OddZen Skrevet 22. september 2019 Del Skrevet 22. september 2019 (endret) Hei. Har en Subaru forester 2010 modell som har gått 141 974 km. For et par uker siden dukket pluttselig dette opp: Altså motorfeilsymbolet og antiskrens. Bilen gikk også i det jeg tror og verkstedet kalte en slags minimumsmodus hvor den ikke akselererer skikkelig og jeg ikke kan kjøre fort, ikke bruke cruise controll etc. Fikk den på verksted og de koblet til et analyseverktøy. De fikk lest av feilmeldingen, men det virket litt diffust ut akkurat hva som var problemet, så de slettet meldingene og jeg skulle teste igjen. Symbolene kom opp igjen og jeg leverte inn, de kjørte analyse og fikk noen resultater. Det endte med at de skiftet luftmassemåler. Feilmeldingen kom ikke opp på noen dager, men jeg merket at bilen stadig gikk i minimumsmodus. Kjørte en lengre tur i helgen og da gikk den etter litt i minimumsmodus, og tilslutt kom motorfeil og antiskrens symbolet opp igjen. Noen som har erfaring med dette og kan hjelpe meg med hva som kan være feil? Det viste seg jo også at verkstedet skiftet feil del, jeg har betalt for dette, men er det noe jeg kan reklamere på da eller? Forstår at det kan være vanskelig å løse slike muligens diffuse problemer, men det er igjen kjipt å ha betalt 4000 kr for noe som ikke hjalp på problemet. Endret 22. september 2019 av OddZen Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 22. september 2019 Del Skrevet 22. september 2019 Hvis et merkeverksted? ikke kan finne ut hva som er feil på sitt eget merke, så er jo det enkelt og greit for dårlig. Hadde ikke betalt ei krone for videre feilsøking før de faktisk finner ut hva som er feil. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. september 2019 Del Skrevet 22. september 2019 Ingen kunnskap om Subaru dessverre. Hadde tilsvarende symptomer på min Mini Cooper, og der viste det seg at det var DSC (Dynamic Stability Control) som var defekt. På Minien sitter denne i et rom i gulvet under førersetet, og det var blitt vannlekkasje i døren som oversvømmet dette. Så feilen kom og gikk litt med vannet som skvulpet, inntil DSC'en døde. Ved rask googling fant jeg denne tråden fra i fjor på bilforumet: Motorlampe og Antiskrens lyser. Han sier feilmeldingen er "C0072 Abnormal Yaw Rate Sensor Output". Litt mer googling plasserer da feilkilden i Vehicle Dynamic Control (VDC) unit. Antagelig noe av det samme som DSC hos Mini. Vet ikke om det er rett spor, men kan jo være verd å undersøke. Geir Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 22. september 2019 Forfatter Del Skrevet 22. september 2019 Takk for svar. Det er ikke hos merkeverksted jeg har vært. De hadde kanskje funnet det ut fortere eller? Kan nevne det for dem Tom. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 22. september 2019 Del Skrevet 22. september 2019 Så lenge det lyser en lampe, finnes det feilkoder. Ville dratt til merkeforhandler som har utstyr til å lese ut alt Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 23. september 2019 Forfatter Del Skrevet 23. september 2019 Takk for tips. Tok kontakt med dem og håper de kan løse det raskt ? Lenke til kommentar
handprint Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 Subaru kobler alltid ut antiskrens når det ligger en feilkode på motor. Det kan være så mangt, men svaret får man enkelt ved å ta en diagnose. Har ikke vært borti at det har vært feil på LMM på dieselmotorene til Subaru tidligere, men de har en tendens til å spise EGR-ventiler. Regner med at merkeverkstedet klarer å gi deg et godt svar på hva som egentlig er feil. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 23. september 2019 Forfatter Del Skrevet 23. september 2019 Subaru kobler alltid ut antiskrens når det ligger en feilkode på motor. Det kan være så mangt, men svaret får man enkelt ved å ta en diagnose. Har ikke vært borti at det har vært feil på LMM på dieselmotorene til Subaru tidligere, men de har en tendens til å spise EGR-ventiler. Regner med at merkeverkstedet klarer å gi deg et godt svar på hva som egentlig er feil. Mekanikeren hos merkeverksted trodde det var turboslangen mellom intercooler og luftinntak som var gåen ut ifra det jeg fortalte. De hadde ikke tid å fikse det selv så de anbefalte at et annet verksted fikset det. Han sa også at det var ikke så bra for partikkelfilteret å kjøre med det for lenge. Lenke til kommentar
handprint Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 Mekanikeren hos merkeverksted trodde det var turboslangen mellom intercooler og luftinntak som var gåen ut ifra det jeg fortalte. De hadde ikke tid å fikse det selv så de anbefalte at et annet verksted fikset det. Han sa også at det var ikke så bra for partikkelfilteret å kjøre med det for lenge. Så de har ikke sett på bilen engang? Litt snodig å konkludere uten å se på den. Det er helt korrekt at det ikke er bra for DPF å kjøre slik. Det vil føre til mer ubrent diesel i eksosen, som igjen gjør at DPF tetter seg raskere. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 Tafatt merkeverksted. Blir for dumt at man må klage fordi de ikke vil se på bilen. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 1. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2019 Oppdatering. Mekanikeren på merkeverkstedet hadde rett. Leverte bilen på mitt vanlige verkested og de fant et hull i turboslangen. De byttet denne og alle problemene ble løst. Har siden jeg kjøpte bilen i 2015 merket en rykking/hopping i første og andregir, spesielt ved kald motor, har hatt bilen inne et par ganger pga. dette men det var vanskelig å finne ut av det, og de mente bare bilen var slik. Dette er også borte! =) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå