Gå til innhold

Dette er forsikringsbransjens nye bilskrekk


Anbefalte innlegg

Litt på sidelinja, men eg er heilt sikker på at det berre er eit spørsmål om tid før heile frontruta også forsvinner til fordel for ein skjerm.

 

Det er såpass mange fordelar med å køyre bilen via ein skjerm at det gjer opp for ulempen med at skjermen kan svikte.

Dersom ein byttar ut frontruta med ein skjerm så kan føraren konsentrere blikket på eit begrensa område utan å miste oversikt ved at all viktig informasjon kan leggast innanfor dette området, skjermen opnar for at ein kan få fleire kameravinklar alt etter behov og kanskje til og med nattoptikk/IR ved behov.

Utvendig vil ein ved å fjerne frontruta få vekk ei hard overflate som kan erstattast med ei sikkerheitsløysning som gjer at mjuketrafikkantar som blir påkjørt eller som køyrer på bilen blir mindre skada.

 

At det i skjeldne tilfeller kan oppstå feil som gjer at skjermen sluttar å virke, og som gjer at ein kan kræsje før ein rekk å nødbremse bilen blir ein liten pris å betale for å få færre ulykker totalt sett ved at ein kan sjå 360° rundt bilen i mørke utan å flytte blikket meir enn nokre få cm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det, når du sier det får vi tro på det. Men det er veldig lett for meg. Spesielt siden jeg har erfaringer der både tilstedeværelse av speil var svært nyttig når elektronikken ikke virket, og fordi jeg har erfaringer der elektronikken ikke satte speilet på plass og der mangelen på speil i rett stilling var svært ugunstig. 

 

Jeg kan ikke svare for dine tankemønster, men det er lett å falle ned på en hypotese om at dersom du ikke kan tenke ut et senario der manglende speil er en risiko, er fordi du synes alternativet til speil er mer moderne, og du får bias.  

Med tanke på at "digitale speil" er såpass nytt, antar jeg at de svært ugunstige erfaringene dine med sviktende elektronikk ikke er direkte sammenlignbare. 

 

Forstå meg rett (føler du misforstod utgangspunktet for kommentaren min), jeg prøver ikke å ta noen siden hverken for eller imot, jeg sier bare at min begrenset fantasi ikke klarer å se for seg hvordan ett sviktende "speil" kan føre til en situasjon som er kategorisert "farlig". 

 

Jeg spør egentlig, helt nøytralt, om noen kan lage ett slikt scenario for meg.

 

Hvis ikke, er det vel naturlig for meg å lene meg mer "for" digitale speil, med tanke på hvor mange fordeler de potensielt kan gi fremfor tradisjonelle speil. 

Lenke til kommentar

Hæ!? Uten den "elektriske biten" på ELEKTRISKE speil (Kamera + monitor) har du jo ikke speil... Vanskelig å forstå det eller!?

Dette er utgangspunktet i det jeg siterte deg på:

 

"En bil uten speil ser bare naken og teit ut.. Sikrere med vanlige speil også siden der ikke er noe elektronikk som før eller siden kommer til å svikte"

 

Da er jeg nysgjerrig på hva slags type bil du kjører, som ikke har elektronikk som du mener "kommer til å svikte".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Forstå meg rett (føler du misforstod utgangspunktet for kommentaren min), jeg prøver ikke å ta noen siden hverken for eller imot, jeg sier bare at min begrenset fantasi ikke klarer å se for seg hvordan ett sviktende "speil" kan føre til en situasjon som er kategorisert "farlig". 

 

Jeg spør egentlig, helt nøytralt, om noen kan lage ett slikt scenario for meg.

 

 

 

Her er et enkelt et. Du ligger i venstre felt på motorveien i 90km/t. En kortslutning gjør at du mister all elektronikk inklusive motorkraft. Du mangler speil, du mangler servo. Du begynner å miste fart i forhold til bilene som kommer på din høyre side, men du må krysse høyre felt og komme deg over på veiskulderen. 

Lenke til kommentar

Her er et enkelt et. Du ligger i venstre felt på motorveien i 90km/t. En kortslutning gjør at du mister all elektronikk inklusive motorkraft. Du mangler speil, du mangler servo. Du begynner å miste fart i forhold til bilene som kommer på din høyre side, men du må krysse høyre felt og komme deg over på veiskulderen.

OT: Dette har faktisk skjedd meg :) dog uten kamera speil. Det verste var sjokket at jeg også mistet bremsekraft.

//OT

 

I ett slikt tilfelle, burde bakspeil og sjekk av blindsone være tilstrekkelig.

 

Alternativt burde en også kunne benytte venstre skulder.

 

Men jeg ser hva du mener, alle er helt klart bedre rustet med fungerende sidespeil, 'i alle situasjoner', selv om jeg føler at en burde kunne håndtere situasjonen uten, 'i noen situasjoner'...

 

OT: Jeg endte opp på den ubehagelige venstre skulderen. Der og da følte jeg det var alt for utrygt å komme seg over til høyre skulder.

Lenke til kommentar

OT: Dette har faktisk skjedd meg :) dog uten kamera speil. Det verste var sjokket at jeg også mistet bremsekraft.

//OT

 

I ett slikt tilfelle, burde bakspeil og sjekk av blindsone være tilstrekkelig.

 

Alternativt burde en også kunne benytte venstre skulder.

 

Men jeg ser hva du mener, alle er helt klart bedre rustet med fungerende sidespeil, 'i alle situasjoner', selv om jeg føler at en burde kunne håndtere situasjonen uten, 'i noen situasjoner'...

 

OT: Jeg endte opp på den ubehagelige venstre skulderen. Der og da følte jeg det var alt for utrygt å komme seg over til høyre skulder.

 

Da var det nok den riktige avgjørelsen for din situasjon. 

Misforstå meg rett, jeg synes utvidet funksjonalitet er en bra ting, men se for deg om alt som nevnes i tråden her hadde vært tilfelle der du satt: alle speil var erstattet med elektronikk, og frontruten var elektrisk, og du kjørte ikke kjøretøyet selv. Hva skjer dersom elektronikken blir slått ut da?  

 

Når elektronikken er kommet langt nok og sikkerhetssystemene er gode nok, kan vi ta opp denne diskusjonen om igjen, men vi er ganske enkelt ikke der. Det hadde vært bedre med en helt vanlig manuell fjernkontroll til den Teslaen som skulle ut av garasjen. Men det fikser de sikkert etterhvert. Jeg parkerer trangt på jobb hver dag, og noen ganger parkerer de etter meg enda trangere. Noen dager kunne det vært en fordel å kjøre bilen halvannen meter rett fram så jeg får opp/kommer meg inn førerdøra uten å vri nakken og/eller skuldrene av. Før jeg får den funksjonen i en av mine biler, er det sikkert godt nok. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Her er et enkelt et. Du ligger i venstre felt på motorveien i 90km/t. En kortslutning gjør at du mister all elektronikk inklusive motorkraft. Du mangler speil, du mangler servo. Du begynner å miste fart i forhold til bilene som kommer på din høyre side, men du må krysse høyre felt og komme deg over på veiskulderen. 

Det som hadde vært interessant er jo å måle antall biler som kjører uten/ødelagt/knust sidespeil, kontra hvor ofte en slik situasjon kunne ha oppstått, samt hvorfor speilene ikke kunne vært koblet 12V systemet? 

 

Logisk nok, så burde vell et mindre oppsett av kamera-speil være mindre utsatt for uhell kontra større vanlige speil? 

Det er jo ikke uvanlig å se biler med manglende side-speil, særlig på vinteren når folk klarer å klippe brøytepinnene her og der. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan legge til at en bil brått kan dø helt elektronisk.

Det skjedde tragisk nok 3 mnd etter garanti gikk ut. Ingen uhell men økonomisk tragedie, Ford klarer ikke finne feil og ingen hjelp. Kjøpte ny bil. Bilen har stått hos Ford i 8 måneder uten at dem gjør noe!!

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette er utgangspunktet i det jeg siterte deg på:

 

"En bil uten speil ser bare naken og teit ut.. Sikrere med vanlige speil også siden der ikke er noe elektronikk som før eller siden kommer til å svikte"

 

Da er jeg nysgjerrig på hva slags type bil du kjører, som ikke har elektronikk som du mener "kommer til å svikte".

Ja, så da forblir min forrige kommentar den samme da altså...

Ehm.. Uvesentlig hvilken bil jeg eller noen andre har.. Poenget et at det er ikke bra når speilene svikter fordi det er ett kamerabasert dritt opplegg.. Var vist vanskelig å forstå dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...