NTB - digi Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Ansatte i Kleven applauderer varsel om oppsigelser etter restrukturering Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Det er ikke lett å konkurrere fra Norge innen skipsindustri, når hjemmemarkedet innen supply forsvinner. Passasjerskip er vi ikke gode på, da det har vært fokusert for lite på kravet til finish. Rederne godtar ikke at spantene viser på skutesiden, noe som ikke har vært så viktig i oljesektoren. Men vi har et hjemmemarked innen havoppdrett og etter hvert inn bygging av flytebroer. Hvorfor bygge havmerden til Nordlaks i Kina? Grunnen er at vi har for små tørrdokker, men når de bygget de store tankskipene på Stord på 70-tallet, så ble seksjonene sveiset sammen i sjøen. Kanskje det er på tide å se på denne byggeformen igjen, for store konstruksjoner for fiskeoppdrett og energiopptak på havet er et kjempestort marked. Det er arbeidsplassene som er viktige, og ikke om vi bygger skip. Lenke til kommentar
pergh Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Det er arbeidsplassene som er viktige, og ikke om vi bygger skip. Ikke sant. Hva med for eksempel "sjøsetting" av havvindmøller? Mvh Per Gunnar Hansø Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Ikke sant. Hva med for eksempel "sjøsetting" av havvindmøller? Mvh Per Gunnar Hansø Det er ofte mange måter å gjøre ting på. "Sjøsetting", så tenker en på bedding og båten som glir ut i vannet. Det er også sjøsetting dersom en bruker tørrdokk og båten får vann under kjølen for første gang. Når flytebruer skal bygges tenker en seg seksjoner på rundt 400 m som kjøres på larveføtter ut på en kai, og kraner heiser seksjonene på flytende brukar. Dersom vi i fremtiden bygger havmerdene våre selv er sjøsetting av seksjoner og sammensveising i sjøen et alternativ. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Det er ikke lett å konkurrere fra Norge innen skipsindustri, når hjemmemarkedet innen supply forsvinner. Passasjerskip er vi ikke gode på, da det har vært fokusert for lite på kravet til finish. Rederne godtar ikke at spantene viser på skutesiden, noe som ikke har vært så viktig i oljesektoren. Men vi har et hjemmemarked innen havoppdrett og etter hvert inn bygging av flytebroer. Hvorfor bygge havmerden til Nordlaks i Kina? Grunnen er at vi har for små tørrdokker, men når de bygget de store tankskipene på Stord på 70-tallet, så ble seksjonene sveiset sammen i sjøen. Kanskje det er på tide å se på denne byggeformen igjen, for store konstruksjoner for fiskeoppdrett og energiopptak på havet er et kjempestort marked. Det er arbeidsplassene som er viktige, og ikke om vi bygger skip. Årsaken til at mange cruise skip bygges i Norge er kvalitet på håndverk. Kan nevne Stavangerfjord og Bergensfjord. Hurtigruteskipene. Color hybrid med flere. At skrogene ikke er sparklet og slipt betyr ingenting. Det er håndtering av komplekse systemer,kvalitet og hastighet vi klarer oss på. Svært mange skip er bygget i Kina og India siste årene. Ofte er de gjennomrustet før de i det heletatt er kommet på sjøen Ofte flere år forsinket. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå