disk Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 For meg, så er det å bare trykke 2 ganger på mobil touchsskjermen nok til å ta mye fokus vekk fra veien, og eg nekter å kjøre en bil som eg må innom en busslomme hver gang eg må justere noe på klimaanlegget eller lignende. Hjelper ikke om touchskjermen er midt på rattet, du tar HELE fokuset vekk fra veien, og øyne bruker tid på refokus. Det er så utrolig anstrengende. Å ikke kjøre innom en busslomme for å trykke på disse skjermene er så inn i helvete ansvarsløst. 2 Lenke til kommentar
Panneband Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 Har du kjørt samme Tesla-modell som meg? Bare å skru av setevarmen er oppskrift på trafikkulykke. Det er jo bare ett trykk, setevarmer vises jo alltid på skjermen? Ser du aldri på eller trykker på infotainment i andre biler? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 Setevarme fremme krever bare ett enkelt trykk på ikonet formet som ett sete. Ikke noe heksekunst. Å slå på varme bak derimot krever at man trykker to plasser til. Setter seg raskt i fingrene dette så det er nesten det minste problemet med slike skjermer. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 Det er jo bare ett trykk, setevarmer vises jo alltid på skjermen?Helt nederst så du må ta øynene av veien ganske lenge. Ser du aldri på eller trykker på infotainment i andre biler?Nei. 2 Lenke til kommentar
Panneband Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 Men skal du ha på setevarmer bak så regner jeg med du har passasjer fremme? Visst noen bak spør om vi fremme kan operere setevarmer er det jo naturlig at passasjer fremme ordner dette. Eller kjører du taxi? 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 Men skal du ha på setevarmer bak så regner jeg med du har passasjer fremme? Visst noen bak spør om vi fremme kan operere setevarmer er det jo naturlig at passasjer fremme ordner dette. Eller kjører du taxi? Opplæring av passasjeren i fart er jo alltids trafikksikkert. 2 Lenke til kommentar
Panneband Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 Nå er jo brukergrensesnittet til Tesla utrolig enkelt å forstå seg på, moren min som er under gjennomsnittet på slike ting klarer til og med operere det. Verre på min gamle C-klasse når passasjerer skulle legge til og spille av musikk fra sin telefon over bluetooth. Det var ekstrem sport det. 2 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 (endret) Men skal du ha på setevarmer bak så regner jeg med du har passasjer fremme?Hvor i all verden fikk du "setevarmer bak" fra? Endret 24. september 2019 av Sutekh Lenke til kommentar
Panneband Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 (endret) Hvor i all verden fikk du "setevarmer bak" fra?Beklager, glømte å qoute innlegget til Complexity. Men for å svare deg, så kjenner jeg meg ikke igjen i din erfaring av å ha øynene lenge vekke. Endret 24. september 2019 av Panneband Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 (endret) Men for å svare deg, så kjenner jeg meg ikke igjen i din erfaring av å ha øynene lenge vekke.Setevarmerikonet er helt nederst på skjermen, omtrent på høyde med girspaken i en annen bil. Du må ta øynene omtrent så langt unna frontruten som du kan uten å se bakover og refokusere ganske kraftig. Og det krever i alt tre trykk for å slå av varmen fra fullt, og du trenger å benytte deg av visuell feedback for å bekrefte at den er slått av. I min bil kan jeg ta hånden ned fra rattet, kjenne meg frem til knappen, trykke to ganger og få kontant taktil feedback på hvert trykk og aldri ta øynene av veien. Samt at det å behandle taktil feedback er mye mindre krevende enn den visuelle prosesseringen som trengs for å justere noe på en touchskjerm. Skjermbaserte grensesnitt er idiotiske for alt som det kan forventes at sjåføren skal justere i fart. Fordi det benytter seg av den viktigste sansen du trenger for å unngå ulykker. Endret 24. september 2019 av Sutekh 1 Lenke til kommentar
Panneband Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 Setevarmerikonet er helt nederst på skjermen, omtrent på høyde med girspaken i en annen bil. Du må ta øynene omtrent så langt unna frontruten som du kan uten å se bakover og refokusere ganske kraftig. Og det krever i alt tre trykk for å slå av varmen fra fullt, og du trenger å benytte deg av visuell feedback for å bekrefte at den er slått av. I min bil kan jeg ta hånden ned fra rattet, kjenne meg frem til knappen, trykke to ganger og få kontant taktil feedback på hvert trykk og aldri ta øynene av veien. Samt at det å behandle taktil feedback er mye mindre krevende enn den visuelle prosesseringen som trengs for å justere noe på en touchskjerm. Skjermbaserte grensesnitt er idiotiske for alt som det kan forventes at sjåføren skal justere i fart. Fordi det benytter seg av den viktigste sansen du trenger for å unngå ulykker. Har Model 3 og der er jo ikke ikonet lavt, eller så har du en veldig høy girspak. Og man vet jo hvor knappen er, hvis du bruker så mye tid og mister så mye fokus av å slå det av så er kanskje problemet hos deg? Jeg har ikke merket noe til å miste fokus, og det ser jo ut til at andre bilfabrikanter følger etter. 1 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 (endret) Har Model 3 og der er jo ikke ikonet lavtPrøv deg på Model S. Og man vet jo hvor knappen erHar ingenting å si, du kan ikke føle deg frem til den og man kan ikke registrere tastetrykk uten å se på skjermen. hvis du bruker så mye tid og mister så mye fokus av å slå det av så er kanskje problemet hos deg?Går raskt og enkelt i en V70. Trenger ikke bruke synssansen i det hele tatt. og det ser jo ut til at andre bilfabrikanter følger etter.De kan spare penger på sammenstilling. Selvfølgelig følger de etter. Uavhengige knapper med individuelle ledninger koster penger. Så lenge de sparer mer på montering enn de må betale ut i erstatning etter ulykker, så tjener de på det. Endret 24. september 2019 av Sutekh 1 Lenke til kommentar
Panneband Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 Prøv deg på Model S. Har ingenting å si, du kan ikke føle deg frem til den og man kan ikke registrere tastetrykk uten å se på skjermen. Går raskt og enkelt i en V70. Trenger ikke bruke synssansen i det hele tatt. De kan spare penger på sammenstilling. Selvfølgelig følger de etter. Uavhengige knapper med individuelle ledninger koster penger. Så lenge de sparer mer på montering enn de må betale ut i erstatning etter ulykker, så tjener de på det. Har kjørt en del X og kjenner meg ikke igjen, jeg sitter ikke å føler meg fram til den. Det er jo bare til å bevege hånden bort, se og så trykke? Du får det til å høres ut som man skal løse et regnestykke og se bort i mange minutt. Å bevege øynene kjapt bort for å verifisere at de er av tar ikke mange millisekund. Jeg har vertfall aldri sett eller tenkt på det som et problem, og har aldri vert i en situasjon der jeg mister fokus over trafikkbildet som følge av det. Har verre erfaring med å operere infotainment i tungrodd UI med liten skjerm og mange knapper. 1 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 Men for å snu på det: Setevarmer-"knappene" er permanent vist på skjermen. Hvordan hadde Model 3 vært mindre brukervennlig hvis skjermen hadde vært litt mindre (tilsvarende bredden av de permanente virtuelle knappene) og det hadde vært en rad med fysiske knapper fysiske knapper plassert under skjermen i stedet? 1 Lenke til kommentar
Panneband Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 Men for å snu på det: Setevarmer-"knappene" er permanent vist på skjermen. Hvordan hadde Model 3 vært mindre brukervennlig hvis skjermen hadde vært litt mindre (tilsvarende bredden av de permanente virtuelle knappene) og det hadde vært en rad med fysiske knapper fysiske knapper plassert under skjermen i stedet? Den hadde ikke blitt mindre brukervennlig, litt mer grisete i form av støv og dritt som samler seg isteden for å bare rengjøre en stor flate. I vår gamle gamle bil var setevarmer knappen så full i dritt som hadde samlet seg bak knappen at fjærmekanismen låste seg og man hadde full varme i setet uten at man fikk den av. Misforstå meg ikke, jeg har ikke noen problem med knapper for slikt som klima og setevarmer. Men jeg sier bare at jeg ikke har hatt noen problem med løsningen som er i Tesla. 1 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 (endret) Har kjørt en del X og kjenner meg ikke igjen, jeg sitter ikke å føler meg fram til den. Det er jo bare til å bevege hånden bort, se og så trykke?Ding ding ding ding! og har aldri vert i en situasjon der jeg mister fokus over trafikkbildet som følge av det.Frem til du gjør det. F.eks. en kveld når du er trøtt nok til at det legger til det lille halvsekundet på tiden det tar å skifte og refokusere blikket, og det lille halvsekundet ekstra det deretter tar å reagere på en elg. Har verre erfaring med å operere infotainment i tungrodd UI med liten skjerm og mange knapper.Gee, hadde det ikke vært fint med f.eks. knapper på rattet som du kan bruke for å skifte radiokanal eller skifte mellom lydkilder? Uten å trenge å se vekk fra veien i det hele tatt? Moderne lydanlegg i biler burde generelt ikke betjenes i fart i det hele tatt, de faller i samme kategori som mobiltelefoner. Endret 24. september 2019 av Sutekh 2 Lenke til kommentar
Panneband Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 Ding ding ding ding! Frem til du gjør det. F.eks. en kveld når du er trøtt nok til at det legger til det lille halvsekundet på tiden det tar å skifte og refokusere blikket, og det lille halvsekundet ekstra det deretter tar å reagere på en elg. Gee, hadde det ikke vært fint med f.eks. knapper på rattet som du kan bruke for å skifte radiokanal eller skifte mellom lydkilder? Uten å trenge å se vekk fra veien i det hele tatt? Moderne lydanlegg i biler burde generelt ikke betjenes i fart i det hele tatt, de faller i samme kategori som mobiltelefoner. Det tar sikkert like mye fokus som å se inn i instrument clusteret for å se og oppfatte hvor mye drivstoff man har igjen. Hvorfor bruker du så mye lengre tid på en setevarmer? Den har jo knapper på rattet? Har du i det hele tatt prøvd bilen? Eller forhåndsdømmer du uten å prøvd? 1 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 I vår gamle gamle bil var setevarmer knappen så full i dritt som hadde samlet seg bak knappen at fjærmekanismen låste seg og man hadde full varme i setet uten at man fikk den av. er kanskje problemet hos deg? Lenke til kommentar
Panneband Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 I vår gamle gamle bil var setevarmer knappen så full i dritt som hadde samlet seg bak knappen at fjærmekanismen låste seg og man hadde full varme i setet uten at man fikk den av. er kanskje problemet hos deg? Hva referer du til? At det er mye dritt under knappene på mkn gamle bil? Hvorfor flytter du mellom innleggene mine hele tiden? Og du svarte ikke på spørsmålene mine. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 Det her er ikke noe å diskutere. Touch-skjermer generelt sett mer trafikkfarlig enn ikke, noe annet er helt håpløst å tale imot. Det var vell noen år siden hvor en lastebilsjåfør drepte en hel familie pga han scrollet i musikklisten på mobilen. Hva er annerledes her kontra å scrolle gjennom musikken på touch-skjermen i en bil? Selvfølgelig er det en farligere trend vi ser. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå