Gå til innhold

Dette er forsikringsbransjens nye bilskrekk


Anbefalte innlegg

Hva referer du til? At det er mye dritt under knappene på mkn gamle bil?

Det var det innlegget jeg svarte på, var det ikke?

 

Hvorfor flytter du mellom innleggene mine hele tiden? Og du svarte ikke på spørsmålene mine.

Fordi du rekker å skrive et nytt innen jeg får svart på det forrige? Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah. Mekanisk tastatur. Mus. Endelig inputenheter som ikke gjør det til et salig knot å redigere tekst.

 

Det tar sikkert like mye fokus som å se inn i instrument clusteret for å se og oppfatte hvor mye drivstoff man har igjen.

Nei.

 

Beklager, men nei. Det krever betraktelig mer oppmerksomhet å interagere enn å bare observere.

 

Ikke at for mye informasjon i dashbordet er en god ting, men nå er det forhåpentligvis de færreste som tar øynene av veien for å se på noe annet enn farten bortsett fra en svært sjelden gang.

 

Hvorfor bruker du så mye lengre tid på en setevarmer?

Fordi den krever interaksjon. Fordi elementet er uhensiktsmessig plassert i synsfeltet sammenlignet med f.eks. fartsmåler.

 

Den har jo knapper på rattet?

 

Har du i det hele tatt prøvd bilen? Eller forhåndsdømmer du uten å prøvd?

Du snakket på generell basis om underholdningssystemer. Poenget mitt er at det er ikke et moteksempel, du bare ytterligere illustrerer det jeg sier.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det her er ikke noe å diskutere. Touch-skjermer generelt sett mer trafikkfarlig enn ikke, noe annet er helt håpløst å tale imot.

 

Det var vell noen år siden hvor en lastebilsjåfør drepte en hel familie pga han scrollet i musikklisten på mobilen. Hva er annerledes her kontra å scrolle gjennom musikken på touch-skjermen i en bil? Selvfølgelig er det en farligere trend vi ser.

Idioter vil man alltid ha i trafikken, er flere som har blitt drept av folk som kjører under påvirkning av alkohol og rus. Har du noen statistikk på at touch-UI er farligere? Men touch-UI er noe man vil se mer og mer av i fremtiden. Vi kan takke oss med at førerassistent-systemer blir stadig bedre, som stopper for både biler og mennesker. Det blir en absolutt nødvendighet i fremtidens biler uavhengig av touch-UI eller ei, man vil alltid ha mennesker som er på mobilen eller tenker på helt andre ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Idioter vil man alltid ha i trafikken, er flere som har blitt drept av folk som kjører under påvirkning av alkohol og rus. Har du noen statistikk på at touch-UI er farligere? Men touch-UI er noe man vil se mer og mer av i fremtiden. Vi kan takke oss med at førerassistent-systemer blir stadig bedre, som stopper for både biler og mennesker. Det blir en absolutt nødvendighet i fremtidens biler uavhengig av touch-UI eller ei, man vil alltid ha mennesker som er på mobilen eller tenker på helt andre ting.

Folk er så ræva i trafikken at biler må ha sensor i stolene og alarm-lyder for å få folk til å ta på setebeltet. Selvfølgelig vil touch-skjermer føre til ulykker pga uaktsomme folk. Du trenger jo ikke statistikk for det. Bare bruk hodet. 

 

Hvor mange folk er det som kræsjer, og med glede innrømmer at de satt med hodet i mobilen, eller så på touch-skjermen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ah. Mekanisk tastatur. Mus. Endelig inputenheter som ikke gjør det til et salig knot å redigere tekst.

 

Nei.

 

Beklager, men nei. Det krever betraktelig mer oppmerksomhet å interagere enn å bare observere.

 

Ikke at for mye informasjon i dashbordet er en god ting, men nå er det forhåpentligvis de færreste som tar øynene av veien for å se på noe annet enn farten bortsett fra en svært sjelden gang.

 

Fordi den krever interaksjon. Fordi elementet er uhensiktsmessig plassert i synsfeltet sammenlignet med f.eks. fartsmåler.

 

Du snakket på generell basis om underholdningssystemer. Poenget mitt er at det er ikke et moteksempel, du bare ytterligere illustrerer det jeg sier.

Og igjen, du har ikke besvart på spørsmålet om du i hele tatt har prøvd bilen? Eller bare antar du uten å prøve?

 

Interaksjonen som kreves for å trykke på knappen er minimal og tar minimalt med oppmerksomhet bort fra trafikken. Bare til å prøve selv.

Lenke til kommentar

Folk er så ræva i trafikken at biler må ha sensor i stolene og alarm-lyder for å få folk til å ta på setebeltet. Selvfølgelig vil touch-skjermer føre til ulykker pga uaktsomme folk. Du trenger jo ikke statistikk for det. Bare bruk hodet.

 

Hvor mange folk er det som kræsjer, og med glede innrømmer at de satt med hodet i mobilen, eller så på touch-skjermen?

Det er jo derfor jeg sier det blir en absolutt nødvendighet med gode førerassistent-systemer. Men poenget mitt er at idioter vil man alltid ha i trafikken, om man har touch-skjerm eller ei.

Lenke til kommentar

Det er jo bare til å bevege hånden bort, se og så trykke?

Du får det til å høres ut som man skal løse et regnestykke og se bort i mange minutt. Å bevege øynene kjapt bort for å verifisere at de er av tar ikke mange millisekund.

 

I 80 km/t se kjører du i 22 meter pr sekund. Et kjørefelt er 3,5 meter. Når du ser på noe som er til høyre for rattet, vil hodet ditt og overkroppen din underbevisst dras til siden med mindre du bevisst motarbeider det, som igjen reduserer oppmerksomheten din. Hvis du hadde sett bort i mange minutter, hadde du funnet degselv på Veslemannen eller i Snåsa, med ei forskrekka gås sittende på panseret.  

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og igjen, du har ikke besvart på spørsmålet om du i hele tatt har prøvd bilen? Eller bare antar du uten å prøve?

Jeg har som sagt prøvd Model S. Det var den jeg uttalte meg om. Brukergrensesnittet der er elendig.

 

 

 

Interaksjonen som kreves for å trykke på knappen er minimal og tar minimalt med oppmerksomhet bort fra trafikken.
Nei. Det gjør ikke det.

 

Det føles kanskje sånn. Stort sett alle overvurderer hvor mye visuell informasjon hjernen er i stand til å behandle i et gitt tidsrom.

 

Men alle interaksjoner som krever visuell tilbakemelding og øye-hånd-koordinasjon tar mer oppmerksomhet enn vi tror.

 

Kanskje ikke så mye at det ikke går greit på dagtid og tørre veier. Men nok til at det veldig raskt forvandler en skummel situasjon til en kritisk situasjon når reaksjonstiden ellers er redusert, p.g.a. trøtthet eller føreforhold.

 

Skjermbaserte grensesnitt bør totalt unngås for funksjoner som er ment å betjenes i fart. Rett og slett fordi uansett hvor mye vi liker å tro at hjernen klarer å håndtere dem, så stemmer det rett og slett ikke. Det kreves så mye mer oppmerksomhet å gå gjennom øye-hånd-tilbakekoblingssløyfen enn det kreves å prosessere taktil feedback.

Lenke til kommentar

Det er jo derfor jeg sier det blir en absolutt nødvendighet med gode førerassistent-systemer. Men poenget mitt er at idioter vil man alltid ha i trafikken, om man har touch-skjerm eller ei.

Førerassistentsystemer hjelper bare hvis du ellers kjører som om de ikke finnes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk er så ræva i trafikken at biler må ha sensor i stolene og alarm-lyder for å få folk til å ta på setebeltet. Selvfølgelig vil touch-skjermer føre til ulykker pga uaktsomme folk.

Jeg mistenker at det som vil skje etter hvert som man får tilstrekkelig mange ulykker og nestenulykker som skyldes bruk av touchskjermer i bil at det vil komme krav fra myndighetene om at touchpanelet skal deaktiveres så lenge bilen er i fart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo derfor jeg sier det blir en absolutt nødvendighet med gode førerassistent-systemer. Men poenget mitt er at idioter vil man alltid ha i trafikken, om man har touch-skjerm eller ei.

Så hvis man alltids vil ha idioter i trafikken, i blanding med alle andre. Hvor lurt er det å fokusere enormt på touch-skjermer? 

Store skjermer er jo forsåvidt greit, så lenge det blir designet for å ikke kunne være til forstyrrelse, men det blir jo ikke det. 

 

Hvor mange sekunder trur du det tar å få fokuset tilbake på veien etter du har tatt bort blikket derifra for å kikke på en skjerm 40-50 cm fra deg i bilen? 

Lenke til kommentar

Model 3 (og sikkert en del andre biler) har jo kamera som observerer føreren.

 

Det er ikke i bruk til noe enda (på Tesla iallefall) men ved en fremtidig update kan det brukes til å se om føreren er søvnig eller uoppmerksom på veien. Blir vel påbudt med slikt etterhvert og.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mistenker at det som vil skje etter hvert som man får tilstrekkelig mange ulykker og nestenulykker som skyldes bruk av touchskjermer i bil at det vil komme krav fra myndighetene om at touchpanelet skal deaktiveres så lenge bilen er i fart.

Tale og "gestures" vil ta over. Byton gjør noe rett i det minste. 

Lenke til kommentar

Tale og "gestures" vil ta over.

"Siri, spill NRK Alltid Klassisk"

"Spiller NRK Alltid Danseband"

 

EDIT: Eventuelt hvis produsenten er for cheap-ass til å sørge for norsk tilpasning:

"Switch to NRK Alltid Klassisk"

"Playing Anarchy in the UK by the Sex Pistols"

Endret av Sutekh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor ofte har du som fører behov for å stille passasjerside-ventilene? Etter 17 år i bil har det aldri skjedd meg.

Tror de fleste forstod at dette var en spøk, derav det lille uskyldige smilefjeset på slutten.

 

Men det må nevnes at det har hendt noen ganger at jeg både trenger å åpne og rette ventilen mot passasjer dør vinduet for å få litt ekstra avrimning/dedugg effekt..

 

Det er ikke ett problem, men hånden på hjertet ville det vært lettere å ha løsningen til Porsche Taycan i en slik situasjon :)

Lenke til kommentar

Ja, man skal føle i fingeren at man har trykket på knappen. Ikke alle som har det, men burde være et minstekrav for slike skjermer om viktige funksjoner er plassert der.

Det er garantert den beste formen for touch skjerm, hvor en kan la fingeren hvile på skjermen uten at trykk blir registrert som "trykk", men blir kun registrert som "touch". Når en først trykker litt hardere, registrerer skjermen det som ett "trykk" og gir tilbakemelding.

 

Det er på en måte det beste av to verdener av kapasitiv berøringsskjerm (som mobilene bruker) og resitiv trykkskjerm. En kan ennå bruke touch funksjoner som zoom på kart, men bare det at en kan hvile fingeren på skjermen uten å faktisk trykke, gjør det mulig å "lete"/"føle seg frem" etter funksjonen uten å måtte gi skjermen 100% fokus ved bruk.

 

Å bruke skjerm som utelukkende kun er touch/kapasitiv i bil er bare billig og tull. Det finnes ingen annen grunn å ikke ha støtte for trykk.

 

Noen som har lister over hvilken biler som bruker hvilken teknologi?

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...