Redaksjonen. Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Dette tettstedet henter energi fra sjøen ved hjelp av 9000 meter rørgater Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 – Jeg vet ikke om andre steder der fjordvarme er bygget opp i dette omfanget til et helt sentrumsområde. De har/hadde et sjøvannsvarmeanlegg på Gotland også, men riktignok bare 10 MW. Se første 5 minutter av denne serien fra 1985: https://tv.nrk.no/serie/energi/1986/FUVI03000885/avspiller Lenke til kommentar
chrisbt Skrevet 21. september 2019 Del Skrevet 21. september 2019 De har/hadde et sjøvannsvarmeanlegg på Gotland også, men riktignok bare 10 MW. Se første 5 minutter av denne serien fra 1985: https://tv.nrk.no/serie/energi/1986/FUVI03000885/avspiller Fjordvarme i seg selv er ikke så spesielt, men løsningen her ser ut til å være vesentlig forskjellig fra den brukt i klippet du fant og andre steder, som f.eks. i Horten, ved at selve varmepumpene så vidt jeg forstår er desentralisert og at systemet kun gir abonnemtene lett tilgang på lavtemperatur vann, som alternativ til boring av brønner eller egne sjøvannsanlegg. Jeg kan tenke meg at det kan gi visse fordeler i forhold til fleksibilitet hos abonnentene på bekostning av at alle må ha sin egen varmepumpe. Jeg antar lokale varmepumper heller ikke trenger å levere et like høyt temperatursprang, og derfor kan være noe mer effektive. Nå ser jeg at det står på sidene til Statktaft for anlegget i Horten (kombinert sjøvannsvarmepumpe og forbrenning) at de også tilbyr kjøling, så de har tydeligvis en løsning for det med sentralisert varmepumpe også. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987134 Skrevet 21. september 2019 Del Skrevet 21. september 2019 Dette er ikke nytt. I Harstad bygget Norgas på 60-tallet en fabrikk hvor de hentet varme fra sjøen for oppvarming. Hvis dette er så enkelt og miljøvennlig, hvorfor er det ikke tatt mer i bruk både i boliger og næringsbygg? Finnes det forskning på dette området? Lenke til kommentar
dguzs Skrevet 21. september 2019 Del Skrevet 21. september 2019 Dette er ikke nytt. I Harstad bygget Norgas på 60-tallet en fabrikk hvor de hentet varme fra sjøen for oppvarming. Hvis dette er så enkelt og miljøvennlig, hvorfor er det ikke tatt mer i bruk både i boliger og næringsbygg? Finnes det forskning på dette området? Enkelt? Vet du hva graving koster i kroner og byråkrati? Dette er noe kun en kommune/større forbruker kan dra i gang. En strømtilkobling har alle, så da blir å bruke strøm direkte den enkleste veien for privatboliger. ps. TU, kW/t er ingen mål - for hverken energi eller effekt, så her må dere rette. 3 Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 21. september 2019 Del Skrevet 21. september 2019 "Nordfjordeid er et tettsted og administrasjonssenteret i Eid kommune i Sogn og Fjordane. Tettstedet har 2 974[1] innbyggere per 1. januar 2018" "Operahuset Nordfjord åpnet i 2009" "vikingsenteret Sagastad som åpnet i mai." -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Kulturglad gjeng det der....Tro om de betaler eiendomsskatt de stakkars 2974 innbyggerne i Nordfjordeid.....? Luft til luft varmepumpe i privathus går fint det også..... 2 Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 "På Nordfjordeid er det gravd 9000 meter med grøfter med rørgater..." Dette lukter et nytt Watergate på lang vei.... Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 4. oktober 2019 Del Skrevet 4. oktober 2019 Kulturglad gjeng det der....Tro om de betaler eiendomsskatt de stakkars 2974 innbyggerne i Nordfjordeid.....? Ja, de betaler eiendomsskatt der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå