Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorfeil og antiskrens symbol - Subaru forester


OddZen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en Subaru forester 2010 modell som har gått 141 974 km.

For et par uker siden dukket pluttselig dette opp:

post-55110-0-44158100-1569174313_thumb.jpg

 

Altså motorfeilsymbolet og antiskrens.

 

Bilen gikk også i det jeg tror og verkstedet kalte en slags minimumsmodus hvor den ikke akselererer skikkelig og jeg ikke kan kjøre fort, ikke bruke cruise controll etc.

 

Fikk den på verksted og de koblet til et analyseverktøy. De fikk lest av feilmeldingen, men det virket litt diffust ut akkurat hva som var problemet, så de slettet meldingene og jeg skulle teste igjen.

Symbolene kom opp igjen og jeg leverte inn, de kjørte analyse og fikk noen resultater. Det endte med at de skiftet luftmassemåler.

 

Feilmeldingen kom ikke opp på noen dager, men jeg merket at bilen stadig gikk i minimumsmodus.

Kjørte en lengre tur i helgen og da gikk den etter litt i minimumsmodus, og tilslutt kom motorfeil og antiskrens symbolet opp igjen.

 

Noen som har erfaring med dette og kan hjelpe meg med hva som kan være feil?

 

Det viste seg jo også at verkstedet skiftet feil del, jeg har betalt for dette, men er det noe jeg kan reklamere på da eller? Forstår at det kan være vanskelig å løse slike muligens diffuse problemer, men det er igjen kjipt å ha betalt 4000 kr for noe som ikke hjalp på problemet.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen kunnskap om Subaru dessverre. Hadde tilsvarende symptomer på min Mini Cooper, og der viste det seg at det var DSC (Dynamic Stability Control) som var defekt. På Minien sitter denne i et rom i gulvet under førersetet, og det var blitt vannlekkasje i døren som oversvømmet dette. Så feilen kom og gikk litt med vannet som skvulpet, inntil DSC'en døde.

 

Ved rask googling fant jeg denne tråden fra i fjor på bilforumet: Motorlampe og Antiskrens lyser. Han sier feilmeldingen er "C0072 Abnormal Yaw Rate Sensor Output". 

 

Litt mer googling plasserer da feilkilden i Vehicle Dynamic Control 

(VDC) unit. Antagelig noe av det samme som DSC hos Mini.
 
Vet ikke om det er rett spor, men kan jo være verd å undersøke.
 
Geir :)
Lenke til kommentar

Subaru kobler alltid ut antiskrens når det ligger en feilkode på motor. Det kan være så mangt, men svaret får man enkelt ved å ta en diagnose. Har ikke vært borti at det har vært feil på LMM på dieselmotorene til Subaru tidligere, men de har en tendens til å spise EGR-ventiler.

 

Regner med at merkeverkstedet klarer å gi deg et godt svar på hva som egentlig er feil.

Lenke til kommentar

Subaru kobler alltid ut antiskrens når det ligger en feilkode på motor. Det kan være så mangt, men svaret får man enkelt ved å ta en diagnose. Har ikke vært borti at det har vært feil på LMM på dieselmotorene til Subaru tidligere, men de har en tendens til å spise EGR-ventiler.

 

Regner med at merkeverkstedet klarer å gi deg et godt svar på hva som egentlig er feil.

Mekanikeren hos merkeverksted trodde det var turboslangen mellom intercooler og luftinntak som var gåen ut ifra det jeg fortalte. De hadde ikke tid å fikse det selv så de anbefalte at et annet verksted fikset det.

Han sa også at det var ikke så bra for partikkelfilteret å kjøre med det for lenge.

Lenke til kommentar

Mekanikeren hos merkeverksted trodde det var turboslangen mellom intercooler og luftinntak som var gåen ut ifra det jeg fortalte. De hadde ikke tid å fikse det selv så de anbefalte at et annet verksted fikset det.

Han sa også at det var ikke så bra for partikkelfilteret å kjøre med det for lenge.

Så de har ikke sett på bilen engang? Litt snodig å konkludere uten å se på den. Det er helt korrekt at det ikke er bra for DPF å kjøre slik. Det vil føre til mer ubrent diesel i eksosen, som igjen gjør at DPF tetter seg raskere.

Lenke til kommentar

Oppdatering.

Mekanikeren på merkeverkstedet hadde rett.

Leverte bilen på mitt vanlige verkested og de fant et hull i turboslangen.

De byttet denne og alle problemene ble løst.

Har siden jeg kjøpte bilen i 2015 merket en rykking/hopping i første og andregir, spesielt ved kald motor, har hatt bilen inne et par ganger pga. dette men det var vanskelig å finne ut av det, og de mente bare bilen var slik. Dette er også borte! =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...