesielt med tanke på leder/underordnet og HR/alle andre. I tillegg kan det jo bli kleint på arbeidsplassen da – det er jo en ting du bør tenke på før du går i gang.

Men ellers: gi jernet.

Lenke til kommentar

Spiller alt dette noen rolle? Ja, det kan tenkes at hun er interessert. Inviter henne på en kaffe eller noe da vel.

Strengt tatt spiller det vel ingen rolle annet enn at jeg føler meg teit hvis jeg overser signaler fra henne den ene eller andre veien. Å invitere henne ut på noe er ingen dum ide. Jeg må vel bare hoppe i det

Ja, du overtenker. Og ja, det kan hende hun er interessert. Invitér på kaffe, eller på en av de tingene hun tipser deg om.

Vær dog obs på at en del arbeidsplasser har policyer på forhold mellom ansatte, spesielt med tanke på leder/underordnet og HR/alle andre. I tillegg kan det jo bli kleint på arbeidsplassen da – det er jo en ting du bør tenke på før du går i gang.

Men ellers: gi jernet.

Se over

Angående policy, så er jeg ikke så veldig bekymret. Jobben har allerede et par par fra før. Det ene parret ble til og med ansatt som par i posisjoner som er mellomleder/underordnet. De puttes selvsagt på forskjellige prosjekter for å unngå problemer. I "mitt" tilfelle er hun jeg er interessert i ikke eneste som jobber med HR, og jeg har heller aldri trengt å forholde meg til henne som overordnet. Hun er mer på rekruttering og nyansettelser. Jeg kan forstå at noen kan se på det som problematisk, men jeg tror ikke det er noe problem i dette tilfellet. Skulle det oppstå en personalkonflikt som involverer meg, så er ikke jobben bundet opp i at akkurat hun tar seg av det.

Anonymous poster hash: 63627...7a2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...