Gå til innhold

Equinor: Splitt og selg!


Anbefalte innlegg

Man kan ikke stoppe brenning av olje ved å legge ned oljeutvinnere, da blir are prisen høyere og andre aktører kommer inn på det frie markedet for å produsere og tjene penger. Den eneste måten å stoppe forbrenning av olje er å redusere konsum. Da må man forandre konsumentene ikke, gi skam til produsentene

Du gikk glipp av et vesentlig poeng. Så lenge det er penger å tjene på å selge olje vil oljeprodusentene aktivt bekjempe et hvert forsøk på begrensning. Det inkluderer å aktivt bekjempe alternative energikilder, spre løgner om klimatrusselen osv. Exxon så hvilken vei det bar for 50 år siden men valgte å aktivt å jobbe for at offentligheten ikke skulle skjønne at klimatrusselen var reell.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En produksjon som i dag går med stort CO2-utslipp er hydrogenproduksjon med metan som råstoff. CO2-utslippet fra denne hydrogenprodusjonen kan enkelt reduseres med å fange kull i stedet for CO2. Alt kullet kan brukes direkte i matjordprodusjon der hydrogenfabrikken står. Jeg tror Equinor har gode forutsetninger for å bygge og drive slike hydrogenfabrikker akkurat nå.

 

Energiregnskapet for denne prosessen er følgende:

 

Standard forbrenningsenergi (dG(298K)) for metan etter formelen:

 

CH4 + 2 O2 -> CO2 + 2 H2O er -801 kJ/mol (antatt vanndamp, ikke væske)

 

Standard pyrolyseenergi (dG(298 K)) for metan til C (grafitt) og H2(g) etter formelen:

 

CH4 -> C + 2 H2 er +51 kJ/mol

 

Altså, i underkant av 10% av metanet må brennes for å skaffe energi til pyrolysen!

Lenke til kommentar

Hvis vi stenger for oljen vil oljeprisene stige.

Stigende oljepriser vil føre til økte produksjonskostnader for absolutt alt.

 

Økte produksjonskostnader vil stikke kjepper i hjulene for absolutt alt av "grønn utbygging"

 

Det er alt for tidlig å kutte i oljeproduksjonen.

 

Først må forbruket reduseres. Deretter kan vi kutte i produksjonen. Men: Vi ser at forbruket slett ikke reduseres, men det øker stadig, og det er ingenting som tyder på at det er i ferd med å snu.

 

Det er noe ironisk med at for å "redde kloden" så må vi bygge noe enormt. Dersom vi hadde gått i gang med å "dekke saudi med solceller" så ville det prosjektet føre til klimautsilipp i en størrelsesorden vi aldri før har sett.

 

Med andre ord kan vi kun redde kloden ved å kutte i forbruk, men det ville vært en finansiell katastrofe å gjøre store nok kutt til at det monner. Og det er i tillegg svært upopulært. Bare se hva som skjedde når man forsøkte seg med økte flyavgifter. Politikere ble hudflettet på grunn av noen tapte arbeidsplasser på rygge. Det er lenge til noen "tør" å røre den avgiften på nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis vi stenger for oljen vil oljeprisene stige.

Stigende oljepriser vil føre til økte produksjonskostnader for absolutt alt.

 

Økte produksjonskostnader vil stikke kjepper i hjulene for absolutt alt av "grønn utbygging"

 

Det er alt for tidlig å kutte i oljeproduksjonen.

 

Først må forbruket reduseres. Deretter kan vi kutte i produksjonen. Men: Vi ser at forbruket slett ikke reduseres, men det øker stadig, og det er ingenting som tyder på at det er i ferd med å snu.

 

Det er noe ironisk med at for å "redde kloden" så må vi bygge noe enormt. Dersom vi hadde gått i gang med å "dekke saudi med solceller" så ville det prosjektet føre til klimautsilipp i en størrelsesorden vi aldri før har sett.

 

Med andre ord kan vi kun redde kloden ved å kutte i forbruk, men det ville vært en finansiell katastrofe å gjøre store nok kutt til at det monner. Og det er i tillegg svært upopulært. Bare se hva som skjedde når man forsøkte seg med økte flyavgifter. Politikere ble hudflettet på grunn av noen tapte arbeidsplasser på rygge. Det er lenge til noen "tør" å røre den avgiften på nytt.

"Stigende oljepriser vil føre til økte produksjonskostnader for absolutt alt."

 

En oljepris på 70 $/fat tilsvarer ca 30 øre/kWh.

Hva et oljeselskap må ha for å selge oljen til en bensinstasjon er jeg usikker på, men raffinering koster også penger.

kr 5,-/l er ikke langt fra sannheten, som betyr 40 øre/kWh.

Skulle oljeprisen stige blir strøm mer og mer attraktivt, og flere velger elektrisk og markedsandelen for bensin og diesel krymper.

Det er dette som er utviklingen for tiden, og vi kommer til et punkt hvor uttrykket: "når krybben er tom bites hestene".

Med andre ord er en priskrig mot OPEC sannsynlig for å beholde markedsandeler, og priskrig betyr lavere oljepris.

Tror neppe oljeselskapene ønsker lavere markedsandeler, og stikker derfor så mange kjepper de kan i satsingen på fornybar energi.

Skulle f. eks Norge vise vei ut på havet, og kombinere oppdrett med energiopptak fra vind og bølger blir det en kjempeutfordring for oljeselskapene.

Lenke til kommentar

Jeg tror få kommer til å jobbe i olja om ti år allerede. Hvorfor? jo fordi jeg er optimist og tror vi klarer å få bukt med mye av oljeforbruket. Det er tydelig at menneskeheten trenger å kutte olja for at kloden skal fortsette i en tålig intakt stand. Kuttes forbruket med 60% kuttes antall ansatte med 70%, og i Norge med 80% (pga at USA, Russland og Saudi Arabia neppe går foran). P tide å våkne opp til realitetene, brette opp ermene og sette igang. Vi går imøte en ny etterkrigstid hvor alle må bidra...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg tror få kommer til å jobbe i olja om ti år allerede. Hvorfor? jo fordi jeg er optimist og tror vi klarer å få bukt med mye av oljeforbruket. Det er tydelig at menneskeheten trenger å kutte olja for at kloden skal fortsette i en tålig intakt stand. Kuttes forbruket med 60% kuttes antall ansatte med 70%, og i Norge med 80% (pga at USA, Russland og Saudi Arabia neppe går foran). P tide å våkne opp til realitetene, brette opp ermene og sette igang. Vi går imøte en ny etterkrigstid hvor alle må bidra...

 

Jeg tror det er veldig optimistisk. Andre spådommer sier at etterspørselen etter olje kommer til å øke 20 år fremover. Nå er kanskje et litt vel pessimistisk i andre enden, men jeg tviler på at vi har klart å elektrifisere så mye av samfunnet innen 10 år til at forbruket kuttes betydelig. Du må også huske på at samtidig vokser økonomien i utviklingsland, og de har ikke alltid midler til å velge oljefrie alternativ.

 

EDIT: For å sette tiårperiodden litt i perspektiv. TØI har estimert at det mest optimistiske vi kan håpe på, er at 60% av bilene i 2030 (om ti år til) er nullutslippsbiler i Norge. Andre land ligger ganske langt bak når det gjelder bilparken.

 

Og så har du andre forbrukere av olje, som lasteskip. Her ser det heller ikke ut som om oljefrie alternativ vil være særlig utbredte innen 10 år.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Da har du som forutsetning at handlingslammelsen skal fortsette i 20 år til. Under sånne forutsetninger så er det ingen grunn til å være optimist.

 

De praktiske forutsetningene for å lykkes å få ned CO2 utslippene er jo tilstede: vind, vann og solkraft. Kutt i forbruk av transportkrevende varer, kjøtt, flyreiser etc. Man tenker kanskje dette er fryktelig, men for min del tror jeg ikke at livskvaliteten til folk vil vesentlig forringes av slike tiltak. Men det må bli noen offer: elbil har mindre rekkevidde en bensin, hjemmeferie er ikke så tøft som ferie i et fremmed land, bacon er bedre enn bønner etc etc

Lenke til kommentar

Da har du som forutsetning at handlingslammelsen skal fortsette i 20 år til. Under sånne forutsetninger så er det ingen grunn til å være optimist.

 

De praktiske forutsetningene for å lykkes å få ned CO2 utslippene er jo tilstede: vind, vann og solkraft. Kutt i forbruk av transportkrevende varer, kjøtt, flyreiser etc. Man tenker kanskje dette er fryktelig, men for min del tror jeg ikke at livskvaliteten til folk vil vesentlig forringes av slike tiltak. Men det må bli noen offer: elbil har mindre rekkevidde en bensin, hjemmeferie er ikke så tøft som ferie i et fremmed land, bacon er bedre enn bønner etc etc

Ferie i Norge koster skjorta. Vi har et vanvittig pris nivå, selv for oss som lever her. Kan jeg velge 3 uker i USA eller 3 uker i Norge, eller 2 måneder i Thailand. Alt til samme pris. Er det ikke lure på hva jeg foretrekker. Jo varme, vennlig folk og "være rik" en lita stund.

 

Kan jo få full lunsj til 4 for samme pris i Malaysia som en ferdigsmurt baguette på bensinstasjon her.

For og ikke nevne alkohol, som også en del liker og nyte på ferie. Kan få 10 liter sprit i Thailand til samme pris som 1 liter her. 

 

Så jeg kan feriere sparsommelig i Norge, eller leve som en "semi-konge". For meg er alltid valget enkelt.

34 år nå og har feriert 1 gang i Norge for og oppleve Fjorder og fjell på vestlandet. Men leie av hytte osv gjorde at den helgen kosta like mye som jeg skulle dratt oss en uke til Tenerife. Og på min ferie i Norge laget jeg all mat selv etc for og spare penger, slikt trenger jeg ikke bry meg om nedenfor. Og jeg kan ha "ferie" 

 

Bacon er bedre en bønner, bacon er full av umami og andre godsaker som gjør at du får en fantastisk smaksopplevelse. Personlig har jeg aldri smakt bønner som smaker så fantastisk som bacon. Bacon er en av de få tingene som kan stekes og munnen min begynner og produsere spytt i store mengder fordi den vet hva slags herlighet det er når jeg putter bacon i munn.

 

Får ikke samme effekt av bønner gitt. Bacon kan puttes på de fleste retter og gjøre dem "bedre"

Kan ikke si det samme om bønner, de er da ganske smakløse. Selv om jeg liker godt og ha bønner i salat feks. Så er det ikke bønnene som er stjerna i salaten. 

 

Og personlig har ikke jeg noe behov for og ha ørret fra peru i frysern på butikken, vi har da ørret her til lands og som ikke trenger og reise halve jorden rundt. Men den er nå der pga vi har en stat som virker for sosial dumping. 

 

Jeg er helt klar for og gi slipp på rekkevidde og slikt pga miljøet. Men kødder du med maten min, da snakker vi noe annet. Mat og matopplevelser er en av de store driverene i midt liv.

 

Helt klart at det kan effektiviseres mye, slik at ørret fra peru og slikt ikke trenger og transporteres hit. Da det egentlig ikke er noe behov, bortsett fra markedet. Siden Japanere ikke vil ha ørret fra Peru siden det er subpar kvalitet kontra fisk som er vokst opp i kaldere vann, så ender vi opp med og selge vår ørret til en høyere pris så kjøpe billig ørret fra Peru til de ikke kravstore og ikke den største lommeboken.

 

Fritt marked har gitt oss mye i form av vekst. Men fritt marked ser også ut til og ødelegge planeten men slike behov.

 

Om staten sa feks, du skal mate markedet her hjemme først. Det som er til overs får du lov til og eksportere. Vil vi se stort fall i transport.

 

Samme med Biffen fra sør amerika. Jepp det er en mye bedre biff enn det du før kjøpt hjemme, fordi dette er okser avlet for kjøttproduksjon og ikke melke produksjon som de kuene her hjemme. Men det er vanvittig bortkastet og transportere kjøttet halve jorden rundt når vi har evnen til og lage det her hjemme. 

 

Sats på effektivisering, og regulering av det frie markedet. Kan spare mye der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...